Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-budzet-zadaniowy
publicznych wspiera się rozwój demokracji oraz uczestnictwo we współpracy rozwojowej i międzynarodowej
pomocy humanitarnej. Polska bierze także udział w tworzeniu i upowszechnianiu międzynarodowych systemów
i standardów przestrzegania oraz ochrony praw człowieka, tworzeniu i upowszechnianiu rządów prawa
w świecie oraz umacnianiu i promocji demokracji, a także świadczy pomoc rozwojową wielostronną
i dwustronną oraz pomoc humanitarną. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy
zagraniczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,01 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Stopień realizacji przedsięwzięć rozwojowych oraz promujących demokrację i prawa człowieka (w %)
Opis miernika:
Miernik
monitoruje
stopień
realizacji
przedsięwzięć
Wartości miernika
mających na celu promocję demokracji i praw człowieka oraz
przedsięwzięć z zakresu pomocy rozwojowej, ujętych
w programie współpracy rozwojowej. Pomoc rozwojowa
obejmuje
w
szczególności
promocję
i konsolidację
Bazowa
PW
Planowane
demokracji oraz przestrzegania praw człowieka, wsparcie
budowy nowoczesnych i sprawnych instytucji państwowych,
wsparcie trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego krajów
– odbiorców pomocy, a także wsparcie działań zmierzających
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
do redukcji ubóstwa, poprawy stanu zdrowia i podnoszenia
poziomu wykształcenia oraz kwalifikacji zawodowych ich
ludności. Działania te umożliwiają również budowę silnej
pozycji Polski jako wiarygodnego i odpowiedzialnego
100
100
100
100
100
uczestnika
procesów
globalnych
i współpracy
międzynarodowej.
Ocena ryzyka:
Zidentyfikowane ryzyka niewykonania wartości miernika związane są ze specyfiką polityki zagranicznej i mają charakter
losowy. Z realizacji określonych projektów pomocowych, z przyczyn niezależnych od strony polskiej, zrezygnować
również mogą odbiorcy pomocy.
Zadanie 15.6. Kształtowanie i koordynacja polityki zagranicznej
Realizacja zadania polega na kształtowaniu i koordynacji współpracy międzynarodowej organów administracji
rządowej w odniesieniu do spraw zagranicznych oraz do członkostwa Polski w UE celem zapewnienia jak
najlepszej i spójnej realizacji interesów Polski na forum międzynarodowym. W ramach zadania
koordynowany jest udział Polski w procesie decyzyjnym UE, prowadzone są negocjacje w zakresie wieloletnich
ram finansowych budżetu UE oraz zapewniane jest funkcjonowanie Komitetu do Spraw Europejskich, jak też
współpraca Polski z instytucjami UE. Ponadto, w ramach zadania prowadzona jest działalność edukacyjna
i informacyjna a także realizowane są działania komunikacyjne mające na celu prowadzenie i wspieranie
szeroko pojętej debaty publicznej dotyczącej polskiej polityki zagranicznej. Zadanie zawiera się w działach
administracji rządowej Sprawy zagraniczne oraz Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii
Europejskiej.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
95
Stopień realizacji celów polskiej polityki zagranicznej (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ujmuje dokonywaną w MSZ ocenę realizacji
założeń i priorytetów polskiej polityki zagranicznej,
Bazowa
PW
Planowane
zorientowaną na zapewnienie jak najlepszej i spójnej
realizacji interesów Polski na forum międzynarodowym.
Miernik odnosi się do przygotowywanej cyklicznie
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
analizy wewnętrznej MSZ oceniającej realizację
operacyjnych
celów
i
zadań
polskiej
polityki
zagranicznej.
75
75
75
75
75
Ocena ryzyka:
Ryzyko dotyczące realizacji zakładanej wartości miernika związane jest ze specyfiką polityki zagranicznej oraz wysoką,
nieustanną zmiennością dynamiki zmian zachodzących w środowisku międzynarodowym. Ryzyko to uwarunkowane jest
głównie czynnikami egzogenicznymi.
Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
− Stopień wywiązywania się przez MEN z zobowiązań wobec instytucji UE (w %),
− Liczba zrealizowanych inicjatyw międzynarodowych z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego (w szt.),
− Liczba zorganizowanych spotkań z udziałem członków kierownictwa MPiPS w kraju oraz za granicą (w szt.).
Mierniki te odnoszą się do współpracy międzynarodowej prowadzonej przez poszczególne organy administracji
centralnej w zakresie m.in. edukacji, bezpieczeństwa publicznego czy zdrowia. Wartości docelowe mierników
na 2014 r. zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach wartości te mają charakter
stabilny).
96
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
Funkcja 16. obejmuje obszar działalności państwa związany z organizacją urzędów administracji publicznej oraz
procedur administracyjnych, ewidencją ludności, dowodami osobistymi i paszportami, rejestracją stanu
cywilnego. W tym obszarze państwo realizuje przedsięwzięcia związane z informatyzacją działalności i budową
społeczeństwa informacyjnego. W ramach funkcji 16. organy administracji publicznej dbają o zapewnienie
ochrony praw obywatelskich, praw dziecka, praw pacjenta oraz ochrony danych osobowych. Obszar ten
obejmuje również stosunki Państwa z Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi
oraz kwestie związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych
oraz języków regionalnych. Ze środków publicznych wspiera się również Polonię i Polaków za granicą, w tym
polskie instytucje kulturalne i oświatowe za granicą. W ramach funkcji realizowana jest ponadto działalność na
rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Ogólne cele zadań ujętych w funkcji 16. dotyczą
zapewnienia przysługujących praw obywatelskich przez organy administracji publicznej oraz poprawy obsługi
administracyjnej obywatela. Postęp w realizacji celu funkcji 16. obrazuje przewidywany wzrost z 16% do 32%
liczby usług realizowanych drogą elektroniczną w stosunku do liczby usług przyjętych do informatyzacji
w perspektywie roku 2016.
Zadanie 16.1.W Obsługa administracyjna obywatela
Celem zadania jest poprawa obsługi administracyjnej obywatela – zadanie to obejmuje bardzo szerokie
spektrum spraw związanych m.in. z ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianami imion i nazwisk,
sprawy obywatelstwa polskiego, jak również wydawanie dokumentów takich jak dowody osobiste czy
paszporty. Ponadto, w ramach zadania prowadzone są działania związane ze wzmacnianiem potencjału
administracji publicznej, umożliwiające poprawę standardów zarządzania jednostkami administracji publicznej
i jakości obsługi obywateli. Odpowiednie organy publiczne sprawują również nadzór nad zespoloną
administracją rządową oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zadanie dotyczy także spraw związanych
z przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków, wydawaniem zezwoleń na zbiórki publiczne oraz
kontrolą tych zbiórek publicznych, a także kontrolą działalności tłumaczy przysięgłych. Zadanie zawiera się
w działach administracji rządowej Administracja publiczna oraz Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,78 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Odsetek obywateli Polski używających Internetu do kontaktu z administracją (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik jest ściśle powiązany z celem zadania i pozwala
monitorować
postępy
w
informatyzacji
usług
publicznych i upowszechnianiu elektronicznych form
Bazowa
PW
Planowane
kontaktu obywateli z administracją. Wartość miernika
odzwierciedla
przewidywany
odsetek
obywateli
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
korzystających z Internetu w kontaktach z administracją
przy uwzględnieniu realizowanych obecnie projektów
32
32
33
33
33
informatycznych.
97
Miernik 2: Stosunek liczby skarg na bezczynność organu lub przewlekłe prowadzenie postępowania przez
organ rozpatrzonych pozytywnie przez sądy administracyjne do liczby takich skarg ogółem w danym
roku (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala monitorować realizację zadań ministra
Wartości miernika
właściwego ds. administracji publicznej jako organu
wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu
Bazowa
PW
Planowane
administracji
publicznej,
prowadzenia
spraw
związanych
z
działalnością
wojewodów
i funkcjonowaniem terenowej administracji rządowej,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
działalnością lobbingową oraz ze sprawowaniem
nadzoru. Określa on jakość usług świadczonych przez
administrację publiczną na rzecz obywateli w zakresie
19
19
19
19
19
spraw realizowanych w ramach zadania.
Ocena ryzyka:
Wartość miernika uwzględnia ryzyko występowania spraw szczególnie skomplikowanych wymagających długookresowych
wyjaśnień.
Miernik 3: Czas personalizacji dokumentów tożsamości (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
ten
określa
jeden
z
najważniejszych
parametrów świadczenia usług administracji publicznej
Bazowa
PW
Planowane
w zakresie zapewnienia obywatelom nowoczesnych
i bezpiecznych dokumentów tożsamości w optymalnym
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
czasie (bez zbędnej zwłoki). Pozwala on również na
monitorowanie sprawności systemu personalizacji
dokumentów oraz infrastruktury teleinformatycznej.
7
7
6,75
6,5
6,25
Ocena ryzyka:
Czynnikiem ryzyka jest możliwość wystąpienia awarii
systemu produkcyjnego, rejestru Centralnej Ewidencji
Informacje dodatkowe:
Ludności lub systemów łączności teleinformatycznej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, administracja
Ponadto wpływ na niewykonanie wartości miernika
publiczna ma 30 dni na wydanie, na wniosek obywatela,
może również mieć ponadprzeciętny napływ wniosków
dowodu osobistego lub paszportu.
lub
zakłócenia
dostaw
czystych
blankietów
dokumentów.
Miernik 4: Odsetek skarg i wniosków nadesłanych do PRM i KPRM rozpatrzonych przed terminem
wynikającym z Kpa (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia dokonywanie kontroli zgodności
Bazowa
PW
Planowane
realizacji zadań KPRM z Kodeksem postępowania
administracyjnego (m.in. zachowanie terminu na
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
udzielenie odpowiedzi wynikającego z kpa) także
pozwala na monitorowanie efektywności pracy Urzędu.
97,12
≥80
≥85
≥86
≥87
Informacje dodatkowe:
W ramach realizacji danego zadania podejmowane są czynności
Ocena ryzyka:
polegające na przyjmowaniu, rozpatrywaniu i załatwianiu
Ryzyko niewykonania wartości docelowej miernika
skarg, wniosków i petycji kierowanych przez obywateli,
może wynikać z nadzwyczajnego napływu skarg
organizacje społeczne, związkowe i inne instytucje do Prezesa
i wniosków do PRM i KPRM bądź nieprzewidzianych
Rady Ministrów i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zgodnie
absencji pracowników (zwolnienia lekarskie, urlopy
z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego oraz
bezpłatne).
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r.
w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg
i wniosków.
98
Miernik 5: Stosunek liczby skarg uznanych za zasadne do liczby skarg ogółem (w %)*
Opis miernika:
Miernik pozwala ocenić jakość usług świadczonych
Planowane wartości miernika
przez urząd na rzecz obywateli - poprzez monitorowanie
skali (niekorzystnego z punktu widzenia interesu
społecznego)
występowania
zasadnych
skarg
wnoszonych przez klientów Urzędu, co ma znaczenie
2014 r.
2015 r.
2016 r.
dla prowadzenia i doskonalenia działań mających na
celu poprawę obsługi administracyjnej obywateli
w danym
roku
(m.in.
poprzez
uzyskanie
jak
najwyższego poziomu prawidłowości oraz zgodności
z przepisami
prawa
rozstrzygnięć/decyzji
10,15
9,94
9,73
administracyjnych urzędu). Miernik odnosi się do
działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości miernika może wynikać m.in. z większej liczby rozstrzygnięć podejmowanych w zakresie
spraw złożonych/skomplikowanych przedmiotowo i prawnie, z uwagi na niejednolite orzecznictwo oraz zmiany przepisów
prawa.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 16.2.W Przeciwdziałanie dyskryminacji, podtrzymywanie tożsamości kulturowej mniejszości
narodowych i etnicznych
Zadanie ma na celu zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych.
