eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010

- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2375
  • Data wpłynięcia: 2009-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: budżetowa na rok 2010
  • data uchwalenia: 2010-01-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102

2375-uzas-tom-I

Szkole Sądownictwa i Prokuratury ustalono kwoty bazowe dla celów ustalenia
wynagrodzenia dla sędziego lub prokuratora sprawującego funkcję patrona nad aplikantem
sądowym lub prokuratorskim, który rozpoczął aplikację przed dniem 1 stycznia 2008 r. oraz
wynagrodzenia dla sędziego sprawującego patronat nad aplikantem referendarskim, który
rozpoczął aplikację przed 1 stycznia 2009 r.; stanowi ona 15% kwoty bazowej stanowiącej
podstawę wynagrodzenia zasadniczego sędziego i prokuratora, ustalanej w ustawie
budżetowej na dany rok.

Art. 17 ustala – zgodnie z art. 13 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r.
Nr 43, poz. 277, z późn. zm.) – etaty w Policji.

Art. 18 określa kwotę ogólnej rezerwy budżetowej, która – zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych – może być tworzona w wysokości do 0,2% wydatków budżetu.

Art. 19 projektowany przepis tego artykułu wynika z postanowień art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) i określa limit
mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy i środki finansowe na
wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej.

Art. 20 określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych,
natomiast art. 21 – prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych; potrzeba zamieszczenia tych przepisów wynika z faktu, że
wskaźniki powyższe są wykorzystywane w planowaniu oraz indeksowaniu różnego typu
opłat.

W art. 22 określono wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach FUS funduszy,
ustalonego na podstawie planu finansowego FUS i stanowiącego przychód Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych natomiast w art. 23 ustala się kwotę wydatków na prewencję
rentową, stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74, z późn. zm).

Art. 24 wynika z postanowień art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach
pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656), który zobowiązuje do ustalenia w ustawie
budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu Emerytur Pomostowych

z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na realizację kosztów
wypłaty emerytur pomostowych.


152
W art. 25 określono wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru
i
dochodzenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze
emerytalne. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 76 ust. 1 pkt 3) ustaliła, że
maksymalna wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
składek na OFE wynosi nie więcej niż 0,8% kwoty przekazanych do OFE składek na to
ubezpieczenie, zaś w ustawie budżetowej corocznie ustala się wysokość tej należności.

W art. 26 ustala się wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego; art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić do 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.

Art. 27 stosownie do postanowień art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r.
o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych

(Dz. U. Nr 199, poz. 1673, z późn. zm.), określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową.
Kwotę wydatków ustala się w wysokości do 1% należnych składek na ubezpieczenie
wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na
dany rok budżetowy.

Art. 28 przepis wynika z postanowień art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609), który zobowiązuje do ustalenia w ustawie budżetowej na dany rok
kwoty zwrotu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych pobranych od płatnika składek
odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek na ubezpieczenia emerytalne,
rentowe i
wypadkowe za ubezpieczonego w związku z prowadzeniem pozarolniczej
działalności lub współpracy przy tej działalności za okres, w którym ubezpieczony przebywał
na urlopie wychowawczym.

Art. 29 określa prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce
narodowej na rok 2010 , które stanowi podstawę do określenia rocznej podstawy wymiaru
składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób objętych systemem ubezpieczeń
społecznych; obowiązek określenia w ustawie budżetowej wysokości omawianego
wynagrodzenia wynika z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74, z późn. zm.).


153
Art. 30 stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,

tj. gminy, powiaty i województwa, a także przeznaczanie środków podchodzących z tego
tytułu, określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy.

Art. 31 określa wysokość składki na Fundusz Pracy, zgodnie bowiem z art. 104 ust. 2 ustawy
z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r.
Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) wysokość tej składki określa ustawa budżetowa; w roku 2010
wysokość tej składki ustala się na poziomie 2,45% podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenie emerytalne i rentowe określone w art. 104 ust. 1 ustawy o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Art. 32 stanowi wykonanie postanowień art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r.
o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158,
poz. 1121, z późn. zm.), zgodnie z którym wysokość składki na FG P określa ustawa
budżetowa.

Art. 33 stosownie do art. 15d ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych
formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070,
z późn. zm.) w celu realizacji programów rządowych popierania budownictwa
mieszkaniowego, minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje z budżetu
państwa środki na zwiększenie funduszu statutowego Banku Gospodarstwa Krajowego;
kwotę tych środków określa ustawa budżetowa.

Upoważnienie zawarte w art. 34 związane jest ze sprzedażą zerokuponowych obligacji
skarbowych rządu USA, pozostających w dyspozycji Skarbu Państwa i stanowiących
zabezpieczenie spłat wobec wierzycieli zrzeszonych w Klubie Londyńskim, zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego.

Przepisy art. 35 upoważniają ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
dokonywania transakcji finansowych na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę
przepływów finansowych. Dzięki temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na
instrumentach pochodnych nie tylko związanych z zarządzeniem długiem, na co zezwala
ustawa o finansach publicznych, lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi.
W związku z faktem, iż tego typu operacje służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem

154
ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich
dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny być ujęte łącznie z analogicznymi
przepływami dotyczącymi instrumentów bazowych. Przyjęcie takiego standardu
odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.

Art. 36 wypełnia dyspozycję art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia zestawienia programów wieloletnich w układzie
zadaniowym; zestawienie tych programów zawiera załącznik nr 13.

Art. 37 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych
zobowiązującego do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych państwowych osób prawnych, o których mowa w
art.
9 pkt
14 ustawy
o finansach publicznych; plany te zawiera załącznik nr 14.

Art. 38 stosownie do art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100) łączną kwotę zobowiązań, do wysokości której
organy administracji rządowej mogą zaciągać w danym roku zobowiązania finansowe
z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, określa ustawa budżetowa.

Art. 39 zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w załączniku nr 15 ujęte
zostały planowane dochody i wydatki budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa
w latach 2010 – 2012 w zakresie Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO)
2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich oraz
Wspólnej Polityki Rolnej (ust. 1). Natomiast w załączniku nr 16 – stosownie do art. 122 ust. 1
pkt 2 lit. b i c ustawy o finansach publicznych – zamieszczono wykaz programów wraz
z
limitami wydatków i zobowiązań w
kolejnych latach obowiązywania Narodowych
Strategicznych Ram Odniesienia w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Wspólnej Polityki Rolnej (ust.2).

Art. 40 stosownie do postanowień art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych
w załączniku nr 17 zamieszczono środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz
niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA,
które są finansowane w ramach budżetu państwa a nie są zaliczane do budżetu środków
europejskich. Wobec powyższego wystąpiła konieczność ujęcia tych środków w odrębnym
załączniku.


155
Art. 41 zgodnie z art. 112 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych, do środków Programu rodki Przejściowe stosuje się przepisy dotychczasowe,
natomiast do programów i projektów realizowanych w ramach NPR stosuje się przepisy
dotychczasowej ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r., w brzmieniu
obowiązującym przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy
o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249 poz. 1832). Wobec
powyższego programy te, na podstawie art. 99 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 30 czerwca
2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104), powinny zostać ujęte w ustawie
budżetowej na rok 2010.

Art. 42 wypełnia dyspozycję art. 112 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę
o
finansach publicznych, zgodnie z którą w odniesieniu do programów i projektów
realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20
kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia 30
czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia
w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich
podstawie w zakresie prefinansowania, do czasu zakończenia realizacji tych programów
i projektów. Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii
Europejskiej określa załącznik nr 19.


156
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: