    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Dla kogo jest prawo?
    <6399edce$0$476$65785112@news.neostrada.pl> <tnctae$5ut$1@gioia.aioe.org>
    <639a084c$0$467$65785112@news.neostrada.pl>
    <tnd5ed$fsk$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <639a1d9b$0$545$65785112@news.neostrada.pl>
    <tneaaa$at4$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <639b9920$0$467$65785112@news.neostrada.pl>
    <61SmL.2434049$f0c6.1675252@fx10.ams1>
    <639c8a33$0$469$65785112@news.neostrada.pl>
    <I5tnL.495159$YVsf.424026@fx01.ams1>
    <639ef308$0$449$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 19 Dec 2022 00:25:15 GMT

    On 2022-12-18, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > hamowaniu z 50 km/h do 0 km/h średnia prędkość wynosi 25 km/h, czyli
    > około 7 m/s. W czasie koniecznym do przejścia przez pieszego samochód
    > pokona hamując 21 metrów, ale kalkulator podaje, że faktyczny spadek
    > prędkości jest na 14 metrach, zatem pozostały dystans samochód jedzie 50
    > km/h. Czyli, żeby samochód dał radę zahamować, zanim pieszy przejdzie
    > samochód musi być nie bliżej niż 14 metrów hamowania oraz jeszcze jedna
    > sekundę, gdzie kierujący jedzie 50 km/h. Wychodzi nam te ~28 metrów.
    > Stąd właśnie bierze się limit 50 km/h w mieście.

    No ale ten limit to ponownie, limit, a nie bezwarunkowy przywilej.

    > Ta magia działa, o ile tylko pieszy pojmie, że wejście bliżej, niż te 30
    > metrów powoduje, że samochód w niego wjedzie i tu nic nie da kampania o
    > pierwszeństwie pieszych.

    Okoliczności może być przecież więcej. Jak jest oblodzenie to też
    50km/h? Dla mnie to są właśnie wszystko okoliczności, które modyfikują
    moje zachowanie na drodze. Oblodzenie, piesi w pobliżu, widoczność.
    Rozumiem wyliczenia, ale nie rozumiem, dlaczego przedkładasz je właśnie
    nad inne okoliczności.

    > Można kombinować z mniejszymi prędkościami, ale tak, czy siak do
    > samochód w miejscu się nie zatrzyma. Spowalnianie ruchu na pasach
    > powoduje, że nie tylko w tym miejscu, ale w całym mieście samochody
    > muszą jechać wolniej. Bo przeważnie nie ma warunków do wyprzedzania.

    No ale co zrobić?

> [...]
    > 15 km/h 9,60 m
    > 20 km/h 13,37 m
    > 25 km/h 17,41 m
    > 30 km/h 21,74 m
    > 35 km/h 26,34 m
    > 40 km/h 31,23 m
    > 45 km/h 36,40 m
    > 50 km/h 41,85 m
    > 55 km/h 47,58 m
    > 60 km/h 53,59 m
    > 65 km/h 59,89 m
    > 70 km/h 66,46 m
    >
    > Przy czym przy prędkości 50 km/h czas hamowania jest 3 sekundy, wiec
    > tyle, ile idzie pieszy przez pas. Te obliczenia są przy założeniu suchej

    Jeszcze dobrze też wziąć pod uwagę, że jak ktoś jedzie wolniej to i
    szansa, że pieszy go zauważy jest większa.

    --
    Marcin