  • 1. Data: 2006-08-08 15:19:01
    Temat: regulamin pracy- czy jest wazny? jaki okres wypowiedzenia??
    Od: "Piotr" <m...@o...pl>

    Witam,

    Interpretacja paragrafow sprawia mi pewne trudnosi, a nie moge niegdzie
    znalezc rozwiazania moich watpliwosci. Prosze o pomoc.
    Dnia 1.06.2005 podpisalem umowe o prace- byla to umowa na okres probny, na 3
    miesiace. dnia 16.06.2005 zostal mi wreczony REGULAMIN PRACY. W tymze
    regulaminie jest miedzy innymi informacja, ze okres wypowiedzenia wynosi 3
    miesiace! Wtedy to nie bylo istotne.
    Po tej umowie podpisalem kolejna na 6 miesiecy a po niej kolejna na 12.
    Wszystkie umowy zawieraja punkt: Umowa z mozliwoscia rozwiazania przez
    Strony z zachowaniem ustawowego okresu wypowiedzenia.
    Regulamin podpisywalem tylko raz- przy umowie na okres probny.
    Dodam jeszcze, ze firma zatrudnia mniej niz 20 osob.

    Moje pytanie: czy ten regulamin jest w ogole wazny? Gdybym sie chcial
    zwolnic z zachowaniem okresu wypowiedzenia, ale nie bylo by szansy na
    porozumienie stron, ile wynosilby okres wypowiedzenia?
    Z jednej strony na umowie jest napisane, ze za ustawowym okresem
    wypowiedzenia, czyli w przypadku umowy na czas okreslony dluzszej niz 6
    mies., umowy, ktora dopuszcza mozliwosc zwolnienia sie, okres wypowiedzenia
    wynosi 2 tygodnie.
    Z drugiej strony jest podpisany regulamin- 3 miesiace.
    Ale znalazlem tez rozne zapiski w prawie pracy. Np. firma zatrudniajaca
    mniej niz 20 osob nie ma obowiazku ustalania regulaminu pracy (ale czy to
    oznacza, ze jak ustali to jest on niewany??). Drugi- jezeli komunikowane sa
    warunki pracy i wypowiedzenia to musza byc zakomunikowane na pismie w ciagu
    7 dni (a tutaj bylo 16). Dodatkowo, ze warunki zapisane w regulaminie nie
    moga byc mniej korzystne niz wynikajace z kodeksu.

    Jaki wiec mam okres zachowania wypowiedzenia i czy regulamin jest wazny?

    Z gory dziekuje za pomoc i pozdrawiam!
    Piotr

  • 2. Data: 2006-08-08 21:08:46
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Piotr* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > Jaki wiec mam okres zachowania wypowiedzenia i czy regulamin jest wazny?

    Zgodnie z orzecznictwem należy przyjąć, iż w ten sposób pracodawca
    nałożył na siebie 3-miesięczny okres wypowiedzenia, natomiast
    pracownika obowiązują warunki ustawowe.
    Regulamin jest ważny, bo chociaż pracodawca nie musiał go ustalać,
    ustalić go mógł.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 3. Data: 2006-08-09 17:11:54
    Od: "Piotr" <m...@o...pl>

    > Zgodnie z orzecznictwem należy przyjąć, iż w ten sposób pracodawca
    > nałożył na siebie 3-miesięczny okres wypowiedzenia, natomiast
    > pracownika obowiązują warunki ustawowe.

    W Kodeksie Pracy znalaznem to:
    " Art. 33. Przy zawieraniu umowy o pracę na czas określony, dłuższy niż 6
    miesięcy, strony mogą przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania
    tej umowy za dwutygodniowym wypowiedzeniem."

    No i rzeczywiscie strony dopuscily mozliwosc wypowiedzenia, ale ten punkt w
    umowie sformuowany jest, ze "Dopuszcza sie mozliwosc wypowiedzenia umowy
    przez strony za ustawowym terminem". Nie jest napisane: za 2 tygodniowym
    terminem. Czy nadal to oznacza, ze termin wypowiedzenia jest 2 tyg.? Jest
    napisane, ze termin jest ustawowy, ale w Ustawie jest napisane, ze mozna
    przewidziec dopuszczalnosc wczesniejszego rozwiazania za 2tyg.
    wypowiedzeniem, a nie, ze termin jest 2 tygodniowy ustawowo. Moze aby to
    bylo wazne, to trzeba by w umowie napisac dopuszcza sie mozliwosc 2 tyg
    wypowiedzenia? Moze tak jak teraz jest zformuowane, to nie jest poprawnie?

    > Regulamin jest ważny, bo chociaż pracodawca nie musiał go ustalać,
    > ustalić go mógł.

    Wiec jesli jest wazny to dlaczego mnie obowiazuje, z tego co piszesz, 2
    tygodnie wypowiedzenia a nie 3 miesiace? Jak mam to ugryzc? Czy dlatego, ze
    regulamin jest z mojegu punktu widzenia gorszy niz ustawowe warunki?

    Dziekuje za odpowiedz- mam nadzieje, ze pomozesz i tym razem.
    pozdrawiam!
    Piotr

  • 4. Data: 2006-08-09 19:11:55
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > wypowiedzenia? Moze tak jak teraz jest zformuowane, to nie jest poprawnie?

    Jest OK, strony ustaliły, że można wypowiedzieć i odesłały do ustawy.

    > Wiec jesli jest wazny to dlaczego mnie obowiazuje, z tego co piszesz, 2
    > tygodnie wypowiedzenia a nie 3 miesiace? Jak mam to ugryzc? Czy dlatego,
    > ze regulamin jest z mojegu punktu widzenia gorszy niz ustawowe warunki?

    Tak, dokładnie tak. Regulamin mówi o 3 miesiącach a ustawa o 2
    tygodniach, dla Ciebie jest korzystne, że pracodawca może z zachowaniem
    3-miesięcznego okresu, ale Ty za 2-tygodniowym wypowiedzeniem.

  • 5. Data: 2006-08-10 14:58:21
    Od: "Piotr" <m...@o...pl>

> [...]
    > tygodniach, dla Ciebie jest korzystne, że pracodawca może z zachowaniem
    > 3-miesięcznego okresu, ale Ty za 2-tygodniowym wypowiedzeniem.

    Dla mnie w takim razie sprawa wyglada calkiem korzystnie. Dziekuje za
    odpowiedz i pomoc.
    Jeszcze jedno- gdzie moge (ustawa czy moze artykuly) znalezc np. w necie
    pisemne poparcie, ze jest tak jak piszesz? Pytam, bo boje sie, ze pracodawca
    bedzie kreowal problemy przy moim poinformowaniu, ze chce odejsc po 2
    tygodniach i chcialbym zaprezentowac cos, zeby go przekonac i nie straszyc
    sie sadami.

    A co by bylo, gdyby rzeczywiscie bylo 3 misiace, a ja pragne odejsc po 2-3
    tygodniach? Dyscyplinarka? Nie ma innej mozliwosci poza porozumieniem?

    pozdrawiam!
    Piotr

  • 6. Data: 2006-08-10 20:46:49
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > Jeszcze jedno- gdzie moge (ustawa czy moze artykuly) znalezc np. w necie
    > pisemne poparcie, ze jest tak jak piszesz?

    Kodeks pracy.

    > A co by bylo, gdyby rzeczywiscie bylo 3 misiace, a ja pragne odejsc po 2-3
    > tygodniach? Dyscyplinarka? Nie ma innej mozliwosci poza porozumieniem?

    Nie, to nie jest podstawa do dyscyplinarki, chyba że pracodawca dalej
    chciałby błądzić.