Administracja publiczna monitoruje przypadki i incydenty o charakterze dyskryminacyjnym, rasistowskim,
ksenofobicznym oraz podejmuje działania mające na celu przeciwdziałanie im. Ponadto, realizowane są również
działania na rzecz wyrównywania statusu kobiet i mężczyzn w życiu społeczno-gospodarczym. Zadanie zawiera
się w dziale administracji rządowej Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Liczba odbiorców zadań realizowanych na rzecz podtrzymania i rozwoju tożsamości kulturowej
mniejszości narodowych i etnicznych, w stosunku do liczby osób należących do tych mniejszości (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala określić stopień oraz efektywność
Wartości miernika
wsparcia
udzielanego
ze
środków
publicznych
organizacjom mniejszości narodowych i etnicznych
Bazowa
PW
Planowane
i przeznaczonego na realizację istotnych dla zachowania
ich
tożsamości
przedsięwzięć
kulturalnych,
artystycznych,
środowiskowych,
społecznych,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
edukacyjnych,
itp.
Pomiar
uczestnictwa
w realizowanych przedsięwzięciach pozwala dokonać
oceny ich użyteczności dla zachowania tożsamości
5,4
5,4
4,4
5,4
5,4
kulturowej mniejszości.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania przewidywanej wartości miernika
Przewidywana wartość miernika w poszczególnych latach
związane jest z poziomem zainteresowania odbiorców
oddaje zróżnicowany zakres przedsięwzięć, które realizowane
zadań realizowanych na rzecz podtrzymania i rozwoju
będą przez organizacje społeczne i dofinansowane ze środków
tożsamości
kulturowej
mniejszości
narodowych
publicznych. W odniesieniu do 2014 r. może ona ulec zmianie
i etnicznych. Zadania te wykonywane są przez
w wyniku uruchomienia środków przewidzianych w rezerwie
organizacje
społeczne
i
monitorowane
przez
celowej.
administracje publiczną.
99
pomocy humanitarnej. Polska bierze także udział w tworzeniu i upowszechnianiu międzynarodowych systemów
i standardów przestrzegania oraz ochrony praw człowieka, tworzeniu i upowszechnianiu rządów prawa
w świecie oraz umacnianiu i promocji demokracji, a także świadczy pomoc rozwojową wielostronną
i dwustronną oraz pomoc humanitarną. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Sprawy
zagraniczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,01 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Stopień realizacji przedsięwzięć rozwojowych oraz promujących demokrację i prawa człowieka (w %)
Opis miernika:
Miernik
monitoruje
stopień
realizacji
przedsięwzięć
Wartości miernika
mających na celu promocję demokracji i praw człowieka oraz
przedsięwzięć z zakresu pomocy rozwojowej, ujętych
w programie współpracy rozwojowej. Pomoc rozwojowa
obejmuje
w
szczególności
promocję
i konsolidację
Bazowa
PW
Planowane
demokracji oraz przestrzegania praw człowieka, wsparcie
budowy nowoczesnych i sprawnych instytucji państwowych,
wsparcie trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego krajów
– odbiorców pomocy, a także wsparcie działań zmierzających
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
do redukcji ubóstwa, poprawy stanu zdrowia i podnoszenia
poziomu wykształcenia oraz kwalifikacji zawodowych ich
ludności. Działania te umożliwiają również budowę silnej
pozycji Polski jako wiarygodnego i odpowiedzialnego
100
100
100
100
100
uczestnika
procesów
globalnych
i współpracy
międzynarodowej.
Ocena ryzyka:
Zidentyfikowane ryzyka niewykonania wartości miernika związane są ze specyfiką polityki zagranicznej i mają charakter
losowy. Z realizacji określonych projektów pomocowych, z przyczyn niezależnych od strony polskiej, zrezygnować
również mogą odbiorcy pomocy.
Zadanie 15.6. Kształtowanie i koordynacja polityki zagranicznej
Realizacja zadania polega na kształtowaniu i koordynacji współpracy międzynarodowej organów administracji
rządowej w odniesieniu do spraw zagranicznych oraz do członkostwa Polski w UE celem zapewnienia jak
najlepszej i spójnej realizacji interesów Polski na forum międzynarodowym. W ramach zadania
koordynowany jest udział Polski w procesie decyzyjnym UE, prowadzone są negocjacje w zakresie wieloletnich
ram finansowych budżetu UE oraz zapewniane jest funkcjonowanie Komitetu do Spraw Europejskich, jak też
współpraca Polski z instytucjami UE. Ponadto, w ramach zadania prowadzona jest działalność edukacyjna
i informacyjna a także realizowane są działania komunikacyjne mające na celu prowadzenie i wspieranie
szeroko pojętej debaty publicznej dotyczącej polskiej polityki zagranicznej. Zadanie zawiera się w działach
administracji rządowej Sprawy zagraniczne oraz Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii
Europejskiej.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
95
Stopień realizacji celów polskiej polityki zagranicznej (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ujmuje dokonywaną w MSZ ocenę realizacji
założeń i priorytetów polskiej polityki zagranicznej,
Bazowa
PW
Planowane
zorientowaną na zapewnienie jak najlepszej i spójnej
realizacji interesów Polski na forum międzynarodowym.
Miernik odnosi się do przygotowywanej cyklicznie
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
analizy wewnętrznej MSZ oceniającej realizację
operacyjnych
celów
i
zadań
polskiej
polityki
zagranicznej.
75
75
75
75
75
Ocena ryzyka:
Ryzyko dotyczące realizacji zakładanej wartości miernika związane jest ze specyfiką polityki zagranicznej oraz wysoką,
nieustanną zmiennością dynamiki zmian zachodzących w środowisku międzynarodowym. Ryzyko to uwarunkowane jest
głównie czynnikami egzogenicznymi.
Pozostałe mierniki wykorzystywane w ramach zadania to:
− Stopień wywiązywania się przez MEN z zobowiązań wobec instytucji UE (w %),
− Liczba zrealizowanych inicjatyw międzynarodowych z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego (w szt.),
− Liczba zorganizowanych spotkań z udziałem członków kierownictwa MPiPS w kraju oraz za granicą (w szt.).
Mierniki te odnoszą się do współpracy międzynarodowej prowadzonej przez poszczególne organy administracji
centralnej w zakresie m.in. edukacji, bezpieczeństwa publicznego czy zdrowia. Wartości docelowe mierników
na 2014 r. zamieszczone zostały w aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach wartości te mają charakter
stabilny).
96
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
Funkcja 16. obejmuje obszar działalności państwa związany z organizacją urzędów administracji publicznej oraz
procedur administracyjnych, ewidencją ludności, dowodami osobistymi i paszportami, rejestracją stanu
cywilnego. W tym obszarze państwo realizuje przedsięwzięcia związane z informatyzacją działalności i budową
społeczeństwa informacyjnego. W ramach funkcji 16. organy administracji publicznej dbają o zapewnienie
ochrony praw obywatelskich, praw dziecka, praw pacjenta oraz ochrony danych osobowych. Obszar ten
obejmuje również stosunki Państwa z Kościołem Katolickim, innymi kościołami i związkami wyznaniowymi
oraz kwestie związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych
oraz języków regionalnych. Ze środków publicznych wspiera się również Polonię i Polaków za granicą, w tym
polskie instytucje kulturalne i oświatowe za granicą. W ramach funkcji realizowana jest ponadto działalność na
rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Ogólne cele zadań ujętych w funkcji 16. dotyczą
zapewnienia przysługujących praw obywatelskich przez organy administracji publicznej oraz poprawy obsługi
administracyjnej obywatela. Postęp w realizacji celu funkcji 16. obrazuje przewidywany wzrost z 16% do 32%
liczby usług realizowanych drogą elektroniczną w stosunku do liczby usług przyjętych do informatyzacji
w perspektywie roku 2016.
Zadanie 16.1.W Obsługa administracyjna obywatela
Celem zadania jest poprawa obsługi administracyjnej obywatela – zadanie to obejmuje bardzo szerokie
spektrum spraw związanych m.in. z ewidencją ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianami imion i nazwisk,
sprawy obywatelstwa polskiego, jak również wydawanie dokumentów takich jak dowody osobiste czy
paszporty. Ponadto, w ramach zadania prowadzone są działania związane ze wzmacnianiem potencjału
administracji publicznej, umożliwiające poprawę standardów zarządzania jednostkami administracji publicznej
i jakości obsługi obywateli. Odpowiednie organy publiczne sprawują również nadzór nad zespoloną
administracją rządową oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zadanie dotyczy także spraw związanych
z przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków, wydawaniem zezwoleń na zbiórki publiczne oraz
kontrolą tych zbiórek publicznych, a także kontrolą działalności tłumaczy przysięgłych. Zadanie zawiera się
w działach administracji rządowej Administracja publiczna oraz Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,78 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Odsetek obywateli Polski używających Internetu do kontaktu z administracją (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik jest ściśle powiązany z celem zadania i pozwala
monitorować
postępy
w
informatyzacji
usług
publicznych i upowszechnianiu elektronicznych form
Bazowa
PW
Planowane
kontaktu obywateli z administracją. Wartość miernika
odzwierciedla
przewidywany
odsetek
obywateli
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
korzystających z Internetu w kontaktach z administracją
przy uwzględnieniu realizowanych obecnie projektów
32
32
33
33
33
informatycznych.
97
Miernik 2: Stosunek liczby skarg na bezczynność organu lub przewlekłe prowadzenie postępowania przez
organ rozpatrzonych pozytywnie przez sądy administracyjne do liczby takich skarg ogółem w danym
roku (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala monitorować realizację zadań ministra
Wartości miernika
właściwego ds. administracji publicznej jako organu
wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu
Bazowa
PW
Planowane
administracji
publicznej,
prowadzenia
spraw
związanych
z
działalnością
wojewodów
i funkcjonowaniem terenowej administracji rządowej,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
działalnością lobbingową oraz ze sprawowaniem
nadzoru. Określa on jakość usług świadczonych przez
administrację publiczną na rzecz obywateli w zakresie
19
19
19
19
19
spraw realizowanych w ramach zadania.
Ocena ryzyka:
Wartość miernika uwzględnia ryzyko występowania spraw szczególnie skomplikowanych wymagających długookresowych
wyjaśnień.
Miernik 3: Czas personalizacji dokumentów tożsamości (w dniach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
ten
określa
jeden
z
najważniejszych
parametrów świadczenia usług administracji publicznej
Bazowa
PW
Planowane
w zakresie zapewnienia obywatelom nowoczesnych
i bezpiecznych dokumentów tożsamości w optymalnym
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
czasie (bez zbędnej zwłoki). Pozwala on również na
monitorowanie sprawności systemu personalizacji
dokumentów oraz infrastruktury teleinformatycznej.
7
7
6,75
6,5
6,25
Ocena ryzyka:
Czynnikiem ryzyka jest możliwość wystąpienia awarii
systemu produkcyjnego, rejestru Centralnej Ewidencji
Informacje dodatkowe:
Ludności lub systemów łączności teleinformatycznej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, administracja
Ponadto wpływ na niewykonanie wartości miernika
publiczna ma 30 dni na wydanie, na wniosek obywatela,
może również mieć ponadprzeciętny napływ wniosków
dowodu osobistego lub paszportu.
lub
zakłócenia
dostaw
czystych
blankietów
dokumentów.
Miernik 4: Odsetek skarg i wniosków nadesłanych do PRM i KPRM rozpatrzonych przed terminem
wynikającym z Kpa (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia dokonywanie kontroli zgodności
Bazowa
PW
Planowane
realizacji zadań KPRM z Kodeksem postępowania
administracyjnego (m.in. zachowanie terminu na
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
udzielenie odpowiedzi wynikającego z kpa) także
pozwala na monitorowanie efektywności pracy Urzędu.
97,12
≥80
≥85
≥86
≥87
Informacje dodatkowe:
W ramach realizacji danego zadania podejmowane są czynności
Ocena ryzyka:
polegające na przyjmowaniu, rozpatrywaniu i załatwianiu
Ryzyko niewykonania wartości docelowej miernika
skarg, wniosków i petycji kierowanych przez obywateli,
może wynikać z nadzwyczajnego napływu skarg
organizacje społeczne, związkowe i inne instytucje do Prezesa
i wniosków do PRM i KPRM bądź nieprzewidzianych
Rady Ministrów i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zgodnie
absencji pracowników (zwolnienia lekarskie, urlopy
z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego oraz
bezpłatne).
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r.
w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg
i wniosków.
98
Miernik 5: Stosunek liczby skarg uznanych za zasadne do liczby skarg ogółem (w %)*
Opis miernika:
Miernik pozwala ocenić jakość usług świadczonych
Planowane wartości miernika
przez urząd na rzecz obywateli - poprzez monitorowanie
skali (niekorzystnego z punktu widzenia interesu
społecznego)
występowania
zasadnych
skarg
wnoszonych przez klientów Urzędu, co ma znaczenie
2014 r.
2015 r.
2016 r.
dla prowadzenia i doskonalenia działań mających na
celu poprawę obsługi administracyjnej obywateli
w danym
roku
(m.in.
poprzez
uzyskanie
jak
najwyższego poziomu prawidłowości oraz zgodności
z przepisami
prawa
rozstrzygnięć/decyzji
10,15
9,94
9,73
administracyjnych urzędu). Miernik odnosi się do
działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości miernika może wynikać m.in. z większej liczby rozstrzygnięć podejmowanych w zakresie
spraw złożonych/skomplikowanych przedmiotowo i prawnie, z uwagi na niejednolite orzecznictwo oraz zmiany przepisów
prawa.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 16.2.W Przeciwdziałanie dyskryminacji, podtrzymywanie tożsamości kulturowej mniejszości
narodowych i etnicznych
Zadanie ma na celu zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych.
Administracja publiczna monitoruje przypadki i incydenty o charakterze dyskryminacyjnym, rasistowskim,
ksenofobicznym oraz podejmuje działania mające na celu przeciwdziałanie im. Ponadto, realizowane są również
działania na rzecz wyrównywania statusu kobiet i mężczyzn w życiu społeczno-gospodarczym. Zadanie zawiera
się w dziale administracji rządowej Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki.
Miernik 1: Liczba odbiorców zadań realizowanych na rzecz podtrzymania i rozwoju tożsamości kulturowej
mniejszości narodowych i etnicznych, w stosunku do liczby osób należących do tych mniejszości (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala określić stopień oraz efektywność
Wartości miernika
wsparcia
udzielanego
ze
środków
publicznych
organizacjom mniejszości narodowych i etnicznych
Bazowa
PW
Planowane
i przeznaczonego na realizację istotnych dla zachowania
ich
tożsamości
przedsięwzięć
kulturalnych,
artystycznych,
środowiskowych,
społecznych,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
edukacyjnych,
itp.
Pomiar
uczestnictwa
w realizowanych przedsięwzięciach pozwala dokonać
oceny ich użyteczności dla zachowania tożsamości
5,4
5,4
4,4
5,4
5,4
kulturowej mniejszości.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania przewidywanej wartości miernika
Przewidywana wartość miernika w poszczególnych latach
związane jest z poziomem zainteresowania odbiorców
oddaje zróżnicowany zakres przedsięwzięć, które realizowane
zadań realizowanych na rzecz podtrzymania i rozwoju
będą przez organizacje społeczne i dofinansowane ze środków
tożsamości
kulturowej
mniejszości
narodowych
publicznych. W odniesieniu do 2014 r. może ona ulec zmianie
i etnicznych. Zadania te wykonywane są przez
w wyniku uruchomienia środków przewidzianych w rezerwie
organizacje
społeczne
i
monitorowane
przez
celowej.
administracje publiczną.
99
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik