  • 1. Data: 2007-11-12 22:54:58
    Temat: prawa autorskie - co z zrobić aby móc wykazać w przyszłości ze jest się autorem
    Od: Paweł <p...@b...spamu.pl>

    Na podstawie umowy o pracę tworze dla swojego pracodawcy strony
    internetowe. Oczywiście majątkowe prawa autorskie przechodzą na
    pracodawce, przy mnie pozostają osobiste prawa autorskie.

    Co zrobić, aby móc w przyszłości wykazać, że jestem autorem danej strony
    - tworzę kod PHP, JavaScript, HTML (czyli coś co można określić jako
    program komputerowy?. Grafika do stron nie jest moim dziełem.

    Oczywiście w konie strony, umieszczam odpowiednie znaczniki informujące
    iż to ja jestem autorem. Jednak mam uzasadnioną obawę, że wszelkie
    informacje o autorstwie zostaną usunięte, bez mojej zgody.

    W firmie jedyną osobą która wie, co robię jest właściciel, zatem
    świadków mego autorstwa będzie brak.

    Jak w inny sposób będę mógł wykazać, że to ja jestem twórcą? Domyślam
    się, że będzie to niezbędne aby przystać z Art. 78. ustawy o PA.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2007-11-12 23:45:22
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fhalk2$v36$1@news.dialog.net.pl Paweł

> [...]
    > - tworzę kod PHP, JavaScript, HTML (czyli coś co można określić jako
    > program komputerowy?. Grafika do stron nie jest moim dziełem.
    Więc twórca elementów graficznych posiada do nich prawo autorskie. Może jest
    więc współautorem?
    Tak czy inaczej nie możesz IMO sobie przypisać sobie autorstwa całości,
    powinieneś co najmniej podać autora/właściciela elementów graficznych.

> [...]
    > świadków mego autorstwa będzie brak.
    > Jak w inny sposób będę mógł wykazać, że to ja jestem twórcą?
    Przede wszystkim bym zażądał zawarcia w umowie o pracę odpowiedniego zapisu.
    Ale to może nic lub niewiele dać. Tym bardziej, że skoro to umowa o pracę to
    kod źródłowy materialnie jest własnością pracodawcy.
    Z drugiej strony dlaczego chcesz móc w przyszłości wykazać, że to twój
    produkt? Niech o dowody martwi się ten,kto będzie chciał temu zaprzeczyć
    (prawo autorskie do kodu źródłowego nadal są twoje).

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-11-13 00:02:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.11.2007 Paweł <p...@b...spamu.pl> napisał/a:
    > Co zrobić, aby móc w przyszłości wykazać, że jestem autorem danej strony
    > - tworzę kod PHP, JavaScript, HTML (czyli coś co można określić jako
    > program komputerowy?. Grafika do stron nie jest moim dziełem.

    Zdeponuj gdzieś swoją pracę z oznaczoną datą. W najprostszej wersji nagraj
    na CD, wydrukuj co można na papierze, wsadź to wszystko do solidnej
    koperty, zaklej tak aby nie było wątpliwości czy ktoś się do niej dobrał
    czy nie, a dalej wyślij do siebie poleconym, a jak dojdzie umieść w
    rodzinnym skarbcu.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2007-11-13 08:39:24
    Od: Paweł <p...@b...spamu.pl>

    Jotte pisze:
> [...]
    > Tak czy inaczej nie możesz IMO sobie przypisać sobie autorstwa całości,
    > powinieneś co najmniej podać autora/właściciela elementów graficznych.
    Jeśli chodzi o całość strony (treść, grafika oraz część "informatyczna")
    to jestem współautorem. Informacje o tym kto jest autorem grafiki
    zawarte są w kodzie strony.

    > Z drugiej strony dlaczego chcesz móc w przyszłości wykazać, że to twój
    > produkt? Niech o dowody martwi się ten,kto będzie chciał temu zaprzeczyć
    > (prawo autorskie do kodu źródłowego nadal są twoje).

    Obawiam się, że wszelkie informacje o autorstwie zostaną usunięte lub
    nawet zmienione na nieprawdziwe, bez mojej zgody.

