eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy



RADA MINISTRÓW







P L A N O W A N I E
W U K Ł A D Z I E Z A D A N I O W Y M
N A R O K 2 0 1 4






OMÓWIENIE
ANEKS TABELARYCZNY











Warszawa, wrzesień 2013 r.

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie ........................................................................................................................................................ 3
Skonsolidowany plan wydatków państwa w układzie zadań budżetowych ............................................................ 7
Funkcja 1. Zarządzanie państwem ...................................................................................................................... 7
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny......................................................................... 14
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka ...................................................................................................... 22
Funkcja 4. Zarządzanie finansami państwa....................................................................................................... 29
Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa ..................................................................................... 34
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju.............................................................................................................. 38
Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo ............................................................. 50
Funkcja 8. Kultura fizyczna .............................................................................................................................. 55
Funkcja 9. Kultura i dziedzictwo narodowe...................................................................................................... 58
Funkcja 10. Nauka polska ................................................................................................................................. 63
Funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic................................................................... 66
Funkcja 12. Środowisko.................................................................................................................................... 70
Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny ............................................................................ 78
Funkcja 14. Rynek pracy................................................................................................................................... 87
Funkcja 15. Polityka zagraniczna...................................................................................................................... 91
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie..................................................................................................................... 97
Funkcja 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju ................................................................................. 108
Funkcja 18. Sprawiedliwość ........................................................................................................................... 112
Funkcja 19. Infrastruktura transportowa ......................................................................................................... 117
Funkcja 20. Zdrowie ....................................................................................................................................... 123
Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka............................................................................................................... 132
Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna........................................... 141
Aneks tabelaryczny ............................................................................................................................................. 143


1


2
Wprowadzenie
Plan wydatków w układzie zadaniowym zamieszczony w tej części Uzasadnienia do projektu ustawy budżetowej
na rok 2014 (dalej – Uzasadnienie…) stanowi wykonanie dyspozycji art. 142 pkt 10 i 11 ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym elementami uzasadnienia do projektu ustawy
budżetowej są zestawienie zadań i celów priorytetowych oraz skonsolidowany plan wydatków na rok budżetowy
i dwa kolejne lata państwowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych, agencji
wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9
pkt 14 w/w ustawy, sporządzany w układzie zadań budżetowych.
Przygotowując skonsolidowany plan wydatków uwzględniono doświadczenia zgromadzone w 2012 r. podczas
opracowywania pierwszego dokumentu tego typu, udoskonalając te rozwiązania, które sprawdziły się oraz
wykazały swoją przydatność i niezawodność w praktyce. Prace metodologiczne w tym obszarze koncentrowały
się m.in. na poszukiwaniu coraz lepszych sposobów dokonywania konsolidacji strumieni wydatków publicznych
na rzecz dalszego podnoszenia przejrzystości i walorów analitycznych prezentacji wydatków w układzie
funkcjonalno-zadaniowym. Ponadto, dążono również do utrzymania i wzmocnienia podejścia do kształtowania
systemu budżetowania zorientowanego na skuteczność i efektywność wydatkowania środków publicznych oraz
zwiększenia stopnia odpowiedzialności – nie tylko w odniesieniu do osiągania ogólnych wyników celów
i wartości mierników przypisanych dla zadań, ale także odpowiedzialności o charakterze operacyjnym – m.in. za
szczegółową realizację procesów wykonywania i monitorowania założonych poziomów efektywnościowych
(zadeklarowanych i opisanych szczegółowo w kartach miernika).
Takie podejście, zorientowane na zwiększanie odpowiedzialności za realizację procesu wykonywania zadań na
szczeblu operacyjnym, wzmocniło wejście w życie – od dnia 1 stycznia 2013 r. – przepisów art. 174 pkt 2 i 175
ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych wprowadzających nowy, zadaniowy wymiar kontroli i nadzoru
gospodarki budżetowej (nowe kryterium tych czynności dotyczy oceny stopnia realizacji celów i wartości
mierników przez jednostki poddane takiemu nadzorowi i kontroli). Równocześnie, kierując się potrzebą
zapewnienia odpowiedniej i niezawodnej bazy informacyjnej na potrzeby przyszłego systemu oceny ex-post
realizacji zadań budżetowych, podjęto niezbędne – na tym etapie procesu wdrożeniowego – inicjatywy mające
na celu zwiększenie poziomu użyteczności, niezawodności oraz przejrzystości danych pozyskiwanych w wyniku
procesów monitorowania i sprawozdawczości pomiaru zadań publicznych.
Rezultaty powyższych prac zostały ujęte m.in. w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
13 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu
ustawy budżetowej na rok 2014 (dalej – Rozporządzenie…), które zawierają podstawy i wskazówki
metodologiczne niezbędne dla prawidłowego sporządzenia przez dysponentów materiałów na potrzeby
skonsolidowanego planu wydatków, o którym mowa w art. 142 pkt 11 ustawy o finansach publicznych. Poniżej
przedstawiono najważniejsze rozstrzygnięcia metodologiczne przewidziane w Szczegółowych zasadach
opracowania materiałów do ustawy budżetowej na rok 2014 stanowiących Załącznik 68 do Rozporządzenia… .
1. Zasady konstruowania struktury planów w układzie zadaniowym – zadania budżetowe, podobnie jak
w przypadku roku 2013 tworzy się uwzględniając 3 główne kryteria, tj.:
a) podział na działy, o których mowa w ustawie z 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
(Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.) w ten sposób, że zadanie zawiera się w zakresie jednego

