Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-uzasadnienie
R A D A M I N I S T R Ó W
U S T A W A B U D Ż E T O W A
NA R O K 2 0 1 4
UZASADNIENIE
Warszawa, wrzesień 2013
SPIS TREŚCI
Rozdział I
Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski oraz kierunki polityki fiskalnej
5
1. Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski
5
2. Kierunki polityki fiskalnej
13
Rozdział II
Przewidywane wykonanie budżetu państwa w 2013 r.
17
Rozdział III
Podstawowe wielkości budżetu państwa w 2014 r.
21
Rozdział IV
Dochody budżetu państwa
23
1. Warunki realizacji dochodów budżetu państwa w 2013 r.
23
2. Dochody budżetu państwa w 2014 r.
23
3. Dochody podatkowe
25
4. Dochody niepodatkowe
30
5. Środki z UE i z innych źródeł niepodlegające zwrotowi
34
Rozdział V
Wydatki budżetu państwa w 2014 r.
37
1. Wydatki budżetu państwa
37
2. Grupy wydatków
41
3. Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych
68
Rozdział VI
Programy wieloletnie
71
Rozdział VII
Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej i państwowe
osoby prawne
109
1. Agencje wykonawcze
109
2. Instytucje Gospodarki Budżetowej
114
3. Państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
119
Rozdział VIII
Państwowe fundusze celowe
127
3
Rozdział IX
Rozliczenia z Unią Europejską
155
Rozdział X
Budżet środków europejskich
159
1. Dochody budżetu środków europejskich
159
2. Wydatki budżetu środków europejskich
159
Rozdział XI
Finansowanie deficytu budżetu państwa
167
1. Finansowanie krajowe
168
2. Finansowanie zagraniczne
170
Rozdział XII
Należności Skarbu Państwa
173
Rozdział XIII
Sektor finansów publicznych
179
1. Dochody, wydatki oraz saldo sektora finansów publicznych
179
2. Dług publiczny
184
Rozdział XIV
Kierunki prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2014 r.
187
1. Podstawa prawna
187
2. Uwarunkowania procesów prywatyzacji
187
3. Planowane działania prywatyzacyjne
188
4. Przychody z prywatyzacji oraz dochody z tytułu dywidend
przewidywane na 2014 r.
190
5. Promocja prywatyzacji
191
Rozdział XV
Omówienie artykułów ustawy budżetowej na rok 2014
193
Spis tablic
205
4
Rozdział I
Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski oraz kierunki
polityki fiskalnej
1. Ocena sytuacji makroekonomicznej Polski
Otoczenie zewnętrzne
Przewiduje się, że w 2013 r. tempo wzrostu światowego PKB będzie zbliżone do tego
zanotowanego w roku ubiegłym, nieco wyższy powinien być natomiast wzrost obrotów
1
światowego handlu . Z wiosennych prognoz KE wynika, że PKB w UE drugi rok z rzędu
zanotuje spadek, choć będzie on łagodniejszy niż poprzednio. Na tym tle nieco lepiej
wygląda tempo wzrostu PKB Niemiec, choć i w tym przypadku odstaje ono wyraźnie
od przewidywanych wyników dwóch głównych gospodarek świata, tj. USA i Japonii.
Większym wsparciem w br. dla polskiego eksportu jest popyt zgłaszany przez kraje spoza
UE, w szczególności te z Europy Wschodniej.
Oczekuje się, że w przyszłym roku dynamika aktywności w gospodarce światowej
poprawi się. Będzie to sprzyjało przyspieszeniu tempa wzrostu PKB i w efekcie importu UE,
co zwiększy zapotrzebowanie na towary i usługi z zagranicy, w tym z Polski. Przewidywana
dynamika obu tych kategorii będzie jednak wciąż niższa od długookresowej średniej
i dopiero w kolejnych latach powróci do tego poziomu. W bilansie ryzyk dotyczącym
perspektyw gospodarki europejskiej wciąż są obecne czynniki, które mogą wpłynąć
na gorszy od zakładanego scenariusz, będący podstawą projekcji makroekonomicznej
i fiskalnej dla Polski.
Produkt krajowy brutto
Z uwagi na silne powiązania handlowe z krajami UE polska gospodarka, mimo
stosunkowo wysokiej odporności, odczuwa skutki pogorszenia koniunktury na głównych
rynkach eksportowych. Słabe wyniki gospodarki europejskiej w drugiej połowie ubiegłego
roku oraz na początku roku bieżącego znalazły odzwierciedlenie w ograniczeniu aktywności
gospodarczej w Polsce. Zgodnie z danymi GUS realny wzrost PKB w I kw. 2013 r. wyniósł
0,5% (r/r), co było wynikiem słabego popytu krajowego w związku ze stagnacją spożycia
indywidualnego i spadkową tendencją inwestycji. Dodatkowo, w niesprzyjających warunkach
zewnętrznych, kontynuowany jest proces konsolidacji finansów publicznych. Pomimo
pogorszenia popytu w otoczeniu zewnętrznym, utrzymująca się konkurencyjność w obszarze
kosztów pracy oraz relatywnie korzystny z punktu widzenia eksporterów poziom kursu
1 KE, European Economic Forecast, wiosna 2013.
5
walutowego pozwalają na utrzymanie pozytywnej dynamiki eksportu, co przy słabym popycie
wewnętrznym i imporcie skutkuje wysoką, dodatnią kontrybucją we wzrost PKB ze strony
eksportu netto.
Zgodnie z prognozami KE w drugiej połowie 2013 r. kwartalne tempo wzrostu PKB w UE
i szacowane na tej podstawie tempo wzrostu importu UE – głównego indykatora dla
polskiego eksportu – będzie wyższe niż w pierwszej połowie br. Wraz z przyspieszeniem
popytu zewnętrznego również w kraju można oczekiwać poprawy sytuacji gospodarczej.
Dane GUS pokazują, że w II kw. 2013 r. nastąpiło nieznaczne przyspieszenie tempa wzrostu
gospodarczego. PKB w Polsce zwiększył się o 0,4% (kw/kw, sa), po wzroście o 0,2% kwartał
wcześniej. Roczne tempo wzrostu gospodarczego wyniosło 0,8% dla szeregu
niewyrównanego sezonowo, po oczyszczeniu z wahań sezonowych wzrost ten wyniósł
nawet 1,1%.
Uwzględniając oczekiwania dotyczące kształtowania się popytu krajowego oraz
dalszego rozwoju sytuacji gospodarczej w UE można oczekiwać, że realny wzrost PKB
w Polsce w skali całego 2013 r. wyniesie 1,5%. W 2014 r. wzrost ten przyspieszy do 2,5%.
W roku bieżącym głównym czynnikiem wzrostu pozostanie eksport netto, którego
kontrybucja we wzrost PKB szacowana jest na ok. 0,8 pkt. proc. W przyszłym roku, wraz ze
stopniową odbudową popytu wewnętrznego, w tym spożycia i inwestycji prywatnych, wkład
eksportu netto we wzrost PKB będzie lekko ujemny i wyniesie minus 0,1 pkt. proc.
Analiza podstawowych składników zagregowanego popytu
Wysoki wzrost inwestycji publicznych w Polsce w latach 2006-2011 był ważnym
stabilizatorem dla koniunktury gospodarczej, zwłaszcza w okresie 2009-2010, kiedy
mieliśmy do czynienia z załamaniem popytu inwestycyjnego ze strony sektora prywatnego
w związku ze skutkami światowego kryzysu finansowego. Oczekuje się, że w okresie
prognozy udział inwestycji publicznych w PKB będzie się stopniowo obniżać. W przypadku
inwestycji prywatnych oczekuje się, że obserwowany od 2011 r. proces odbudowy ich
udziału w PKB będzie kontynuowany. Wprawdzie w 2013 r. realne tempo inwestycji
prywatnych będzie nieco niższe niż w roku poprzednim, jednak w 2014 r. można się już
spodziewać przyspieszenia tempa wzrostu tej kategorii ekonomicznej. Czynnikami
wspierającymi wzrost popytu inwestycyjnego sektora prywatnego, obok oczekiwanej
poprawy w otoczeniu zewnętrznym i utrzymującej się konkurencyjności kosztowej polskich
przedsiębiorstw względem zagranicznych partnerów handlowych, będą również spadek
kosztu kapitału w związku z obniżeniem stóp procentowych oraz uruchomiony przez Rząd
program Inwestycje Polskie. Program ten oparty jest na dwóch filarach: Banku
Gospodarstwa Krajowego (BGK) oraz specjalnie powołanej spółce Polskie Inwestycje
Rozwojowe. Celem pierwszego filaru jest zwiększenie akcji kredytowej i gwarancyjnej
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik