eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoA co jak wszyscy kandydaci zrezygnuja z kandydowania, no moze POza Dudom? › Re: A co jak wszyscy kandydaci zrezygnuja z kandydowania, no moze POza Dudom?
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: A co jak wszyscy kandydaci zrezygnuja z kandydowania, no moze POza
    Dudom?
    Date: Tue, 24 Mar 2020 13:08:39 +0100

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" napisał w wiadomości grup
    W dniu 24-03-2020 o 10:56, J.F. napisał:
    >Zazwyczaj od poparcia wyborców

    No coz, taki posel z JOW to czesto persona i zahacza o szefa dla
    samego siebie.

    Ale jak widac - personalne rozgrywki w partiach sie zdarzaja.

    >niekoniecznie, na szczeblu gminnym masz w wielu miejscach jowy i tam
    >przystawki mają się dobrze (np PSL)

    Bo lokalne. Jak posel bedzie w okregu z ~80 tys wyborcow, to juz tak
    latwo nie bedzie,
    a "trzecia partia w kraju" zdobedzie malo mandatow ...
    Szczegolnie, ze nam ta "wies" w sposob naturalny zanika.

    >Może tak być, a może w ogóle nie startować, bo nie będzie widział
    >potrzeby?

    Na pewno nie :-)

    >Zacznij patrzeć na całość trochę bardziej wielowymiarowo - partie nie
    >będą mogły już wystawiać lidera i posłusznych "wagoników", które
    >głosują tak jak każe szef, bo dostali się tylko dlatego, że mieli
    >ciut większą rodzinę niż kolega/koleżanka z listy, a wynik zrobił
    >ktoś inny.

    No ale partia chce miec posluszne wagoniki, a nie tak, ze 200 poslow,
    a nie wiadomo jak zaglosuja.
    I jak im taki nieposluszny z JOW numer wytnie, to nastepnym razem go
    skresla.

    Spojrz na Senat, tam mamy JOW.
    Opozycji udalo sie jakos podzielic okregami ponad podzialami, ale z
    takich niezaleznych to chyba tylko Gawlowski wygral - o wlos.

    A wyborcy ... nie beda sie patrzyc czy wagonik, tylko jak im sie
    partia przestanie sie podobac, to zaglosuja na inna.
    I obecnie wagonikow przejdzie mniej, a w JOW ... trudno powiedziec -
    moze tradycyjnemu poslowi uda sie zachowac mandat.

    >Kosztuje jak wszystko - z tym, że kampania lokalna w mniejszym okręgu
    >jest tańsza.

    >z tego co wiem, nie jeden, ale tu nie o to chodzi, by co chwilę
    >startowali, tylko, by było wiadomo, że mogą wystartować. Często
    >bardziej dyscyplinuje resztę niż samo startowanie niezależne.

    Mozliwosc startu samodzielnego jest prawie w kazdym systemie - no, w
    naszym Sejmie nie, trzeba sie do jakiejs partii przykleic.

    A jesli sie z tym wiaze obowiazek zebrania chocby paru tysiecy
    podpisow ... gdzies sie trzeba wypromowac.

    >Na to mogą się zdecydować nieliczni, bo muszą być rzeczywiście silni
    >w swoim okręgu, ale właśnie - partie są przez to skazane na
    >wystawianie osób znanych, przez to często bardziej niezależnych od
    >szefa. I w zasadzie o to chodzi.

    A wczesniej narzekales, ze jeden lider ciagnie wagoniki :-)

    >Jakbyś się rozejrzał to obecnie w większości partii znajdziesz kogoś,
    >kogo mógłbys wyróżnić i żałujesz, że nie ma więcej do powiedzenia w
    >swojej partii. O to chodzi, właśnie aby taki ktoś miał więcej do
    >powiedzenia.

    Z tym tez roznie bywa - ktos, kto dobrze mowi o zyciu obywatelskim,
    nie zawsze sie nadaje na wojenki partyjne, rzadowe itp.

    Ale znow zauwaz - nie musi miec jedynki, skoro tak dobrze gada, to go
    i z ostatniego miejsca wybiora.
    W a JOW niekoniecznie.

    >I dodatkowo - nie upieram się czy miałby być to system Jowów, czy np
    >podobny do tego co był niedawno do senatu, czyli kilku mandatowy
    >większościowy - tez może być.

    kiedy niedawno ? Do Senatu to chyba od poczatku byly JOW.

    >Albo mieszany. To jest szczegół, ważny, do dogadania, ale na prawdę
    >szczegół.

    Mieszany jest o tyle ciekawy, ze powolilby sie bic liderom na "liscie
    krajowej", a w terenie promowac lokalnych dzialaczy.

    Ale czy skutki bylby lepsze ... mnie sie system proporcjonalny podoba,
    niektore kraje maja nawet bardziej proporcjonalny, niz nasza reguła
    Hlondta.

    J.