-
1. Data: 2011-04-25 19:42:30
Temat: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: Gut <t...@e...cod>
witam,
Oferta została odrzucona na podstawie art.89 ust.1 pkt.6 ustawy prawo
zamówień publicznych....
w kosztorysie branży budowlanej wykonawca zawarł ceny z trzema miejscami
po przecinku...
w SIWZie była wprawdzie informacja, że cenę oferty oblicza się na
podstawie wycenionego przedmiaru robót sporządzonego w formie
uproszczonej, dalej zwanego kosztorysem ofertowym.... ale czy faktycznie
podanie ceny z trzema miejscami po przecinku kwalifikuje ofertę do
odrzucenia?
Czy nie jest to działanie na szkodę gminy, która w ten sposób straciła
możliwość wykonania robót dużo taniej (kolejny wykonawca był dużo
droższy)?
Czy w takiej sytuacji nie można mówić o "oczywistej pomyłce z art. 44
ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych"?
Poszperałem w sieci i znalazłem info, że sporo firm odpada z tego powodu.
Było kilka wyroków Krajowej Izby Odwoławczej, ale nie wiem czy dokładnie
tego typu spraw dotyczyły.
Będę wdzięczny za informacje w tej sprawie.
-
2. Data: 2011-04-25 20:14:04
Temat: Re: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
Gut wrote:
> witam,
> Oferta została odrzucona na podstawie art.89 ust.1 pkt.6 ustawy prawo
> zamówień publicznych....
>
> w kosztorysie branży budowlanej wykonawca zawarł ceny z trzema
> miejscami po przecinku...
>
> w SIWZie była wprawdzie informacja, że cenę oferty oblicza się na
> podstawie wycenionego przedmiaru robót sporządzonego w formie
> uproszczonej, dalej zwanego kosztorysem ofertowym.... ale czy
> faktycznie podanie ceny z trzema miejscami po przecinku kwalifikuje
> ofertę do odrzucenia?
hm podanie ceny z trzema miejscami po przecinku jest idiotyzmem, ale
odrzucenie z tego powodu oferty jest jeszcze większym idiotyzmem.
> Czy w takiej sytuacji nie można mówić o "oczywistej pomyłce z art. 44
> ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych"?
trzeba jednak zauważyć że obecny mechanizm odwoławczy preferuje
"kombinacje", bo odwołanie nie wstrzymuje postępowania. co ciekawe szło to
małymi kroczkami, najpierw rozstrzygnięcie było wstrzymane do rozpatrzenia
"skutecznego" odwołań. Teraz odwołanie ma tyle sensu co plastry dla
umarłego.
-
3. Data: 2011-04-25 20:33:55
Temat: Re: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: spp <s...@o...pl>
W dniu 2011-04-25 21:42, Gut pisze:
> w kosztorysie branży budowlanej wykonawca zawarł ceny z trzema miejscami
> po przecinku...
>
> w SIWZie była wprawdzie informacja, że cenę oferty oblicza się na
> podstawie wycenionego przedmiaru robót sporządzonego w formie
> uproszczonej, dalej zwanego kosztorysem ofertowym.... ale czy faktycznie
> podanie ceny z trzema miejscami po przecinku kwalifikuje ofertę do
> odrzucenia?
Oczywiście, niezgodna ze SWIZ-em.
Nieodrzucenie takiej oferty może skutkować protestem innego oferenta.
> Czy nie jest to działanie na szkodę gminy, która w ten sposób straciła
> możliwość wykonania robót dużo taniej (kolejny wykonawca był dużo
> droższy)?
Takie życie?
Dlaczego wykonawca który nie potrafi napisać poprawnej oferty miałby być
lepszy? Bo tańszy? A jak taki sam partacz na etapie wykonawstwa jak w
przypadku przygotowania?
> Czy w takiej sytuacji nie można mówić o "oczywistej pomyłce z art. 44
> ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych"?