3
działu, z tym zastrzeżeniem, że sprawy przedmiotowo tożsame a objęte zakresami różnych działów
ujmuje się w ramach tego samego zadania,
b) zakresy działalności administracji rządowej nieobjętej zakresem działów administracji rządowej na
podstawie art. 33a ustawy o działach administracji rządowej,
c) niezależny charakter organów wymienionych w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
– z uwzględnieniem podziału na działy – i po raz pierwszy – rozdziały klasyfikacji budżetowej.
Rozwiązanie takie pozwala na zwiększenie stopnia powiązania tradycyjnej i zadaniowej klasyfikacji
wydatków, a tym samym zwiększenie poziomu wzajemnej porównywalności planów wydatków w obu
układach budżetu. Ze względu na specyficzny charakter działalności lub bezpieczeństwo państwa wyjątki
dotyczące prezentacji szczegółowości powiązania obu układów budżetu ustanowiono jedynie dla
nielicznych dysponentów (określonych w ust. 81 Załącznika nr 68 do Rozporządzenia… – tj. np. dla części
29 – Obrona narodowa).
2. Zasady definiowania celów – dla zadań zawierających się w poszczególnych działach administracji
rządowej utrzymano rozwiązania polegające na powiązaniu odpowiedzialności za zdefiniowanie – przy
uwzględnieniu obowiązujących dokumentów strategicznych i programowych – celów dla zadań
budżetowych zawierających się w poszczególnych działach administracji rządowej z odpowiedzialnością za
inicjowanie, formułowanie oraz koordynację i wykonywanie poszczególnych polityk publicznych
wynikającą z właściwych przepisów ustawy o działach administracji rządowej. Wzmocnieniu uległ jednak
charakter tych celów, które zostały zaprezentowane we właściwych załącznikach do Rozporządzenia… .
Jednocześnie zapewniona została konstytucyjna lub ustawowa niezależność odpowiednich organów władzy,
kontroli państwowej, sądownictwa oraz ochrony prawa (tj. podmiotów, o których mowa w art. 139 ust. 2
ustawy o finansach publicznych), które zgodnie z założeniami metodologicznymi określają cele zadań
budżetowych samodzielnie.
3. Zasady definiowania mierników:
− utrzymano zasadę bezpośredniego powiązania odpowiedzialności w zakresie definiowania mierników
z odpowiedzialnością za gospodarowanie środkami publicznymi, która ciąży na dysponentach części
budżetowych. Wzmocnieniu uległa przewidziana w § 6 Rozporządzenia… procedura opiniowania przez
Ministra Finansów kompletności i zgodności propozycji mierników dla zadań budżetowych ze
standardami i wytycznymi metodologicznymi. Proces ten odbył się po raz pierwszy w oparciu
o szczegółowe dane gromadzone przy wykorzystaniu tzw. kart miernika, które pozwalają jednocześnie
na uporządkowanie przetwarzania informacji o miernikach również na wewnętrzne, operacyjne
potrzeby dysponentów;
− istotnym elementem prac zmierzających do podniesienia jakości mierników dla zadań budżetowych był
również nowy tryb koordynacji opracowania jednolitego katalogu mierników dla zadań budżetowych
realizowanych przez Wojewodów jako dysponentów 85 części budżetowej. Jednolity katalog
mierników dla zadań budżetowych Wojewodów został zamieszczony w Rozporządzeniu…, które
przewiduje – w uzasadnionych przypadkach – możliwość ich zmiany przez ministra właściwego ds.
administracji publicznej. Zmiany wprowadzone w trybie prac nad katalogiem mierników dla
Wojewodów, umożliwiające podniesienie ich jakości i stabilizację w kolejnych latach, skutkowały
jednak ograniczeniem prezentacji wartości mierników jedynie do lat 2014-2016.
4
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: