    From: "Marysia" <z...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: zwolnienie lekarskie w ciąży - jak to jest?
    Date: Tue, 24 Jun 2003 10:17:39 GMT

    Witam Grupowiczki i Grupowiczów,
    to mój debiut w tej grupie i mam nadzieję, że się uda.
    Przeglądałam wcześniejsze posty w tej sprawie i jakoś nic nt. nie udało mi
    się znaleźć.
    Mam mały problem. Otóż jestem w 15 tygodniu ciąży i od 30 dni jestem na
    zwolnieniu lekarskim. Tak się składa, że zwolnienie będzie przedłużane ze
    względu na wskazania medyczne i mam w związku z tym pytania:
    1. Poprzednie zwolnienie skończyło się w piątek. Od kiedy prwanie powinno
    być następne? Od soboty, czy wystarczy jak będzie od poniedziałku?
    2. Mój ginekolog poinformował mnie, że przepisy kodeksu pracy są
    następujące: bez żadnych konsekwencji (komisji ZUS-u itd.) można w ciąży
    przebywać na zwolnieniach lekarskich (oczywiście w przypadkach uzasadnionych
    medycznie - a u mnie tak jest - poronienie zagrażające) do 180 dni. Ciąża
    książkowo trwa 280 - więc wynika z tego, że powinnam przepracować 100 dni.
    Ja przepracowałam tylko 70. No i rachunek jest prosty - brakuje 30 dni.
    Jakoś nieszczególnie bawi mnie myśl o stawieniu się przed komisją lekraską
    czy ZUS-owską i tłumaczeniu co i jak na miesiąc przed porodem, a będzie to
    trzaskająca zima, co trudno teraz sobie wyobrazić :-). Wiem też, że mogę
    skorzystać z wcześniejszego urlopu macierzyńskiego, ale to mnie nie
    interesuje, ponieważ całe trzy miesiące chcę spędzić po porodzie z moim
    dzidziulkiem. Jakie są możliwości rozwiązania tej sytuacji? Czy te brakujące
    30 dni, to mogą być "napstrykane" soboty i niedziele, czy lepiej zostawić
    wszystko do końca ciąży, a przed samym porodem "rozchować się" w papierach
    np. na anginę lub grypę, tak aby nie trzeba było wykorzystywać urlopu
    macierzyńskiego?
    3. Kto jest płatnikiem mojego wynagrodzenia - ZUS czy pracodawca? Dodam, bo
    może ma to znaczenie, że jestem zatrudniona na czas nieokreślony w pełnym
    wymiarze godzin.
    4. Czy są jakieś ograniczenia wypłaty pensji? Czy należy mi się za każdym
    razem 100% tego co dostawałam do tej pory? Wynagrodzenie o stałej podstawie
    + premia w wysokości ok 10% podstawy. Czy pracodawca może nie płacić mi
    premii, która jest uzależniona od wyników pracy, tych nie ma, bo jestem na
    zwolnieniu :-(((
    5. Jak to jest technicznie - jeśli płatnikiem jest ZUS - to gdzie fizycznie
    odbiera się wynagrodzenie? Do domu przesyłają, czy chodzi się gdzieś po nie?
    Dodam, że firma zatrudnia ponad 30 osób.
    6. Czy są może jeszcze jakieś możliwe konsekwencje dla mnie?
    Uff, na początek, to trochę długawo, ale mam nadzieję, że mi wybaczycie.
    Pozdrawiam i dziękuję!
    Maria