Nie jest oczywista.
> Poszperałem w sieci i znalazłem info, że sporo firm odpada z tego powodu.
> Było kilka wyroków Krajowej Izby Odwoławczej, ale nie wiem czy dokładnie
> tego typu spraw dotyczyły.
>
> Będę wdzięczny za informacje w tej sprawie.
Przerabiane. :(
--
spp
-
4. Data: 2011-04-25 20:37:36
Temat: Re: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
spp wrote:
> W dniu 2011-04-25 21:42, Gut pisze:
>
>> w kosztorysie branży budowlanej wykonawca zawarł ceny z trzema
>> miejscami po przecinku...
>>
>> w SIWZie była wprawdzie informacja, że cenę oferty oblicza się na
>> podstawie wycenionego przedmiaru robót sporządzonego w formie
>> uproszczonej, dalej zwanego kosztorysem ofertowym.... ale czy
>> faktycznie podanie ceny z trzema miejscami po przecinku kwalifikuje
>> ofertę do odrzucenia?
>
> Oczywiście, niezgodna ze SWIZ-em.
> Nieodrzucenie takiej oferty może skutkować protestem innego oferenta.
no i...?
>
>> Czy nie jest to działanie na szkodę gminy, która w ten sposób
>> straciła możliwość wykonania robót dużo taniej (kolejny wykonawca
>> był dużo droższy)?
>
> Takie życie?
> Dlaczego wykonawca który nie potrafi napisać poprawnej oferty miałby
> być lepszy? Bo tańszy? A jak taki sam partacz na etapie wykonawstwa
> jak w przypadku przygotowania?
zależy kogo chce sie wybrać...
oferent wybrany nie spełniał formal;nie warunków SIWZ, ewidentnie, odwołanie
odrzucone i co możesz im zrobić wywalić kasę z kieszeni i iść sie
procesować? kto ma na to czas i zasadnicze pytanie? co nam by to dało poza
satysfakcją.
>
>> Czy w takiej sytuacji nie można mówić o "oczywistej pomyłce z art. 44
>> ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych"?
>
> Nie jest oczywista.
>
>> Poszperałem w sieci i znalazłem info, że sporo firm odpada z tego
>> powodu. Było kilka wyroków Krajowej Izby Odwoławczej, ale nie wiem
>> czy dokładnie tego typu spraw dotyczyły.
>>
>> Będę wdzięczny za informacje w tej sprawie.
>
> Przerabiane. :(
-
5. Data: 2011-04-25 20:37:49
Temat: Re: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: spp <s...@o...pl>
W dniu 2011-04-25 22:14, Marek Dyjor pisze:
>> Czy w takiej sytuacji nie można mówić o "oczywistej pomyłce z art. 44
>> ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych"?
>
> trzeba jednak zauważyć że obecny mechanizm odwoławczy preferuje
> "kombinacje", bo odwołanie nie wstrzymuje postępowania. co ciekawe szło
> to małymi kroczkami, najpierw rozstrzygnięcie było wstrzymane do
> rozpatrzenia "skutecznego" odwołań. Teraz odwołanie ma tyle sensu co
> plastry dla umarłego.
I bardzo dobrze. Bardzo często te niby 'oczywiste pomyłki' były powodem
do odwołań i uniemożliwiały realizację zadania. Celem ogłaszającego
przetarg jest jego realizacja a nie uczenie oferentów jak należy
przygotowywać oferty. :(
--
spp
-
6. Data: 2011-04-25 20:43:42
Temat: Re: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: spp <s...@o...pl>
W dniu 2011-04-25 22:37, Marek Dyjor pisze:
>> Oczywiście, niezgodna ze SWIZ-em.
>> Nieodrzucenie takiej oferty może skutkować protestem innego oferenta.
>
> no i...?
