    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bilet czasowy i punktualnosc
    Date: Tue, 19 Jan 2010 17:27:28 -0600

    AW wrote:

    > No popatrz, z ciekawości zerknąłem do prawa przewozowego.
    > Artykuł 16
    > "Umowę przewozu zawiera się *przez nabycie biletu na przejazd* lub
    > spełnienie innych określonych przez przewoźnika warunków dostępu do
    > środka transportowego, a w razie ich nie ustalenia - przez samo zajęcie
    > miejsca w środku transportowym.

    to zajrzyj jeszcze do regulaminów przewoźników.
    to nabycie biletu dotyczy przypadków kiedy bilet jest określony na
    konkretny przejazd.
    w przypadku komunikacji miejskiej znajdziesz właśnie zapis "poprzez
    zajęcie miejsca w autobusie", bo nabycie samego "nieokreślonego" biletu
    nie może stanowić umowy, bo nie wiadomo co byłoby treścią tej umowy.
    Dlatego jest to doprecyzowane w regulaminach przewoźników.

    > Z cytatu powyżej wynika, że kupno biletu i wejście do autobusu równają
    > się zawarciu umowy.

    na pewno
    ale to nie ten przypadek.

    kupno biletu na samolot, gdzie są określone strony umowy, kto kogo kiedy
    i w jakim czasie przewiezie jest wystarczajace do zawarcia umowy. Nie
    musisz nawet do samolotu wsiadać.

    Kupno biletu na MPK nie jest wystarczajace do zawarcia umowy, bo brakuje
    podstawowych składników tej umowy.
    Natomiast wejscie do autobusu bez kupna biletu też jest wystarczające do
    zawarcia umowy. Wszystko jest określone, kto, kogo, gdzie i (załóżmy) w
    jakim czasie przewiezie.
    Jednej rzeczy, której nie dopełnił wsiadający jest wniesienie opłaty
    poprzez skasowanie biletu.. Co jest zreszta taka samo jak i kary trescia
    umowy.

    > Zgodnie z prawem przewozowym jest to bzdura.

    Ja bym taki odważny nie był.

    > Kupując bilet zawierasz umowę na przewóz i jednocześnie uiszczasz
    > zapłatę przewidzianą tą umową.

    A co to za konstrukcja zawacie umowy i uiszczenei zapłaty.

    To kiedy ta zapłata jest uiszczona. W momencie zakupu biletów? W
    momencie wejścia do autobusu? W momencie skasowania?
    I za co jest ta zapłata?

    Możesz określić strony i treść tej umowy?
    kto, kogo kiedy gdzie i w jakim czasie przewiezie?
    Zaraz po kupieniu pęczków biletów.

    Wsiadając do autobusu bez biletu jedynie
    > zawierasz umowę.

    Nie jedynie, a po prostu zawierasz umowę, której częścią jest określenie
    opłaty oraz kar ponoszonych w razie nieopłcenia przewozu w sposób
    określony w regulaminie.