Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-strategia
STRATEGIA ZARZĄDZANIA
DŁUGIEM SEKTORA FINANSÓW
PUBLICZNYCH
w latach 2014–2017
Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
Warszawa, wrzesień 2013 r.
tel.: +48 22 694 50 00
fax: +48 22 694 50 08
www.mf.gov.pl
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
tel.: +48 22 694 50 00
fax: +48 22 694 50 08
www.mf.gov.pl
3
I. WPROWADZENIE
Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Minister
Finansów zobowiązany jest do opracowania co roku czteroletniej strategii zarządzania długiem
Skarbu Państwa (SP) oraz oddziaływania na państwowy dług publiczny. Dokument ten Minister
Finansów przedstawia Radzie Ministrów do zatwierdzenia, a następnie Rada Ministrów
przedstawia go Sejmowi wraz z uzasadnieniem projektu ustawy budżetowej.
Zarządzanie długiem publicznym odbywa się na dwóch poziomach:
• w szerszym znaczeniu stanowi element polityki fiskalnej i obejmuje decyzje, jaka część
wydatków państwa ma być finansowana poprzez zaciąganie długu, a zatem, jaka będzie
wielkość długu publicznego (aspekt ten jest omawiany w aktualizowanych co roku
dokumentach poświęconych programowi gospodarczemu rządu, w szczególności
w uzasadnieniu projektu ustawy budżetowej oraz w Aktualizacji Programu Konwergencji);
• w węższym znaczeniu oznacza sposób finansowania potrzeb pożyczkowych państwa oraz
kształtowanie struktury długu, a więc wybór rynków, instrumentów i terminów emisji.
Strategia, w tym zawarte w niej prognozy długu publicznego, została sformułowana
w oparciu o założenia projektu ustawy budżetowej na 2014 r. Uwzględnia zatem również
planowane zmiany w systemie emerytalnym, które w istotny sposób będą oddziaływały na
zmniejszenie poziomu długu publicznego w 2014 r., a w kolejnych latach na ograniczenie jego
przyrostu.
Tabela 1. Dług publiczny i koszty jego obsługi – podsumowanie prognoz Strategii
2012
Wyszczególnienie
2013
2014
2015
2016
2017
(wykonanie)
1. Państwowy dług publiczny
a) w mld zł
840,5
899,5
810,9
875,5
920,9
964,9
b) w relacji do PKB
52,7%
54,8%
47,1%
47,8%
47,1%
46,2%
2. Dług sektora general government
a) w mld zł
886,9
952,1
859,5
934,9
993,9
1 046,6
b) w relacji do PKB
55,6%
58,0%
49,9%
51,1%
50,8%
50,1%
3. Wydatki z tytułu obsługi długu Skarbu Państwa
a) w mld zł
42,1
42,7
36,2
35,4–37,0
37,9–39,5
41,2–43,0
b) w relacji do PKB
2,64%
2,60%
2,10%
1,94%–2,02%
1,94%–2,02%
1,97%–2,06%
W związku z nowelizacją ustawy budżetowej na 2013 r., przewidywany jest wzrost relacji
państwowego długu publicznego do PKB z 52,7% na koniec 2012 r. do 54,8% na koniec 2013 r.
Kwota ustalona w wyniku przeliczenia PDP z zastosowaniem średnich w roku kursów NBP
i pomniejszenia o wolne środki MF zakładana jest w 2013 r. na poziomie 54,0%, a zatem nie
przewiduje się zagrożenia uruchomienia sankcji przewidzianych w ustawie o finansach
publicznych, związanych z przekroczeniem progu 55%.
W wyniku planowanych przez Radę Ministrów zmian w systemie emerytalnym w 2014 r.
nastąpi znaczący spadek długu, przede wszystkim na skutek przeniesienia do sektora
publicznego obligacyjnej części aktywów OFE. Po jednorazowym wzroście w 2015 r.,
w kolejnych latach relacja długu do PKB będzie się zmniejszać i obniży się do poziomu 46,2%
w 2017 r. Relacja długu sektora general government do PKB, w horyzoncie Strategii osiągnie
poziom 50,1%. Strategia nie przewiduje przekroczenia przez tę relację progu 60% określonego
w Traktacie z Maastricht.
Strategia zakłada niewielki spadek relacji kosztów obsługi długu SP do PKB w 2013 r. (do
2,60% z 2,64% w 2012 r.), a następnie jej znaczący spadek do 2,1% w 2014 r., wynikający
w dużej mierze z umorzenia SPW nabytych przez Ministra Finansów od ZUS. W kolejnych
latach, w zależności od kursu złotego, relacja kosztów obsługi długu SP do PKB utrzymywać się
będzie w przedziale 1,9–2,1%.
4
Niniejsza Strategia stanowi kontynuację strategii przygotowanej rok temu. Utrzymany został
cel minimalizacji kosztów obsługi długu w długim horyzoncie czasu przy przyjętych
ograniczeniach związanych z ryzykiem. Dotychczasowe zadania służące realizacji celu Strategii
dotyczące zwiększania płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów
wartościowych (SPW) zostały uzupełnione o nowe zadanie dotyczące przeprowadzenia
kolejnego etapu konsolidacji zarządzania płynnością sektora finansów publicznych.
Dla realizacji celu Strategii w latach 2014–2017 przyjęto, że:
• utrzymane zostanie elastyczne podejście do kształtowania struktury finansowania pod
względem wyboru rynku, waluty i instrumentów, w stopniu przyczyniającym się do
minimalizacji kosztów obsługi i przy ograniczeniach wynikających z przyjętych poziomów
ryzyka oraz możliwego wpływu na politykę pieniężną;
• głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek
krajowy;
• udział długu w walutach obcych przejściowo wzrośnie w wyniku umorzenia nabytych od
ZUS obligacji SP do ok. 35–37% w 2014 r., a następnie będzie się obniżał, docelowo poniżej
30%, w tempie uzależnionym od warunków rynkowych;
• priorytetem polityki emisyjnej będzie budowanie dużych i płynnych emisji o oprocentowaniu
stałym, zarówno na rynku krajowym, jak i rynku euro oraz dolara amerykańskiego;
• średnia zapadalność długu krajowego powinna być zwiększana do ok. 4,5 roku, o ile będzie
to możliwe z punktu widzenia popytu i poziomu rentowności w poszczególnych segmentach
krzywej dochodowości, a średnia zapadalność długu Skarbu Państwa utrzymywana będzie na
poziomie nie niższym niż 5 lat.
Strategia zawiera sześć aneksów stanowiących informacje uzupełniające główny tekst,
w tym słowniczek pojęć.
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik