eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Zadanie 1.4. Obsługa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie merytorycznym i organizacyjnym
Zadanie to dotyczy poprawy stanu zgodności stanowionego prawa z Konstytucją i ratyfikowanymi
umowami międzynarodowymi (hierarchicznej zgodności aktów normatywnych) oraz podniesienia
sprawności rozpatrywania spraw wpływających do Trybunału Konstytucyjnego od uprawnionych podmiotów
w procesie kontroli konstytucyjności prawa.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystany będzie następujący miernik:
Stosunek liczby spraw rozpoznanych przez Trybunał Konstytucyjny do wpływu w ciągu roku (w %)
Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik obrazuje, jaka część spraw skierowanych do
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
postępowania merytorycznego została zakończona.
94
≥100
≥100
≥100
≥100
Ocena ryzyka:
Ryzyko niezrealizowania zakładanej wartości docelowej
Informacje dodatkowe:
miernika
może
być
związane
z
ewentualnym
Przez sprawy rozpoznane rozumie się sprawy zakończone
nieprzewidzianym wzrostem liczby wnoszonych do
wyrokiem, postanowienia o umorzeniu oraz postanowienia
rozpoznania spraw oraz zróżnicowanym stopniem ich
kończące postępowania na etapie Zespołu Wstępnej Kontroli.
prawnokonstytucyjnej
złożoności
wpływającej
na
długość procesu orzeczniczego.

Zadanie 1.5.W Organizacja i przeprowadzanie wyborów
W ramach zadania dotyczącego organizacji i przeprowadzania wyborów realizowane są wybory Prezydenta RP,
wybory do Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej, Parlamentu Europejskiego, jak również wybory do rad
gmin, rad powiatów i sejmików województw, wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz referenda
o zasięgu regionalnym i ogólnokrajowym. Celem zadania jest zapewnienie sprawnego i zgodnego z prawem
przeprowadzenia wyborów i referendów. Wiodącym podmiotem w realizacji zadania jest Krajowe Biuro
Wyborcze.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,05 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Czas ustalenia wyników wyborów z 95% liczby komisji obwodowych (w godzinach)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na ocenę sprawności Krajowego
Biura Wyborczego (KBW), procesu przygotowania
Bazowa
PW
Planowane
i przeprowadzenia wyborów w aspekcie technicznym
(jakość infrastruktury informatycznej przygotowanej
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przez KBW) i organizacyjnym (udział KBW
w przygotowaniu komisji wyborczych do sprawnego
5,4
< 18
< 15
< 8
< 8
przeprowadzenia wyborów i referendów).
Informacje dodatkowe:
Wartość docelową miernika szacuje się osobno dla każdego roku budżetowego ze względu na konieczność uwzględnienia
różnego rodzajów wyborów, jakie wystąpią lub mogą wystąpić w danym roku. Szacunki opierają się w szczególności na
liczbie obwodów wyborczych i specyfice poszczególnych wyborów i referendów. Pomiar dotyczy średniej poszczególnych
czasów odpowiednio: 1) od zamknięcia urn wyborczych do ogłoszenia przez PKW wyników z nie mniej niż 95% liczby
komisji obwodowych, lub 2) w przypadku wyborów i referendów lokalnych w trakcie kadencji – od zamknięcia urn do
ogłoszenia wyników przez Komisarzy Wyborczych.

10
Miernik 2: Liczba zarządzonych wyborów ponownych i uzupełniających do organów samorządu
terytorialnego (w szt.)*

Opis miernika:
Miernik odnosi się do realizacji zadań Wojewodów
Planowane wartości miernika
w zakresie
zarządzania
wyborów
ponownych
i uzupełniających do jednostek samorządu terytorialnego
i odzwierciedla
zakres
prac
związanych
z
ich
zarządzeniem, np. w przypadku wygaśnięcia mandatu
2014 r.
2015 r.
2016 r.
radnego, wójta, burmistrza czy prezydenta, a także
w związku z odwołaniem organów jst w drodze
referendum, jak również w sytuacji zmian w podziale
terytorialnym państwa, w wyniku których organy te
137
212
215
ulegają rozwiązaniu z mocy prawa.
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zakładanej wartości docelowej
Informacje dodatkowe:
miernika związane jest z nieregularnym napływem spraw
Wartość
miernika
stanowi
sumę
wydanych
przez
dotyczących wygaśnięcia mandatu radnego, wójta,
Wojewodów zarządzeń w sprawie przeprowadzania wyborów
burmistrza lub prezydenta w czasie kadencji organów
uzupełniających oraz wyborów ponownych do organów
jednostek samorządu terytorialnego (np. w związku ze
samorządu terytorialnego w danym roku.
śmiercią lub zrzeczeniem się mandatu).
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 1.6. Nadzór nad systemem zamówień publicznych
Zapewnienie nadzoru nad systemem zamówień publicznych ma na celu zwiększanie prawidłowości
przestrzegania procedur wydatkowania środków publicznych przez usprawnienie wykrywania
nieprawidłowości przy udzielaniu zamówień publicznych oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu
środków ochrony prawnej. Ponadto, w ramach zadania dąży się do upowszechniania wiedzy z zakresu zamówień
publicznych – inspirując i organizując szkolenia, opracowując programy szkoleniowe oraz prowadząc
działalność wydawniczą. Zadanie realizowane jest przez Urząd Zamówień Publicznych.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia realizacji celu wykorzystany będzie następujący miernik:
Odsetek wszczętych kontroli fakultatywnych, postępowań wyjaśniających oraz udzielonych odpowiedzi
w stosunku do liczby wniosków (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do działalności Urzędu Zamówień
Bazowa
PW
Planowane
Publicznych dotyczącej głównie zamówień o wartości
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
niższej od progów unijnych określonych przepisami
wspólnotowymi – wiąże się z wykonywaniem nadzoru
nad tą częścią systemu, która stanowi większość rynku
85
75
75
75
75
zamówień publicznych w Polsce.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Istniejące ryzyka niewykonania planowanej wartości
Informacje wynikające z wniosków o kontrolę umożliwiają
miernika wynikają przede wszystkim z rosnącej liczby
podejmowanie działań w tych postępowaniach o udzielenie
wniosków o kontrolę (w szczególności w związku
zamówienia publicznego, w których istnieje największe ryzyko
z rozliczaniem obecnej perspektywy finansowej UE),
zaistnienia nieprawidłowości mających wpływ na ich wynik.
a także z trudności w pozyskaniu odpowiednio
Działania takie pozwalają na wzmocnienie nadzoru nad
wykwalifikowanych i doświadczonych kadr.
systemem zamówień publicznych.

Zadanie 1.7. Ocena działalności organów administracji publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz
jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów
Najwyższej Izby Kontroli
Celem zadania jest wspieranie działań wpływających na sprawne funkcjonowanie państwa i pozytywne
oddziaływanie na skuteczność wykonywania zadań finansowanych ze środków publicznych. Zadanie

11
obejmuje działania związane z dokonywaniem oceny funkcjonowania państwa i gospodarowania środkami
publicznymi przez wskazywanie zagrożeń, nieprawidłowości, nierzetelności i braku uczciwości w wykonywaniu
zadań publicznych. Ocena ta ma umożliwić jak najlepsze wypełnianie przez państwo jego obowiązków wobec
obywateli oraz wzmocnić dbałość o przestrzeganie prawa i reguł gospodarności. Zadanie realizowane jest przez
Najwyższą Izbę Kontroli.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,18 mld zł, a do pomiaru stopnia realizacji celu wykorzystany będzie następujący miernik:
Procent wydatków publicznych poddanych w danym roku audytowi finansowemu typu poświadczającego
u dysponentów III stopnia (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik pozwala na pomiar działań Najwyższej Izby
Bazowa
PW
Planowane
Kontroli wpływających na sprawne funkcjonowanie
państwa i pozytywne oddziaływanie na skuteczność
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wykonywania zadań finansowanych ze środków
publicznych.
16,7
16
15
14
13
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania wartości miernika wynikać może z ograniczenia zakresu i liczby kontroli jednostkowych dysponenta
III stopnia w ramach kontroli wykonania budżetu.

Zadanie 1.8. Ochrona wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii
i telewizji
Celem zadania jest realizacja zadań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) wynikających z art. 6
ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. W ramach zadania wydawane są rozstrzygnięcia
w sprawach koncesji na rozpowszechnianie programów, opiniowane są projekty aktów prawnych, jak również
sprawowana jest kontrola działalności nadawców publicznych i koncesjonowanych. Prowadzone są rejestry:
programów rozpowszechnianych wyłącznie w sieciach teleinformatycznych oraz programów rozprowadzanych
w sieciach operatorów telekomunikacyjnych, określane są opłaty abonamentowe oraz sposób podziału wpływów
z tych opłat między spółki publicznej radiofonii i telewizji, również przeprowadzane są konkursy na członków
rad nadzorczych w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia realizacji celu wykorzystany będzie następujący miernik:
Realizacja zadań wykonanych do zaprojektowanych w planie pracy KRRiT i jej Biura (w ramach
trzyletniej strategii regulacyjnej na lata 2014-2016) na dany rok kalendarzowy (w %)

Opis miernika:
Miernik odzwierciedla stopień realizacji zadań KRRiT
Wartości miernika
zaplanowanych zgodnie z trzyletnią strategią regulacyjną
Rady na lata 2014-2016. W planie tym ujmuje się
wszystkie ustawowe zadania KRRiT, wykonywane przy
Bazowa
PW
Planowane
pomocy Biura Krajowej Rady. Miernik ten pozwala więc
w sposób bezpośredni monitorować realizację zadań Rady
wynikających z przepisów ustawy o radiofonii i telewizji
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
i o opłatach abonamentowych (w szczególności
dotyczących ochrony wolności słowa w radiu i telewizji,
zapewnienia
samodzielności
dostawcom
usług
medialnych, zapewnienia otwartego i pluralistycznego
100
70
100
100
100
charakteru radiofonii i telewizji).
Ocena ryzyka:
Z uwagi na szczególną specyfikę działalności nie zidentyfikowano istotnych pozafinansowych ryzyk niewykonania
wartości miernika. Ryzyka o charakterze organizacyjnym ograniczane są natomiast w ramach działań podejmowanych na
bieżąco przez Biuro KRRiT.

12
Zadanie 1.9. Gromadzenie i zarządzanie dokumentami organów określonych w ustawie o IPN,
prowadzenie śledztw, działalność lustracyjna, edukacyjna i naukowo-badawcza
Celem zadania jest upowszechnianie wiedzy o najnowszej historii Polski na podstawie zgromadzonego
materiału archiwalnego i ściganie zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Zadanie jest realizowane przez
Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Instytut realizuje
cel m. in. poprzez ewidencjonowanie, gromadzenie, przechowywanie, opracowywanie, zabezpieczenie,
digitalizację i udostępnianie materiałów archiwalnych, prowadzenie postępowań w sprawie zbrodni
nazistowskich, komunistycznych i innych przestępstw stanowiących zbrodnie przeciwko pokojowi, ludzkości
lub zbrodnie wojenne, popełnionych na osobach narodowości polskiej lub obywatelach polskich innych
narodowości w okresie od 1 września 1939 r. do 31 lipca 1990 r., przygotowywanie i publikowanie informacji
dotyczących funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa państwa, osób rozpracowywanych, funkcjonariuszy
państwowych i partyjnych w latach 1944-1990 oraz osób publicznych, prowadzenie rejestru oświadczeń
lustracyjnych, przygotowywanie i prowadzenie postępowań lustracyjnych. Cel jest realizowany również na
drodze prowadzenia działalności wydawniczej, edukacyjnej, badawczej, dokumentacyjnej i popularyzatorskiej.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,25 mld zł, a do pomiaru stopnia realizacji celu wykorzystany będzie następujący miernik.
Liczba przedsięwzięć zrealizowanych w ciągu roku do przedsięwzięć zaplanowanych (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
prezentuje
stopień
realizacji
przedsięwzięć
zaplanowanych do wykonania w ciągu roku. Jest to
Bazowa
PW
Planowane
działalność związana z gromadzeniem, konserwowaniem,
digitalizacją i udostępnianiem dokumentów, prowadzeniem
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
postępowań, działalnością lustracyjną oraz wydawniczą,
edukacyjną, badawczą, dokumentacyjną i popularyzatorską.
104,64
100
100
100
100

Zadanie 1.10. Ocena gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego z punktu widzenia
kryteriów ustawowych
Celem zadania jest zapewnienie wysokiego poziomu płynności i stabilności finansowej jednostek
samorządu terytorialnego. W ramach zadania realizowane są zadania publiczne z zakresu sprawozdawczości
budżetowej i finansowej – przeprowadzane są kontrole gospodarki finansowej podmiotów komunalnych
w zakresie określonym ustawą o regionalnych izbach obrachunkowych, a ich wyniki publikowane. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Administracja publiczna i jest realizowane przez Regionalne Izby
Obrachunkowe. Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków
państwa w wysokości 0,11 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący
miernik:
Liczba negatywnych raportów o stanie gospodarki finansowej w relacji do liczby nadzorowanych
jednostek (w %)

Opis miernika:
Miernik umożliwia ocenę oddziaływania Regionalnych Izb
Wartości miernika
Obrachunkowych (RIO) na jakość i zgodność z prawem
gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
Raporty o stanie gospodarki finansowej poszczególnych jst
Bazowa
PW
Planowane
stanowią
efekty
działalności
nadzorczej,
kontrolnej
i opiniodawczej
RIO,

przekazywane
organom
stanowiącym i wykonawczym jst, w razie potrzeby
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wskazując nieprawidłowości i zagrożenia. Przewidywany
niższy odsetek negatywnych raportów świadczyć będzie
o poprawie
w
sposobie
gospodarowania
środkami
0,27
<9
<7
<7
<7
publicznymi przez jst.


13
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
W ramach funkcji zgrupowane są działania służb państwowych na rzecz zapobiegania i zmniejszania
przestępczości i zagrożeń terrorystycznych, a także zapobiegania i łagodzenia skutków katastrof naturalnych
oraz spowodowanych działalnością człowieka. Celem działań realizowanych w ramach funkcji jest utrzymanie
zdolności i adekwatne reagowanie w przypadku wystąpienia zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa publicznego,
życia i zdrowia obywateli, porządku prawnego i majątku narodowego, jak również ochrona przed bezprawnymi
działaniami oraz skutkami klęsk żywiołowych. Szczegółowym celem sformułowanym dla funkcji 2. jest
poprawa funkcjonowania służb bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego. Jednym z mierników
odzwierciedlających stopień realizacji tego celu jest średni czas oczekiwania na podjęcie interwencji podmiotów
ratowniczych Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego od momentu przyjęcia zgłoszenia. Czas ten powinien
się zmniejszać z 9 min i 45 sek. przewidywanych w 2013 r. do 9 min. i 30 sek. w 2016 r.
Zadanie 2.1.W Ochrona obywateli, utrzymanie porządku publicznego oraz działania na rzecz poprawy
bezpieczeństwa
Zadanie obejmuje szerokie spektrum przedsięwzięć, których celem jest poprawa bezpieczeństwa obywateli.
W zakres tego zadania wchodzi: ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi działaniami
naruszającymi te dobra; ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju
e
w

w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu, w ruchu drogowym i na wodach
teto
przeznaczonych do powszechnego korzystania; inicjowanie i organizowanie działań mających na celu
ry
zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie z policjami
rio
innych państw oraz organizacjami międzynarodowymi, w tym z organami i instytucjami Unii Europejskiej;
ie p
nadzór nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi; kontrola przestrzegania przepisów
n
a

porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach
d
a

publicznych; gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji kryminalnych. Ponadto, w ramach zadania
Z
prowadzone są działania usługowe na rzecz Policji. Zadanie to zawiera się w dziale administracji rządowej
Sprawy wewnętrzne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków w wysokości 6,5 mld zł,
a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:

14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: