  • Data: 2002-02-15 08:44:11
    Temat: Prawa autorskie i majątkowe do projektu
    Od: "Mariusz Czułada" <m...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Mam pytanie odnośnie praw autorskich i pokrewnych do
    projektu domu. Zakładam dwa warianty:
    1. Na podstawie informacji ogólnych o domu (powierzchnia,
    pomieszczenia, z poddaszem, bez piwnicy, garaż, etc.) architekt
    przedstawia własną (autorską) wizję i projekt domu.
    2. Ja wiem dokładnie co chcę (zrobiłem sobie projekt
    i wizualizację w programie A****), ale że nie mam uprawnień
    idę do architekta, by ten sprawdził i (co najwyżej) skorygował
    moje dzieło i przelał je w formę oficjalnego projektu.
    Pytanie: czy kto jest autorem projektu w drugim wariancie:
    ja (bo to ja sobie go od początku do końca wymyśliłem)
    czy architekt (bo to jego podpis jest na projekcie)?

    Nie chciałbym być zrozumiany w ten sposób, iż sprowadzam
    wartość architekta do jego podpisu i kopii uprawnień. Sądzę jednak,
    iż tak jak w pierwszym przypadku wyłącznie on, tak w drugim
    przede wszystkim ja jestem autorem. Chciałbym prosić
    o odpowiedź również w kontekście dalszego (nie)odsprzedawania
    projektu (nie zależnie od tego czy wszystkich zachwyci czy
    wręcz przeciwnie, wolałbym by pozostał tylko mój), czyli,
    jak sądzę, praw majątkowych do projektu.

    Pozdrawiam wszystkich i z góry dziękuję za odpowiedzi
    (również, mam nadzieję, ze strony projektantów-architektów).

    Mariusz