-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.lodz.pl!newsfeed.pionier.net.p
l!3.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!news2.arglkargh.de!news.mixmin.net!newsr
eader4.netcologne.de!news.netcologne.de!peer01.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xl
ned.com!feeder.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!posting.tweaknews.nl!fx07.am
s1.POSTED!not-for-mail
Newsgroups: pl.soc.prawo
From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
Subject: Re: Dla kogo jest prawo?
References: <tn1bk8$efb$1@gioia.aioe.org> <63952307$0$474$65785112@news.neostrada.pl>
<gUalL.2071443$G_96.1024739@fx13.ams1>
<63960fe9$0$447$65785112@news.neostrada.pl>
<mBtlL.1811080$YC96.35136@fx12.ams1>
<63978470$0$474$65785112@news.neostrada.pl>
<Fb8mL.1499721$9f26.1025255@fx09.ams1>
<6399edce$0$476$65785112@news.neostrada.pl> <tnctae$5ut$1@gioia.aioe.org>
<639a084c$0$467$65785112@news.neostrada.pl>
<tnd5ed$fsk$1$Shrek@news.chmurka.net>
<639a1d9b$0$545$65785112@news.neostrada.pl>
<tneaaa$at4$1$Shrek@news.chmurka.net>
<639b9920$0$467$65785112@news.neostrada.pl>
<61SmL.2434049$f0c6.1675252@fx10.ams1>
<639c8a33$0$469$65785112@news.neostrada.pl>
<I5tnL.495159$YVsf.424026@fx01.ams1>
<639ef308$0$449$65785112@news.neostrada.pl>
User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 82
Message-ID: <LbOnL.1680316$pI23.881959@fx07.ams1>
X-Complaints-To: a...@t...nl
NNTP-Posting-Date: Mon, 19 Dec 2022 00:25:15 UTC
Organization: Tweaknews
Date: Mon, 19 Dec 2022 00:25:15 GMT
X-Received-Bytes: 5334
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:833029
[ ukryj nagłówki ]On 2022-12-18, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> W dniu 18.12.2022 o 01:25, Marcin Debowski pisze:
>>> Kierujący musi zakładać racjonalność podmiotu zarządzającego ruchem.
>>> Jeśli na danym odcinku jest ograniczenie 50 km/h, to powinno to być
>>> urządzone tak, by z taką prędkością dało się bezpiecznie przejechać.
>> Te 50km/h to jest wartość ogólna np. dla zabudowy i ponownie, nie
>> oznacza bezwarunkowego prawa do poruszania się z taką prędkością. Po to
>> są cytowane wcześniej przepisy o zachowaniu ostrozności, aby dalej
>> dostosywać zachowania do konkretnego miejsca i sytuacji na drodze.
>
> Nie do końca się z Tobą zgodzę. Szczególna ostrożność, to zachowanie
> zdolności do natychmiastowego zareagowania na incydent. Ale chodzący po
> chodniku piesi nie są żadnym incydentem. Jest ich tam mnóstwo. I nagle
> ktoś nierozsądny wymyśla i przede wszystkim promuje przepis pozornie
> pozwalający pieszemu na wejście na jezdnię bez oglądania się na samochody.
>
> Prędkość 50 km/h nie jest duża. Samochód pokonuje ~14 metrów w sekundę.
> Załóżmy, że pieszy idzie 5 km/h, czyli ~1,4 m/s. Powiedzmy, że pas na
> jezdni ma 3 metry na okrągło i jeszcze dajmy lekki zapasik. Zatem pieszy
> ów pas drogowy przechodzi powiedzmy 3 sekundy. Zatem jakby samochód w
> ogóle nie hamował, to zagrożeniem dla pieszego są pojazdy odległe o góra
> 40 metrów. Te będące dalej przejadą mu za plecami.
>
> Zakładając czas reakcji 1 sekundę, czyli kierujący spodziewa się
> pieszego, dystans hamowania na suchej drodze przy 50 km/h to około 30
> metrów. W praktyce zakładając liniowy spadek prędkości, to przy
> hamowaniu z 50 km/h do 0 km/h średnia prędkość wynosi 25 km/h, czyli
> około 7 m/s. W czasie koniecznym do przejścia przez pieszego samochód
> pokona hamując 21 metrów, ale kalkulator podaje, że faktyczny spadek
> prędkości jest na 14 metrach, zatem pozostały dystans samochód jedzie 50
> km/h. Czyli, żeby samochód dał radę zahamować, zanim pieszy przejdzie
> samochód musi być nie bliżej niż 14 metrów hamowania oraz jeszcze jedna
> sekundę, gdzie kierujący jedzie 50 km/h. Wychodzi nam te ~28 metrów.
> Stąd właśnie bierze się limit 50 km/h w mieście.
No ale ten limit to ponownie, limit, a nie bezwarunkowy przywilej.
> Ta magia działa, o ile tylko pieszy pojmie, że wejście bliżej, niż te 30
> metrów powoduje, że samochód w niego wjedzie i tu nic nie da kampania o
> pierwszeństwie pieszych.
Okoliczności może być przecież więcej. Jak jest oblodzenie to też
50km/h? Dla mnie to są właśnie wszystko okoliczności, które modyfikują
moje zachowanie na drodze. Oblodzenie, piesi w pobliżu, widoczność.
Rozumiem wyliczenia, ale nie rozumiem, dlaczego przedkładasz je właśnie
nad inne okoliczności.
> Można kombinować z mniejszymi prędkościami, ale tak, czy siak do
> samochód w miejscu się nie zatrzyma. Spowalnianie ruchu na pasach
> powoduje, że nie tylko w tym miejscu, ale w całym mieście samochody
> muszą jechać wolniej. Bo przeważnie nie ma warunków do wyprzedzania.
No ale co zrobić?
> Zrobiłem arkusz i opierając się na w/w założeniach policzyłem ten
> bezpieczny dystans:
>
> prędkość bezpieczny dystans
> 5 km/h 2,92 m
> 10 km/h 6,12 m
> 15 km/h 9,60 m
> 20 km/h 13,37 m
> 25 km/h 17,41 m
> 30 km/h 21,74 m
> 35 km/h 26,34 m
> 40 km/h 31,23 m
> 45 km/h 36,40 m
> 50 km/h 41,85 m
> 55 km/h 47,58 m
> 60 km/h 53,59 m
> 65 km/h 59,89 m
> 70 km/h 66,46 m
>
> Przy czym przy prędkości 50 km/h czas hamowania jest 3 sekundy, wiec
> tyle, ile idzie pieszy przez pas. Te obliczenia są przy założeniu suchej
> i płaskiej nawierzchni.
Jeszcze dobrze też wziąć pod uwagę, że jak ktoś jedzie wolniej to i
szansa, że pieszy go zauważy jest większa.
--
Marcin
Następne wpisy z tego wątku
- 19.12.22 06:23 Shrek
- 19.12.22 06:27 Shrek
- 19.12.22 08:38 Kviat
- 19.12.22 11:56 Olin
- 19.12.22 12:01 Olin
- 19.12.22 16:38 cef
- 19.12.22 17:21 Shrek
- 19.12.22 17:24 Shrek
- 19.12.22 20:58 Robert Tomasik
- 19.12.22 21:16 Robert Tomasik
- 19.12.22 21:18 Robert Tomasik
- 19.12.22 21:32 Robert Tomasik
- 19.12.22 22:02 Shrek
- 19.12.22 23:46 Marcin Debowski
- 19.12.22 23:50 ąćęłńóśźż
Najnowsze wątki z tej grupy
- Taka paralela historyczna... Shrek, nie czytaj bo zawału dostaniesz :)
- Taka paralela historyczna... Shrek, nie czytaj bo zawału dostaniesz :)
- "Wyjebongo" 33 i 1/3
- Zastrzelił kolegę
- Sąsiad o aktywistach
- Izrael kontra Hamas
- Korekta faktury Bolt
- Re: Sędzia v. Sędzią prezes SN już zawiadomieniem w prokuraturze
- Czy Sejm RP zahamuje proceder zabijania dla organów?
- Policjant użył broni, na skutek czego jego kolega został ranny.
- znów wrocław
- Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- Ideologia Geniuszy-Mocarzy wer. 9927
- Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
Najnowsze wątki
- 2024-11-28 Taka paralela historyczna... Shrek, nie czytaj bo zawału dostaniesz :)
- 2024-11-28 Taka paralela historyczna... Shrek, nie czytaj bo zawału dostaniesz :)
- 2024-11-27 "Wyjebongo" 33 i 1/3
- 2024-11-27 Zastrzelił kolegę
- 2024-11-26 Sąsiad o aktywistach
- 2024-11-26 Izrael kontra Hamas
- 2024-11-26 Korekta faktury Bolt
- 2024-11-25 Re: Sędzia v. Sędzią prezes SN już zawiadomieniem w prokuraturze
- 2024-11-24 Czy Sejm RP zahamuje proceder zabijania dla organów?
- 2024-11-23 Policjant użył broni, na skutek czego jego kolega został ranny.
- 2024-11-23 znów wrocław
- 2024-11-23 Re: Antysemici z MTK w Hadze wydali nakazy aresztowania [Izrael odrzuca "fałszywe i absurdalne zarzuty"]
- 2024-11-21 Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-22 Ideologia Geniuszy-Mocarzy wer. 9927
- 2024-11-22 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu