    From: Marcin Kuczera <m...@u...leon.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: powiększenie mieszkania - strona formalna
    Date: Sat, 17 Oct 2009 22:23:29 +0200

    hej,

    mam mały zgryz, jeszcze ze spółdzielnią a za niedługo być może ze wspólnotą.

    Mieszkanie które zakupiliśmy miało możliwość rozbudowy o kawałek
    korytarza który prowadził tylko i wyłącznie do tego mieszkania (jakieś
    5m2). (żadnych rur czy innych kolidujących instalacji).
    Spółdzielnia formalnie wyraziła zgodę na piśmie i taką adaptacje
    wykonaliśmy.

    Zresztą, wszystkie inne (3) mieszkania w pionie nad nami już dawno
    (chyba jeszcze za PRL) taką adaptacje wykonały.

    Zgłosiliśmy więc po adaptacji (pisemnie) do spółdzielni kwestię
    formalnego dopisania owych 5m2 do mieszkania... i tu pojawia się problem.

    W między czasie część mieszkań została wykupiona z tzw własnością
    odrębną (my mamy spółdzielcze własnościowe, własność odrębną
    planowaliśmy po aneksji 5m2).
    Wiązało się to z jakąś tam ilością umów notarialnych, wpisem do księgi
    wieczystej z odpowiednią ilością dziesięciotysięcznych.

    Odpisali nam że to jest problem, bo musieli by zrobić nową uchwałę
    zarządu o podziale nieruchomości i musielibyśmy zapłacić za notariusza
    jeszcze raz tym wszystkim innym właścicielom, bo tam nastąpiła by zmiana.
    Proponują że te 5m2 od spółdzielni wynajmiemy.

    No tak, ale skąd ja mogę wiedzieć, czy jak powstanie wspólnota, nie
    zażyczą sobie za te 5m2 jakiś dziwnych sum, albo nie każą mi tego
    zwrócić. Niby prawdopodobieństwo niewielkie, ale zawsze istnieje.
    Do tego bardzo dziwnie to wygląda w przypadku sprzedaży mieszkania...

    Na razie nie przysłali mi żadnej umowy - kilka miesięcy już minęło.
    Przy okazji że próbuje się zawiązać wspólnota dowiedziałem się że
    mieszkania nad nami mają identyczną własność odrębną, czyli tak naprawdę
    też tego nie mają formalnie załatwionego.
    Jest to w pewnym sensie pocieszające, bo w końcu oni nie będą pyskować o
    zwrot korytarza ;-)

    Czy ktoś ma może pomysł co z tym dalej robić ? Drążyć dalej temat czy olać ?
    A może niech spółdzielnia wyliczy do porządku wszelkie części ułamkowe
    dla każdego mieszkania i część wspólną tak żeby do kupy było 10000, bo
    na razie nie wychodzi...

    A może dało by się to formalnie załatwić przy okazji zawiązania
    wspólnoty ? Czy wtedy nie ma ponownej jakiejś wielkiej operacji u
    notariusza ?

    Trochę zdezorientowany,
    Marcin