    Jeśli w przyszłości będzie napisane, że autorem jest ktoś inny zażądam
    przywrócenia prawdziwej informacji o autorstwie. Jednak wtedy najpewniej
    spotkam się, ze stwierdzeniem, iż jak widać to nie ja jestem autorem,
    zatem moje żądanie jest bezpodstawne.
    Wtedy znajdę się w sytuacji, iż to ja będę musiał udowodnić swoje
    autorstwo, a tym samym zasadność żądania.

    Piotr

  • 5. Data: 2007-11-13 08:40:56
    Od: Paweł <p...@b...spamu.pl>

    Marcin Debowski pisze:
> [...]
    > koperty, zaklej tak aby nie było wątpliwości czy ktoś się do niej dobrał
    > czy nie, a dalej wyślij do siebie poleconym, a jak dojdzie umieść w

    Jak napisałem w głównym poście moja praca jest programem komputerowym.
    Majątkowe prawa autorskie należą do pracodawcy.

    Zatem czy w takim przypadku przechowywanie przeze mnie kodu źródłowego
    strony www nie będzie naruszeniem majątkowych praw autorskich należących
    do pracodawcy?

  • 6. Data: 2007-11-13 09:18:21
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Paweł dość niespodziewanie napisał(a):
    .

    > Zatem czy w takim przypadku przechowywanie przeze mnie kodu źródłowego
    > strony www nie będzie naruszeniem majątkowych praw autorskich
    > należących do pracodawcy?

    Nie, bo przecież Ty go stworzyłeś, masz go wciąż niejako w głowie, to możesz
    go również mieć zapisanego.

    --
    Roman Rumpel GG 9429617 Skype: rumpel.roman
    C Hollywood Homicide

  • 7. Data: 2007-11-13 10:31:46
    Od: Paweł <p...@b...spamu.pl>

    Roman Rumpel pisze:

    > Nie, bo przecież Ty go stworzyłeś, masz go wciąż niejako w głowie, to
    > możesz go również mieć zapisanego.

    W głowie to mam idee, a ta nie jest chroniona prawami autorskimi.

    Program komputerowy to co innego, zatem nadal mam wątpliwości, czy mogę
    zrobić sobie kopię kodu źródłowego.

    Paweł

  • 8. Data: 2007-11-13 11:08:12
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Paweł dość niespodziewanie napisał(a):

    > Program komputerowy to co innego, zatem nadal mam wątpliwości, czy
    > mogę zrobić sobie kopię kodu źródłowego.

    A dlaczego masz te wątpliwości? Gdzie w p.a. jest mowa o tym, ze może
    istnieć tylko jedna kopia kodu źródłowego?

    Programy komputerowe są chronione w pOlsce jak utwory literackie. Jeżlei
    sprzedasz wydawcnictwu autorsie prawa majątowe do utworu, to już ie mozesz
    Twoim zdaniem mieć kopii napisanej przze siebie książki na kkomputerze/ w
    rękopisie/ksero/maszynopisie/whatever?
    Oczywiście możesz i nic właścicielowi praw, który je od ciebi kupił do tego

  • 9. Data: 2007-11-13 11:38:23
    Od: Paweł <p...@b...spamu.pl>

    Roman Rumpel pisze:
    > A dlaczego masz te wątpliwości? Gdzie w p.a. jest mowa o tym, ze może
    > istnieć tylko jedna kopia kodu źródłowego?

    Nigdzie nie jest napisane, że może istnieć jedna kopia. Tylko
    zastanawiało mnie czy posiadanie kodu źródłowego programu do którego nie
    posiadam majtkowych praw autorskich będzie legalne.

> [...]
    > kkomputerze/ w rękopisie/ksero/maszynopisie/whatever?
    > Oczywiście możesz i nic właścicielowi praw, który je od ciebi kupił do tego

    Rzeczywiście nie doczytałem art. 74.

    Czyli mogę posiadać kopię, tylko nie mogę dalej rozpowszechniać tego kodu?

    Paweł

  • 10. Data: 2007-11-13 12:40:54
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fhc2bf$pm6$1@news.dialog.net.pl Paweł

    > Czyli mogę posiadać kopię, tylko nie mogę dalej rozpowszechniać tego kodu?
    Nie możesz go sprzedać (jako całości) komuś innemu.
    BTW - ciekawe jak wyglądać będzie wykorzystanie w innych realizacjach
    jakichś części sprzedanego kodu (np. kompletnych modułów).

    --
    Jotte