Po co się szarpać skoro sprawa przegrana? Przecież żaden sąd nie będzie
bawił się w porównywanie ofert - sprawdzi czy powód odrzucenie prawdziwy
(błąd formalny) i sprawa zamknięta. :(
>> Dlaczego wykonawca który nie potrafi napisać poprawnej oferty miałby
>> być lepszy? Bo tańszy? A jak taki sam partacz na etapie wykonawstwa
>> jak w przypadku przygotowania?
>
> zależy kogo chce sie wybrać...
>
> oferent wybrany nie spełniał formal;nie warunków SIWZ, ewidentnie,
> odwołanie odrzucone i co możesz im zrobić wywalić kasę z kieszeni i iść
> sie procesować? kto ma na to czas i zasadnicze pytanie? co nam by to
> dało poza satysfakcją.
Hmm, a to już decyzja przegranego - jeżeli uznaje że zwycięzca też nie
spełniał warunków to ... jego decyzja. Jeżeli mu się nie chce/nie
opłaca/nie umie to dlaczego kogokolwiek innego ma to martwić?
--
spp
-
7. Data: 2011-04-26 12:07:37
Temat: Re: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
spp wrote:
> W dniu 2011-04-25 22:37, Marek Dyjor pisze:
>
>>> Oczywiście, niezgodna ze SWIZ-em.
>>> Nieodrzucenie takiej oferty może skutkować protestem innego
>>> oferenta.
>>
>> no i...?
>
> Po co się szarpać skoro sprawa przegrana? Przecież żaden sąd nie
> będzie bawił się w porównywanie ofert - sprawdzi czy powód odrzucenie
> prawdziwy (błąd formalny) i sprawa zamknięta. :(
>
>>> Dlaczego wykonawca który nie potrafi napisać poprawnej oferty miałby
>>> być lepszy? Bo tańszy? A jak taki sam partacz na etapie wykonawstwa
>>> jak w przypadku przygotowania?
>>
>> zależy kogo chce sie wybrać...
>>
>> oferent wybrany nie spełniał formal;nie warunków SIWZ, ewidentnie,
>> odwołanie odrzucone i co możesz im zrobić wywalić kasę z kieszeni i
>> iść sie procesować? kto ma na to czas i zasadnicze pytanie? co nam
>> by to dało poza satysfakcją.
>
> Hmm, a to już decyzja przegranego - jeżeli uznaje że zwycięzca też nie
> spełniał warunków to ... jego decyzja. Jeżeli mu się nie chce/nie
> opłaca/nie umie to dlaczego kogokolwiek innego ma to martwić?
W obecnych warunkach skarga nie zatrzymuje postepowania przetargowego.
-
8. Data: 2011-04-26 12:12:13
Temat: Re: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
W dniu 2011-04-26 14:07, Marek Dyjor pisze:
> W obecnych warunkach skarga nie zatrzymuje postepowania przetargowego.
Co zatem daje?
--
Liwiusz
-
9. Data: 2011-04-26 12:16:26
Temat: Re: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: spp <s...@o...pl>
W dniu 2011-04-26 14:07, Marek Dyjor pisze:
>> Hmm, a to już decyzja przegranego - jeżeli uznaje że zwycięzca też nie
>> spełniał warunków to ... jego decyzja. Jeżeli mu się nie chce/nie
>> opłaca/nie umie to dlaczego kogokolwiek innego ma to martwić?
>
> W obecnych warunkach skarga nie zatrzymuje postepowania przetargowego.
I tak być powinno. Jak gdzieś napisałem celem przetargu jest jego
realizacja a nie pieszczenie dostawców/wykonawców. Jeżeli przegranemu
się coś nie podoba ma prawo do odwołania i to on decyduje co zrobić z
tym fantem. Przecież gdy uzna że warto i że sprawę w sądzie wygra to nic
nie stoi na przeszkodzie odwołanie napisać. Jeżeli zaś jedynym jego
celem jest przedłużanie procedury to nowe przepisy dość skutecznie
ograniczyły podobne zachowania.
--
spp
-
10. Data: 2011-04-26 17:46:31
Temat: Re: Czy to jest oczywista pomyłka z art. 44 ust. 3 ustawy o zamówieniach publicznych
Od: Gut <t...@e...cod>
Dnia Tue, 26 Apr 2011 14:16:26 +0200, spp napisał(a):
> W dniu 2011-04-26 14:07, Marek Dyjor pisze:
>
>>> Hmm, a to już decyzja przegranego - jeżeli uznaje że zwycięzca też nie
>>> spełniał warunków to ... jego decyzja. Jeżeli mu się nie chce/nie
>>> opłaca/nie umie to dlaczego kogokolwiek innego ma to martwić?
>>
>> W obecnych warunkach skarga nie zatrzymuje postepowania przetargowego.
>
> I tak być powinno. Jak gdzieś napisałem celem przetargu jest jego
> realizacja a nie pieszczenie dostawców/wykonawców. Jeżeli przegranemu
> się coś nie podoba ma prawo do odwołania i to on decyduje co zrobić z
> tym fantem. Przecież gdy uzna że warto i że sprawę w sądzie wygra to nic
> nie stoi na przeszkodzie odwołanie napisać. Jeżeli zaś jedynym jego
> celem jest przedłużanie procedury to nowe przepisy dość skutecznie
> ograniczyły podobne zachowania.
Przepraszam bo się pogubiłem czy sądzicie więc, że odrzucenie oferty
przez "trzy miejsca po przecinku", jest zgodne, niepodważalnie i
jednoznacznie z prawem?
Co w takiej sytuacji powiecie np. o wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z
26 stycznia 2009 r., sygn. akt KIO/UZP 8/09
albo KIO/UZP 475/08
albo zacytuję inny:
Art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp stanowi w sposób imperatywny, iż
zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki, niż tylko pisarskie i
rachunkowe, polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych
warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. 2)
Stosownie do art. 58 K. c w związku z art. 14 Pzp, czynność prawna
sprzeczna z ustawą jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje
inny skutek. Trudno jednak mówić o czynności prawnej sprzecznej z ustawą
lub mającej na celu obejście ustawy, jeżeli w wyniku działań
matematycznych obliczenia ceny, w oparciu o przyjęte składniki
kalkulacyjne uzyskuje się wynik jednostkowy, z dokładnością większą niż
dwa miejsca po przecinku. Wynik taki podlega bowiem zaokrągleniu, co jest
zgodne z zasadami dokonywania wszelkich rozliczeń i nie narusza żadnych
bezwzględnie (...)
albo fragment z Rzepy (chyba):
Z definicji ceny wynika też, że ma być ona wyrażona w jednostkach
pieniężnych. Obowiązującym w Polsce pieniądzem jest złoty, który dzieli
się na 100 groszy. A to oznacza, że cena powinna być podana z
dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Wynika to zarówno z ustawy o
denominacji złotego, jak i ustawy o Narodowym Banku Polskim.
Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy przy szacowaniu ceny ofertowej
korzystamy z programów komputerowych. Często podają one kwoty z
dokładnością do kilku miejsc po przecinku. Jeszcze kilka lat temu
oznaczało to konieczność odrzucenia oferty. Dzisiaj jednak taki błąd
można skorygować na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 prawa zamówień
publicznych.
Zgodnie z nim zamawiający poprawia omyłki polegające na niezgodności
oferty ze specyfikacją, jeśli nie powoduje to istotnych zmian. Trudno
nazwać korektę o ułamek grosza za istotną dla treści oferty.
Poprawiać można także błędy rachunkowe (art. 87 ust. 2 pkt 2 pzp)
związane chociażby z dodawaniem czy mnożeniem.
Nie jestem zawiedzionym wykonawcą :) po prostu obliczyłem kasę jaką gmina
straciła przez kilka przetargów gdzie odrzucono tak właśnie oferty i
wyszło, że poszło w błoto parę baniek....