  • 1. Data: 2007-11-12 17:31:10
    Temat: Pozyczka z Zakladowego Funduszu Swiadczen Socjalnych
    Od: Tomashm <t...@p...fm>

    Witam

    Problem, ktory chcialbym opisac dotyczy mojej zony. Z dniem 23.10.2007
    rozwiazala na mocy porozumienia stron umowe o prace ze swoim
    dotychzasowym pracodawca (przepracowala w tej firmie 6 lat). W tzw.
    miedzyczasie zaciagnela 2 pozyczki, ktorych na dzien dzisiejszy
    wysokosc wynosi odpowiednio 1494,00 PLN oraz 3071,00 PLN (w sumie ok.
    4500 PLN). Jako ze rozstala sie z firma, a pozyczki nie byly splacone
    wystapila o mozliwosc splaty w takim samym syatemi tj. comiesieczne
    raty w wysokosci 83,00 PLN kazda (w sumie 166,00 PLN) az do
    calkowitego splacenia pozyczek. Nadmienie, ze takie postepowanie (tj.
    splata pozyczek nie bedac juz pracownikiem firmy) byla na tzw.
    "porzadku dziennym" - nawet jezeli pracownik zostal zwolniony
    dyscyplinarnie za kradziez. ZAWSZE kazdy kto odszedl z firmy mogl
    splacac pozyczke z ZFSS w taki sposob jakby byl dalej pracownikiem.

    A u mojej zony klops. Pointa odpowiedzi na jej pismo z prosba o
    rozlozenie pozyczek na raty jest nastepujaca :
    1. W/w kwote nalezy wplacic na konto ........ w terminie 14 dni.
    Informujemy jednoczesnie, ze po uplywie zakreslonego terminu splata
    naleznosci obciazymy pracujacego zyranta (czyli mnie) - to dotyczylo
    pozyczki 1494,00 PLN

    2. W/w kwote nalezy wplacic na konto ........ w terminie 14 dni.
    Informujemy jednoczesnie, ze po uplywie zakreslonego terminu
    skierujemy sprawe do sadu. - A to dotyczylo pozyczki 3071,00 PLN

    Moje pytanie jest nastepujace - zalozmy ze zona odmowi splaty.
    1. Czy ja jako zyrant bede splacal to w ratach po 83 PLN?
    2. Czy jako ze darzylem pozyczkobiorce zaufaniem - moge miec sam do
    siebie pretensje, ale pozyczke MUSZE splacic jednorazowo?
    3. W kazdej pozyczce bylo po 2 zyrantow. jak to jest praktykowane -
    czy najpierw firma kontaktuje sie z zyrantem nr 1, a nastepnie z
    zyrantem nr 2?
    4. Co do sadu jaki moze byc wyrok?:
    - proponujacy splate pozyczki w ratch? - to bylby dobry wyrok
    - nakazujacy splate pozyczki jednorazowo? - do krocset do providenta
    nie pojde

    PZDR
    Tomasz Michalski

  • 2. Data: 2007-11-12 17:57:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomashm wrote:

> [...]
    > Informujemy jednoczesnie, ze po uplywie zakreslonego terminu
    > skierujemy sprawe do sadu. - A to dotyczylo pozyczki 3071,00 PLN

    ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

    z dnia 19 grudnia 1992 r.

    w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych
    kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy

    § 34. 1. W razie skreślenia z listy członków PKZP członka posiadającego
    zadłużenie, zadłużenie to podlega potrąceniu z wkładów.

    2. Przy braku pełnego pokrycia z wkładu na spłatę zadłużenia resztę
    długu pracownik spłaca w ratach na zasadach ustalonych w umowie pożyczki.

    § 35. W razie skreślenia członka PKZP z listy członków na jego wniosek,
    spłata zadłużenia jest natychmiast wymagalna, niezależnie od terminów
    spłaty ustalonych przy udzielaniu pożyczki.

    § 36. W razie zwłoki w spłacie zadłużenia wobec PKZP, należy wezwać
    dłużnika na piśmie do uregulowania należności, wyznaczając termin
    spłaty. Kopię tego wezwania należy doręczyć poręczycielom. W razie
    niedokonania wpłaty przez dłużnika w wyznaczonym terminie, zarząd PKZP
    ma prawo pokryć to zadłużenie z wkładów poręczycieli.

    Paragraf 35 i 36.
    Niestety klops ma podstawy prawne.

    Ten zwolniony za kradzież ma lepiej, bo nie musi spłacać od razu :)

    > Moje pytanie jest nastepujace - zalozmy ze zona odmowi splaty.
    > 1. Czy ja jako zyrant bede splacal to w ratach po 83 PLN?

    j.w. potrącą ci jednorazowo z wkładów jeśli jesteś członkiem PKZP lub
    jeśli nie jesteś dostaniesz wezwanie do zapłaty a potem do sądu, chyba,
    że na poręczeniu wyraziłeś zgodę na potrąceniu z pensji.

    > 2. Czy jako ze darzylem pozyczkobiorce zaufaniem - moge miec sam do
    > siebie pretensje, ale pozyczke MUSZE splacic jednorazowo?

    j.w przypadku poręczeń wszelkiego rodzaju pretensje tylko do siebie

    > 3. W kazdej pozyczce bylo po 2 zyrantow. jak to jest praktykowane -
    > czy najpierw firma kontaktuje sie z zyrantem nr 1, a nastepnie z
    > zyrantem nr 2?

    dowolnie. jak łatwiej ściągnąć.

    > 4. Co do sadu jaki moze byc wyrok?:
    > - proponujacy splate pozyczki w ratch? - to bylby dobry wyrok
    > - nakazujacy splate pozyczki jednorazowo? - do krocset do providenta
    > nie pojde

    wyrok będzie nakazujący spłatę natychmiast.

  • 3. Data: 2007-11-12 23:54:18
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fha45v$so7$6@inews.gazeta.pl witek
    <w...@g...pl.invalid> pisze:

    > ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
    > z dnia 19 grudnia 1992 r.
    > w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych
    > kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy
    Tylko pożyczka była nie z kasy zapomogowo-pożyczkowej, ale przyznana przez
    zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
    Regulamin trzeba by znać aby odpowiedzieć sensownie.

    Prorok, jasnowidz, czy raczej... ?

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2007-11-13 00:05:38
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1194888670.113760.174360@v2g2000hsf.googlegroup
    s.com
    Tomashm <t...@p...fm> pisze:

    Trzeba zajrzeć do regulaminu funduszu i umowy o udzielenie pożyczki.
    Tam mogą być zapisy określajace kiedy niespłacona częśc pozyczki może być
    wymagalna natychmiast i w całości.

    Co do regulacji prawnych, to zasady działania ZFŚC określają:
    - art. 8 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U.
    1996 r. Nr 70 poz. 335),
    - art. 27 ust. 1 i 2 ustawy o związkach zawodowych (Tekst jednolity: Dz. U.
    2001 r. Nr 79 poz. 854),
    - rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 marca 1994 r.
    w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu
    naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. 1994 r.
    Nr 43 poz. 168).

    --
    Jotte