-
1. Data: 2007-11-12 21:47:04
Temat: gwarancja na towar
Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>
Wtam, czy mógłby mi ktoś doradzić w takiej sprawie. Sprzedałem (jako osoba
prywatna, nie firma) na Allegro gościowi nowy sprzęt o wartości 140zł, na
który udzieliłem 7 dni gwarancji rozruchowej co było zaznaczone w opisie
aukcji. Po tych 7 dniach gość do mnie pisze, że sprzęt się zepsuł i chce
nowy lub zwrot pieniędzy, a to że mineły te 7 dni gwarancji jakiej mu
udzieliłem, go nie obchodzi, bo sprzęt działał tylko 3 dni. Teraz straszy
mnie sądem, a nawet przysłał emailem coś takiego jak wezwanie przedsądowe.
Czy ma gość rację żądając wymiany sprzętu? Chcęc zaznaczyć, że jestem osobą
uczciwą, i gdyby miał rację to bez mrugnięcia wymieniam sprzęt lub zwracam
kasę, ale rguły aukcji były czytelne - 7 dni gwarancji.
Pozdrawiam Krzych
-
2. Data: 2007-11-13 00:06:50
Temat: Re: gwarancja na towar
Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
Dnia 12.11.2007 Krzysztof <k...@i...pl> napisał/a:
> Wtam, czy mógłby mi ktoś doradzić w takiej sprawie. Sprzedałem (jako osoba
> prywatna, nie firma) na Allegro gościowi nowy sprzęt o wartości 140zł, na
> który udzieliłem 7 dni gwarancji rozruchowej co było zaznaczone w opisie
> aukcji. Po tych 7 dniach gość do mnie pisze, że sprzęt się zepsuł i chce
A rękojmie wyłączyłeś? Pewnie nie. W każdym razie, zacznij od tego, aby
wykazał podstawę prawną swojego żądania. Jeśli gwarancja - to odpiszesz,
że termin minął. Jeśli rękojmia to zaczniesz od wertowania archiwum tej
grupy a w razie wątpliwości dopytasz.
--
Marcin
-
3. Data: 2007-11-13 00:17:16
Temat: Re: gwarancja na towar
Od: PlaMa <m...@w...pl>
Krzysztof pisze:
> Po tych 7 dniach gość do mnie pisze, że sprzęt się zepsuł i chce
> nowy lub zwrot pieniędzy, a to że mineły te 7 dni gwarancji jakiej mu
> udzieliłem, go nie obchodzi, bo sprzęt działał tylko 3 dni.
To czemu nie zgłaszał? Jak udowodni, że tylko 3 dni to zwróć kasę.
> Teraz straszy
> mnie sądem, a nawet przysłał emailem coś takiego jak wezwanie przedsądowe.
Podał podstawę prawną swoich roszczeń?
-
4. Data: 2007-11-13 00:19:31
Temat: Re: gwarancja na towar
Od: PlaMa <m...@w...pl>
Marcin Debowski pisze:
> A rękojmie wyłączyłeś?
rękojmia jest świadczeniem pomiędzy dwiema "firmami" a on napisał jasno
>> Sprzedałem (jako osoba prywatna, nie firma)
> Pewnie nie. W każdym razie, zacznij od tego, aby
> wykazał podstawę prawną swojego żądania.
true
> Jeśli gwarancja - to odpiszesz, że termin minął.
true
> Jeśli rękojmia to zaczniesz od wertowania archiwum tej grupy a w razie wątpliwości
dopytasz.
JAKA RĘKOJMIA?!
pozdrawiam.
PlaMa
-
5. Data: 2007-11-13 00:38:44
Temat: Re: gwarancja na towar
Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
Dnia 13.11.2007 PlaMa <m...@w...pl> napisał/a:
> Marcin Debowski pisze:
>> A rękojmie wyłączyłeś?
> rękojmia jest świadczeniem pomiędzy dwiema "firmami" a on napisał jasno
Teraz jeszcze podaj przepis który o tym mówi.
--
Marcin
-
6. Data: 2007-11-13 02:07:11
Temat: Re: gwarancja na towar
Od: PlaMa <m...@w...pl>
Marcin Debowski pisze:
> Teraz jeszcze podaj przepis który o tym mówi.
On jest osobą prywatną, fizyczną czy jak tam lubisz to określać. Nie
obowiązuje go ani niezgodność towaru z umową ani rękojmia.
pozdrawiam.
PlaMa
-
7. Data: 2007-11-13 03:08:36
Temat: Re: gwarancja na towar
Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
Dnia 13.11.2007 PlaMa <m...@w...pl> napisał/a:
> Marcin Debowski pisze:
>> Teraz jeszcze podaj przepis który o tym mówi.
> On jest osobą prywatną, fizyczną czy jak tam lubisz to określać. Nie
> obowiązuje go ani niezgodność towaru z umową ani rękojmia.
Ogólnie: rękojmia - sprzedaż lub usługa.
Sprzedaż: odpowiedzialność sprzedawcy z tyt. rękojmi (Kodeks Cywilny) lub
niezgodności z umową (przepisy szczegółowe).
Przykładowo: Art. 22 z 1. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą
czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością
gospodarczą lub zawodową.
Uznajemy, że "sprzedaż konsumencka" (art. 535) jest sprzedażą z udziałem
konsumentów według rozumienia z art. 22 czyli nalezy sprawdzić przepisy
szczególne a więc Ustawa z dnia 27 lipca. Ale tam zakres zdefiniowany jest
tak:
"Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności
przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa
tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą
(towar konsumpcyjny)."
Czyli sprzedaż konsument-konsument nie podpada pod tę ustwę co oznacza, że
obowiązuje rekojmia z KC (zakres nie zdefiniowany przepisami
szczególnymi). Zobacz zresztą, że to nie jedyny przypadek przy którym nie
załapujesz się na sprzedaż konsumencką. Np. sprzedaż nieruchomości -
możesz miec tu nawet układ konsument-przedsiębiorca i będzie obowiązywać
rękojmia (art. 568).
--
Marcin
-
8. Data: 2007-11-13 14:02:41
Temat: Re: gwarancja na towar
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Tue, 13 Nov 2007, PlaMa wrote:
> Marcin Debowski pisze:
>
>> Teraz jeszcze podaj przepis który o tym mówi.
>
> On jest osobą prywatną, fizyczną czy jak tam lubisz to określać.
Nie wiem jak Marcin, ale mi się zdarza występować w roli przedsiębiorcy
jako prywatnej osobie fizycznej :O
Masz pewnikiem na myśli "osobę nie występującą w roli przedsiębiorcy",
jak mniemam, tego nie da się inaczej ująć (niż "nie przedsiębiorca").
> Nie obowiązuje go ani niezgodność towaru z umową
Nie obowiązuje.
> ani rękojmia.
To się mylisz. Bo właśnie "konsumencka niezgodność" jest WARUNKIEM
nie podpadania pod przepisy o rękojmi.
Oczywiście rękojmię można osobno wyłączyć, ale pod przepis się
"podpada" (i to z wyłączeniami w ustawie).
pzdr, Gotfryd
-
9. Data: 2007-11-13 18:21:14
Temat: Re: gwarancja na towar
Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>
Witam
Dziękuje wszystkim za opinie. Po mailu od gostka który domaga się wymiany
towaru lub zwrotu kasy mimo że mineły te 7 dni gwarancji jakiej mu
udzieliłem napisałem do niego takiego maila" Na słuchawki udzielam 7-dniowej
gwarancji rozruchowej i jest to zaznaczone w opisie aukcji. Niestety ten
czas minąl więc Pana prośbę o zwrot pieniędzy lub wymianę słuchawek uważam
za niezasadną. Jeśli otrzymał Pan słuchawki uszkodzone (głębokie rysy)
trzeba było wtedy bezzwłocznie do mnie napisać lub zadzwonić, a słuchawki
zostałyby wymienione.". A oto jego odpowiedz "okres użydkowania słuchawek
wynosił 3 dni. Nie przyjmuje do wiadomości zakończecia okresu gwarancji na
sprzedany towar. Żądam wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy. W przypadku
odmowy swoich roszczen będę dochodził na drodze prawnej"
Czyli sumując nie ma on podstawy prawnej dla swego roszczenia,prawda?
Pozdrawiam Krzych
Użytkownik "Krzysztof" <k...@i...pl> napisał w wiadomości
news:fhak9t$8t6$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Wtam, czy mógłby mi ktoś doradzić w takiej sprawie. Sprzedałem (jako osoba
> prywatna, nie firma) na Allegro gościowi nowy sprzęt o wartości 140zł, na
> który udzieliłem 7 dni gwarancji rozruchowej co było zaznaczone w opisie
> aukcji. Po tych 7 dniach gość do mnie pisze, że sprzęt się zepsuł i chce
> nowy lub zwrot pieniędzy, a to że mineły te 7 dni gwarancji jakiej mu
> udzieliłem, go nie obchodzi, bo sprzęt działał tylko 3 dni. Teraz straszy
> mnie sądem, a nawet przysłał emailem coś takiego jak wezwanie przedsądowe.
> Czy ma gość rację żądając wymiany sprzętu? Chcęc zaznaczyć, że jestem
> osobą uczciwą, i gdyby miał rację to bez mrugnięcia wymieniam sprzęt lub
> zwracam kasę, ale rguły aukcji były czytelne - 7 dni gwarancji.
> Pozdrawiam Krzych
>
-
10. Data: 2007-11-13 18:36:01
Temat: Re: gwarancja na towar
Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>
Witam
Dziękuje wszystkim za opinie. Po mailu od gostka który domaga się wymiany
towaru lub zwrotu kasy mimo że mineły te 7 dni gwarancji jakiej mu
udzieliłem napisałem do niego takiego maila" Na słuchawki udzielam 7-dniowej
gwarancji rozruchowej i jest to zaznaczone w opisie aukcji. Niestety ten
czas minąl więc Pana prośbę o zwrot pieniędzy lub wymianę słuchawek uważam
za niezasadną. Jeśli otrzymał Pan słuchawki uszkodzone (głębokie rysy)
trzeba było wtedy bezzwłocznie do mnie napisać lub zadzwonić, a słuchawki
zostałyby wymienione.". A oto jego odpowiedz "okres użydkowania słuchawek
wynosił 3 dni. Nie przyjmuje do wiadomości zakończecia okresu gwarancji na
sprzedany towar. Żądam wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy. W przypadku
odmowy swoich roszczen będę dochodził na drodze prawnej"
Czyli sumując nie ma on podstawy prawnej dla swego roszczenia,prawda?
Pozdrawiam Krzych
Użytkownik "Krzysztof" <k...@i...pl> napisał w wiadomości
news:fhak9t$8t6$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Wtam, czy mógłby mi ktoś doradzić w takiej sprawie. Sprzedałem (jako osoba
> prywatna, nie firma) na Allegro gościowi nowy sprzęt o wartości 140zł, na
> który udzieliłem 7 dni gwarancji rozruchowej co było zaznaczone w opisie
> aukcji. Po tych 7 dniach gość do mnie pisze, że sprzęt się zepsuł i chce
> nowy lub zwrot pieniędzy, a to że mineły te 7 dni gwarancji jakiej mu
> udzieliłem, go nie obchodzi, bo sprzęt działał tylko 3 dni. Teraz straszy
> mnie sądem, a nawet przysłał emailem coś takiego jak wezwanie przedsądowe.
> Czy ma gość rację żądając wymiany sprzętu? Chcęc zaznaczyć, że jestem
> osobą uczciwą, i gdyby miał rację to bez mrugnięcia wymieniam sprzęt lub
> zwracam kasę, ale rguły aukcji były czytelne - 7 dni gwarancji.
> Pozdrawiam Krzych
>