  • 1. Data: 2008-03-19 08:49:56
    Temat: Instalacja kamery z podsłuchem przez pracodawcę - legalne?
    Od: "Dante" <d...@w...vp.pl>

    Witam,

    U mnie w firmie pojawiła się pewna kwestia. Otóż pracodawca postanowił w
    jednym z pomieszczeń zainstalować kamerę z podglądem na pracowników oraz
    odsłuch - nie jest to pomieszczenie magazynowe lub mające cokolwiek z tym
    wspólnego - jest to stricte pomieszczenie biurowe działu handlowego.
    Nurtuje mnie pytanie, czy jest to w ogóle legalne? Nikt tego z pracownikami
    nie uzgadniał, nie pytał ich o zgodę na podgląd itd. Jeśli nie jest to
    legalne to na jakiej podstawie?

    Z góry dziękuję za pomoc.

  • 2. Data: 2008-03-19 09:30:07
    Od: "Tomek Renik" <t...@g...pl>

    Dnia 19-03-2008 o 09:49:56 Dante <d...@w...vp.pl> napisał(a):

> [...]
    > pracownikami nie uzgadniał, nie pytał ich o zgodę na podgląd itd. Jeśli
    > nie jest to legalne to na jakiej podstawie?

    U kolegi w pracy jest podgląd i podsłuch.
    Portier rejestruje wszystkich gości, na przepustce którą otrzymuje
    interesant jest napisane:
    "Przepustka uprawnia do poruszania się po budynku.
    Przepustka otwiera drzwi aktywowane przez recepcjonistę.
    Zakład monitorowany, obraz i dżwięk są rejestrowane.

    Przepustka jest w formie karty zbliżeniowej.
    Nie da się wyjść z zakładu, wrzucenie przepustki do bramki wyjściowej
    uruchamia wyjście.

    Pracownikom natomiast aneksowano umowy o pracę dopisując paragraf
    informujący o monitoringu.

    --
    Tomasz Renik - nr 5038199283

  • 3. Data: 2008-03-19 09:40:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Dante pisze:

    > Nurtuje mnie pytanie, czy jest to w ogóle legalne? Nikt tego z
    > pracownikami nie uzgadniał, nie pytał ich o zgodę na podgląd itd.

    A czy na założenie alarmu przeciwwłamaniowego też pracownicy wg. ciebie
    muszą wyrażać zgodę?

    > Jeśli nie jest to legalne to na jakiej podstawie?

    Co nie jest zabronione - jest dozwolone.

  • 4. Data: 2008-03-19 10:15:15
    Od: "Dante" <d...@w...vp.pl>

> [...]
    > uruchamia wyjście.
    >
    > Pracownikom natomiast aneksowano umowy o pracę dopisując paragraf

    Czyli, innymi słowy, jesli nie ma w pierwotnej umowie nic na temat
    monitoringu - chociaż bardziej to podgląd i podsłuch - to powinien być aneks
    do umowy?

  • 5. Data: 2008-03-19 10:27:15
    Od: "Jackare" <j...@p...pl>

    .

    > Czyli, innymi słowy, jesli nie ma w pierwotnej umowie nic na temat
    > monitoringu - chociaż bardziej to podgląd i podsłuch - to powinien być
    > aneks do umowy?
    Nie. Osoby monitorowane powinny być powiadomione o monitoringu.
    Wystarczy w tym celu umieszczenie tabliczek "obiekt monitorowany" przy
    wejściu do firmy.
    Pisanie aneksów to trochę nadgorliwość i niepotrzeba robota ze strony
    pracodawcy, chyba że pracodawca zamierza użyć monitoringu np jako środka
    dostarczającego dowodów do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia z winy
    pracownika, ale IMHO wystarczyłany zmiana regulaminu pracy jeżeli jest.
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2008-03-19 10:37:38
    Od: "Dante" <d...@w...vp.pl>

> [...]
    > dostarczającego dowodów do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia z winy
    > pracownika, ale IMHO wystarczyłany zmiana regulaminu pracy jeżeli jest.

    Obiekt sam w sobie jest monitorowany, niemniej instalacja monitoringu to
    zupełnie oddzielna sprawa. Wspomniana przeze mnie kamera skierowana jest
    bezpośrednio na pracownika, na jego biurko a obraz jest wysyłany do podglądu
    w gabinecie szefa/prezesa.

  • 7. Data: 2008-03-19 10:37:44
    Od: "Dante" <d...@w...vp.pl>

    > A czy na założenie alarmu przeciwwłamaniowego też pracownicy wg. ciebie
    > muszą wyrażać zgodę?

    > Co nie jest zabronione - jest dozwolone.

    Wszystko się zgadza, ale kamera ustawiona jest bezpośrednio na pracownika
    (na jego biurko) - nie służy podniesieniu czy zapewnieniu bezpieczeństwa
    firmy jako całości.

  • 8. Data: 2008-03-19 10:48:56
    Od: "Nostradamus" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Dante" <d...@w...vp.pl> napisał w wiadomości

    > Wszystko się zgadza, ale kamera ustawiona jest bezpośrednio na pracownika
    > (na jego biurko) - nie służy podniesieniu czy zapewnieniu bezpieczeństwa
    > firmy jako całości.

    Twoja psychika na tym cierpi?? Zwolnij się albo pracuj sumiennie to dzięki
    temu, że szef cię widzi to ty awansujesz a nie obijający się kolega.

    --
    Pzdr
    Leszek

  • 9. Data: 2008-03-19 11:30:47
    Od: "Jackare" <j...@p...pl>

> [...]
    > zupełnie oddzielna sprawa. Wspomniana przeze mnie kamera skierowana jest
    > bezpośrednio na pracownika, na jego biurko a obraz jest wysyłany do

    Nie ma znaczenia. Monitoring to monitoring. Pracownicy też kradną.
    Niepracowanie w czasie pracy to kradzież czasu za który płaci pracodawca.
    Prywatne buszowanie po necie w czasie pracy może być np cięzkim naruszeniem
    obowiązków pracownika - ja miałem kiedyś w umowie takie zapisy.
    Monitoring zabezpiecza dowody na taką okoliczność.
    Pracodawca zabezpiecza swoje interesy i nie narusza to interesu pracownika.
    --
    Jackare

  • 10. Data: 2008-03-19 11:32:55
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Dante pisze:

    > Wszystko się zgadza, ale kamera ustawiona jest bezpośrednio na
    > pracownika (na jego biurko) - nie służy podniesieniu czy zapewnieniu
    > bezpieczeństwa firmy jako całości.

    Powieszenie tabliczki "Pilna praca nas wzbogaca" też nie. I co z tego?
    ;) Też nie wg. ciebie wolno powiesić? ;)

    A chodzenia po firmie i oglądania jej własnymi oczami też szefom zabronisz?