eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCieżkie naruszenie warunków umowy o prace przez Pracodawce..... › Re: Cieżkie naruszenie warunków umowy o prace przez Pracodawce.....
    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Cieżkie naruszenie warunków umowy o prace przez Pracodawce.....
    Date: Sun, 22 Apr 2007 15:59:22 +0200

    W wiadomości news:f0f5oh$fjt$1@inews.gazeta.pl Krzysztof
    <b...@g...pl> pisze:

    > chciałbym dowiedzieć się na temat "Wypowiedzenia umowy o prace przez
    > pracownika z przyczyn
    > ciężkiego naruszenia obowiązków przez pracodawce"
    Na większość swoich pytań masz odpowiedź w linkach, na które sam się
    powołałeś, więc po prostu poczytaj uważniej.

    > Ponieważ mój pracodawca powinien wypłacać pensje z dołu najpóźniej 10
    > dnia miesiąca, w moim przypadku po daniu zaliczki lecz reszta dotarła
    > na moje konto 12. Wg. moich informacji to już może być przyczyną
    > rozwiązania umowy przeze mnie w trybie jak powyżej.
    Teoretycznie tak. W praktyce określenie "ciężkie naruszenie obowiązków" jest
    ocenne. Orzecznictwo wskazuje, że jednorazowa, kilkudniowa nieterminowość
    wypłaty wynagrodzenia nie ostoi się przed sądem jako powód do złożenia
    wypowiedzenia w tym trybie.
    Gdyby nieterminowe wypłacanie wynagrodzenia miało charakter permanentny,
    opóźnienia były znaczne (IMO np. 2-3 tygodnie), to zapewne pracodawca stałby
    na przegranej pozycji.

    > Miałbym w związku z tym dość ważnych dla mnie kilka pytań:
    > 1/ czy rozwiązanie tak umowy skutkować może trybem natychmiastowym, czyli
    > dzisiaj składam podanie a jutro już nie musze przychodzić do pracy?
    Nie składa się żadnego podania tylko rozwiązuje umowę bez wypowiedzenia.

    > A co
    > z moim np. niewykorzystanym urlopem?
    Ekwiwalent.

    > 2/ czy pracodawca ma jakiś termin aby do tego się ustosunkować?
    Nie. Ma 3 lata na pozwanie cię do sądu

    > Ponoć słyszałem że niby 7 dni
    Ponoć przyłożyłeś ucho w złe miejsce.

    > ale wtedy co ze mną, mam chodzić do tej pracy?
    Z chwilą rozwiązania umowy o pracę nie jesteś już pracownikiem.

    > 8/ jak wygląda to w praktyce, czyli zgłoszenie sprawy do Sądu Pracy
    > (płaci się za to, itp)
    Do sądu niczego się nie zgłasza, tylko wnosi pozew. Za złożenie pozwu do
    sądu pracy 1-szej instancji pracownik ZTCP nie płaci (tu nie jestem pewien,
    mogło się zmienić).

    > 10/ Jak powinien wyglądą sam tekst takiego pisma wypowiedzenia?
    Średnio piśmienny człowiek z niepełnym podstawowym nie powinien mieć co do
    tego wątpliwości. Poza tym to nie jest wypowiedzenie.

    > 11/ jak wręczyć takie pismo, a co jeśli ono zaginie ja nie
    > chodze do pracy (bo mysle ze rozwiązalem umowe), dostaje dyscyplinare
    > za porzucenie jej? Wg. mnie to chyba najlepiej dać w dwóch
    > egzemplarzach a na tym dla mnie powinno być potwierdzenie że tekst na
    > obu jest taki sam i że złożyłem w konkretym dniu i najlepiej jeszcze
    > godzinie? Czy pismo złożyć Dyrektorowi, czy można dać sekretarce? A co
    > jeśli nie bedą chcieli dać mi potwierdzenia otrzymania ode mnie
    > wypowiedzenia?
    Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia jest oświadczeniem woli. Jest
    ono skuteczne w momencie, kiedy pracodawca miał możliwość się z nim
    zapoznać. Możesz posłużyć się świadkiem (świadkami), ale osobiście optuję za
    poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

    > 12/czytałem że można wysłać listem poleconym, ale wtedy nie
    > udowodnie co było w środku
    Kiedyś miałem spór z urzędem skarbowym, który zagubił mojego PITa, nie
    wypłacił nadpłaty podatku i odsetek za zwłokę. Miałem tylko potwierdzenie
    nadania poleconego. Biurwa z US usiłowała "argumentować", że coś im
    wysłałem, ale może gazetę(sic!). Po interwencji u kierownika działu i
    zagrożeniu dalszymi interwencjami "wyżej", a nawet sdadem, urzędasy
    ugrzeczniły się dość rychło i kasę miałem do odebrania tego samego dnia.

    --
    Jotte