eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoproszę o poradę jak to ugryżć (dowóz dziecka niepełnosprawnego do szkoły - zwrot kosztów) › proszę o poradę jak to ugryżć (dowóz dziecka niepełnosprawnego do szkoły - zwrot kosztów)
    From: "Krzysiek" <k...@g...w.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: proszę o poradę jak to ugryżć (dowóz dziecka niepełnosprawnego do
    szkoły - zwrot kosztów)
    Date: Fri, 30 Dec 2011 19:07:48 +0100

    Witam wszystkich :)

    Nie jestem prawnikiem, nie wiem jak sprawę ugryżć, ale chce pomóc rodzicowi
    dziecka. Oczekuję od Państwa dyskusji i podpowiedzi jak sprawę ugryżć.
    Sprawa jest następująca.

    12-letnie dziecko z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami
    sprzężonymi jest dowożone przez rodzica jego własnym samochodem. Rodzić
    skorzystał z prawa (art 17 ustawy o systemie oświaty)
    http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=
    akt&qplikid=1 i dowozi
    dziecko samodzielnie (pomimo że Gmina N od Nowego Roku ma dysponowac
    przewozem). Zawarł z Wójtem Gminy N umowę, która określa zasady zwrotu
    pieniędzy. Zwracany jest JEDNOKROTNY koszt dowiezienia dziecka na trasie
    dom-szkoła-dom.
    Jednakże rodzic tego dziecka taką trasę pokonuje DWUKROTNIE w ciągu dnia,
    gdyz po zawiezieniu dziecka wraca sam do domu, a potem jedzie równiez sam po
    dziecko. Rzeczywiste ponoszone koszty są dwukrotnie wyższe. W czasie pobytu
    w szkole rodzic musi wrócic do domu, gdyż tylko wtedy ma czas na spełnienie
    swoich potrzeb bytowych (ugotowanie obiadu, sprzątanie, zakupy itp). Cały
    pozostały czas niestety MUSI poświęcać dziecku ze względyu na specyfikę
    ułomności dziecka (tutaj absolutnie nie koloryzuję bo znam doskonale tą
    rodzinę).

    Na podstawie art. 17 ust. 3a tejże ustawy OBOWIĄZKIEM GMINY jest . ...
    ...zwrot kosztów przejazdu ucznia, o którym mowa w pkt 1 i 2, oraz jego
    opiekuna do szkoły lub ośrodka, wymienionych w pkt 1 i 2, na zasadach
    określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem
    miasta) i rodzicami, opiekunami lub opiekunami prawnymi ucznia, jeżeli
    dowożenie i opiekę zapewniają rodzice, opiekunowie lub opiekunowi prawni.

    uważam że Gmina N powinna uwzględnić RZECZYWIŚCIE ponoszone koszty i zwrócić
    za DWUKROTNY przejazd na trasie dom-szkoła-dom (chodzi mi tu o celowośc
    dowozu dziecka).
    W rozmowie z wójtem przed sporządzeniem umowy rodzic usłyszał, że absolutnie
    gmina nie zwróci za dwa takie przejazdy, może tylko za jeden. Żeby było
    ciekawie - w sąsiednich gminach - są identyczne przypadki i tam refundowane
    są koszty za dwukrotny przejazd rodzica na trasie dom-szkoła-dom. Na róznych
    forach wyczytałem że w wielu innych miejscach w Polsce refundowany jest
    przejazd dwukrotny.

    Przekopałem sporo wyroków sąowych, orzeczeń Sądu Najwyższego - niestety w
    tej kwestii nie znalazłem odpowiedzi jednoznacznej. Wszystko sprowadza się
    do zawartej umowy. Ustawodawca niedoprecyzował szczegółów i sposobu
    refundacji - zrzucił to na bark Samorządu i w ten sposób mamy "kwiatek"
    prawny.

    I teraz proszę Państwa o pomoc - jak to "ugryżć" - jak wymóc na Wójcie zwrot
    rzeczywistych kosztów (rodzic dostaje tylko ich połowę). Jakich argumentów
    użyć i jak sie odwołać od decyzji wójta (umowa na jednokrotny przejazd).
    Wdzięczny będę za linki do orzeczeń sądów, do opisanych identycznych spraw,
    może ktoś z Państwa umiałby się tym zająć

    Dzięki serdeczne i Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku

    Krzysiek