eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt ustawy przewiduje m.in. wprowadzenie możliwości przyznawania stypendiów studentom oraz doktorantom przez jednostki samorządu terytorialnego lub osoby prawne niebędące państwowymi ani samorządowymi osobami prawnymi, możliwości włączenia w drodze rozporządzenia do uczelni publicznej szkoły pomaturalnej, kolegium nauczycielskiego, nauczycielckiego kolegium języków obcych i kolegium pracowników służb społecznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1938
  • Data wpłynięcia: 2009-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym
  • data uchwalenia: 2009-11-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 202, poz. 1553

1938

U Z A S A D N I E N I E



Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych dokonuje koniecznych zmian w zakresie: zlecania
uczelniom zadań przez ministra i zapewniania na ich realizację środków finansowych,
dysponowania przez uczelnie środkami finansowymi na inwestycje oraz poszerzenia
możliwości przyznawania stypendiów dla studentów, terminu dostosowania nazw uczelni do
nowych wymogów ustawowych, a także doprecyzowania przepisów odnośnie minimum
kadrowego w kontekście włączania w struktury uczelni publicznych: nauczycielskich
kolegiów języków obcych, kolegiów pracowników służb społecznych, kolegiów
nauczycielskich i publicznej szkoły pomaturalnej.


Stosownie do obowiązującego przepisu art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.
– Prawo o szkolnictwie wyższym minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego
lub minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w uzgodnieniu z ministrem
właściwym do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii senatu uczelni, mogą
zlecić uczelni wykonanie określonego zadania w dziedzinie nauczania lub kształcenia kadr
naukowych, zapewniając odpowiednie środki na jego realizację. Zgodnie z ust. 2 tego
przepisu uprawnienia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego określone w ust. 1
w odniesieniu do uczelni wojskowych, służb państwowych, artystycznych, medycznych oraz
morskich wykonują odpowiednio ministrowie wskazani w art. 33 ust. 2.
Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego jest Instytucją Pośredniczącą w
Priorytecie IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W
trybie art. 40 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym odbywa się zlecanie zamawianego
kształcenia w ramach projektów systemowych Priorytetu IV. Zamawianie kształcenia, tj.
zlecanie uczelniom przez ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego kształcenia
określonej liczby absolwentów, na kierunkach technicznych, matematycznych i
przyrodniczych oraz w specjalnościach na tych kierunkach obejmuje: wsparcie stypendialne
dla studentów podejmujących kształcenie na kierunkach zamawianych, wsparcie uczelni w
zakresie wdrożenia programów wyrównawczych adresowanych do studentów pierwszego
roku kierunków technicznych, matematycznych i przyrodniczych obejmujących podnoszenie
kompetencji niezbędnych do kontynuowania studiów na tych kierunkach, wdrażanie nowych
lub zmienionych programów kształcenia.
Przepis art. 40 ust. 2 w obowiązującym brzmieniu uniemożliwia zlecanie

przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego – jako Instytucji Pośredniczącej
– w ramach projektów systemowych zamawiania kształcenia ze środków europejskich
uczelniom wojskowym, służb państwowych, artystycznym, medycznym oraz morskim.
Proponowana nowelizacja ma na celu zmianę tej sytuacji i zrównanie szans wszystkich
uczelni.

Wprowadzenie do ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym art. 98 ust. 4

w zaproponowanym brzmieniu pozwoli na ujednolicenie zasad finansowania przedsięwzięć
szkolnictwa wyższego oraz nauki. Obecna regulacja kwestii finansowania zawiera
rozbieżności w zakresie terminowości wydatkowania środków przyznawanych w ramach
jednego resortu - Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Na podstawie przepisów
ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, środki finansowe
przekazane na naukę z dotacji podmiotowej oraz celowej, niewykorzystane w danym roku
kalendarzowym mogą pozostać w jednostce naukowej na rok następny, z przeznaczeniem na
cel, na jaki zostały przyznane. Podobna regulacja obowiązuje przychody publicznych szkół
wyższych na podstawie art. 98 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie
wyższym. Jednak środki przekazywane uczelniom na podstawie art. 94 ust.1 pkt 10 ustawy są
wyłączone z możliwości pozostania do dyspozycji uczelni w przypadku nie wykorzystania ich
w danym roku. Taka regulacja powoduje konieczność rozliczania się uczelni z końcem
każdego roku ze środków przekazanych jej na podstawie pkt 10, które zwykle są źródłem
finansowania inwestycji wieloletnich. Obecna regulacja powoduje liczne trudności
w realizacji inwestycji i nie ma żadnego racjonalnego wytłumaczenia. Proponowane
rozwiązanie zapewni w sposób dostateczny realizację inwestycji wieloletnich ze środków
przekazywanych uczelniom na podstawie pkt 10 i znacznie ułatwi cały proces inwestycyjny.

Regulacja zaproponowana w art.187 a oraz art. 201 a umożliwi przyznawanie
stypendiów dla studentów i doktorantów przez jednostki samorządu terytorialnego

ze środków własnych oraz środków publicznych, w tym w szczególności pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej. Proponowane dodanie art. 187 b oraz 201 b umożliwi
przyznawanie stypendiów o charakterze stypendiów za wyniki w nauce studentom

i doktorantom przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące państwową ani
samorządową osobą prawną. Proponowane zmiany poszerzą krąg osób korzystających z
pomocy materialnej i ułatwią dostęp do szkolnictwa wyższego młodzieży szczególnie
uzdolnionej.

W przepisach przejściowych do ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie
wyższym, w art. 255 ust.1 wprowadzono obowiązek dostosowania do dnia 30 czerwca 2010 r.
nazw uczelni do wymagań określonych w art. 3, zobowiązując jednocześnie Radę Ministrów
do przedłożenia w terminie do 30 czerwca 2009 r. projektu ustawy dostosowującego te
nazwy.
Niniejszy projekt przedłuża do dnia 30 czerwca 2012 r. czas na dostosowanie nazw
uczelni do wymagań określonych w art. 3 ustawy. Jednocześnie w przedstawionym projekcie
ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, proponuje się, aby nie
dokonywać obecnie zmian w art. 3 ustawy, a jedynie wprowadzić zmiany w art. 255
ustawy, w zakresie dotyczącym terminów, w jakich mają być wprowadzane zmiany nazw
uczelni.
Przepisy zawarte w art. 3 ustawy, a w szczególności ust. 1 i ust. 3 wymagają
systemowej zmiany ustawowej, gdyż definicje uniwersytetu oraz uniwersytetu
przymiotnikowego budzą wątpliwości interpretacyjne oraz powodują trudności w wykonaniu
dyspozycji art. 255.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym zakłada dokonanie
zmiany art. 255 ustawy poprzez przedłużenie o 3 lata okresu na dostosowanie nazw uczelni
do wymagań określonych w art. 3. Zakłada się, iż w tym czasie będzie możliwe dokonanie
zmian systemowych w obszarze szkolnictwa wyższego i art. 3 ustawy zostanie stosownie
doprecyzowany.
Proponowana zmiana dotyczy w szczególności tzw. „młodych uniwersytetów”, takich
jak: Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet
Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
Uniwersytet Zielonogórski i Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Przedłużenie
terminu spowoduje zwiększenie szans wymienionych uniwersytetów na spełnienie warunków
określonych w art.3.
Proponowana zmiana dotyczy w szczególności tzw. „młodych uniwersytetów”, takich
jak: Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet
Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
Uniwersytet Zielonogórski i Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Przedłużenie
terminu spowoduje zwiększenie szans wymienionych uniwersytetów na spełnienie warunków
określonych w art.3.
Ponadto należy zauważyć, iż z omawianych przepisów nie wynika, jak należy
potraktować uczelnie, których nazwy podyktowane są tradycją tj. Szkoła Główna Handlowa
w Warszawie, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, czy też Akademia
Górniczo-Hutnicza w Krakowie, oraz czy ustawa nakazuje także w tych przypadkach
dostosowanie historycznie uzasadnionych nazw uczelni do wymagań określonych w
ustawie.
Wprowadzenie do ustawy dodatkowego art. 261a przewiduje, iż w przypadku
włączenia (w drodze rozporządzenia) w struktury uczelni publicznej: publicznej szkoły
pomaturalnej, kolegium nauczycielskiego, nauczycielskiego kolegium języków obcych lub
kolegium pracowników służb społecznych, wymienione placówki nie będą musiały spełniać
wymogu ustawowego odnośnie minimum kadrowego w okresie do trzech lat od chwili
włączenia w strukturę uczelni publicznej. Zgodnie z tą propozycją staną się one częścią
uczelni, do której zostaną włączone (po zasięgnięciu opinii senatu tej uczelni), przy
jednoczesnym zachowaniu dokonań i dorobku kolegiów (w szczególności kolegiów
językowych) w wykształceniu i dobrym przygotowaniu do zawodu nauczycieli języków
obcych i pracowników socjalnych. To właśnie dobre kształcenie zawodowe nauczycieli i
praktyczna nauka języka obcego, a także dobre praktyczne przygotowanie pracowników służb
społecznych są wartością kolegiów, którą należy zachować przy podejmowaniu dalszych
decyzji. Proponowana zmiana przepisów jednocześnie umożliwi realizację „ścieżki
kształcenia zawodowego” w szkołach wyższych, przy wykorzystaniu dobrych doświadczeń
kolegiów.

Wejście w życie ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i
budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
Umożliwienie przyznawania jednostkom samorządu terytorialnego świadczeń pomocy
materialnej dla studentów i doktorantów nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, gdyż świadczenia te będą
przyznawane w ramach programów ustanowionych przez te podmioty i w ramach
przeznaczonych na ten cel środków finansowych.

Proponowana zmiana art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych polegająca na objęciu zwolnieniami podatkowymi, obok stypendiów
doktoranckich, przyznawanych na podstawie ustawy o stopniach naukowych i tytule
naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki również, innych stypendiów dla
doktorantów przyznawanych głównie ze środków strukturalnych Unii Europejskiej jak i ze
środków przeznaczonych na naukę ma na celu zaktywizowanie rozwoju kadr naukowych.
Uregulowanie to nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa,
gdyż stypendia te mogłyby być również zwalniane z podatku dochodowego od osób
fizycznych, na podstawie obecnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 39, tj. po zatwierdzeniu zasad
ich przyznawania właściwych ministrów po zaopiniowaniu przez Radę Główną Szkolnictwa
Wyższego. Należy nadmienić, iż również obecnie stypendia naukowe lub za wyniki w nauce
wypłacane z różnych źródeł są zwalniane z podatku dochodowego od osób fizycznych po
zatwierdzeniu zasad ich przyznawania przez ministra i zaopiniowaniu przez Radę Główną.
Proponowana zmiana art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych polegająca na zastąpieniu słów „stypendia naukowe” słowami „stypendia o
charakterze naukowym” nie spowodują zmiany przeznaczenia tej pomocy, gdyż naukowy
charakter tego świadczenia nadal będzie badany zarówno przez Radę Główną Szkolnictwa
Wyższego jak i właściwych ministrów. Zmiana ta nie spowoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa.

Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.

strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: