  • 31. Data: 2009-09-03 10:24:03
    Temat: Re: imię i nazwisko w korespondencji służbowej
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 03 Sep 2009 12:04:36 +0200, Marcin Wasilewski napisał(a):

    > a) pismo jest od firmy a nie osoby prywatnej, b) uważasz, że odbiorca
    > nie może upublicznić wezwania do zapłaty (bo np. jest one absurdalne),
    > które właśnie otrzymał od np. zakładu energetycznego?

    Po raz kolejny: nie ma przepisu, który deaktywowałby ochroną danych
    osobowych pracownika, tylko dlatego, że jest tym pracownikiem. Nie
    podlegają ochronie dane przedsiębiorców, a to nie to samo.

    I nawet jeśli pracodawcy wolno w jakichś sytuacjach ujawniać dane osobowe
    jego pracowników, to zasada ta odnosi się właśnie do pracodawcy, nie zaś
    do osób trzecich.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 32. Data: 2009-09-03 10:27:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Po raz kolejny: nie ma przepisu, który deaktywowałby ochroną danych
    > osobowych pracownika, tylko dlatego, że jest tym pracownikiem. Nie
    > podlegają ochronie dane przedsiębiorców, a to nie to samo.

    Nie ma przepisu, ale jest orzeczenie sądu.

    > I nawet jeśli pracodawcy wolno w jakichś sytuacjach ujawniać dane osobowe
    > jego pracowników, to zasada ta odnosi się właśnie do pracodawcy, nie zaś
    > do osób trzecich.

    Może po prostu brakuje *jeszcze* odpowiedniego orzeczenia?

    --
    Liwiusz

  • 33. Data: 2009-09-03 10:32:58
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > Marcin Wasilewski pisze:

    > Cóż stało na przeszkodzie abyś cytując ten list pominął imię i nazwisko
    > nadawcy, pozostawiając jego stanowisko służbowe? Brak wyobraźni czy chęć
    > dołożenia jednak także nadawcy?

    Nadawcą jest firma, to raz, a imię i nazwisko znalazło się tam z powodu
    prozaicznego - zwyczajnie je przeoczyłem. Tym niemniej uważam, że człowiek
    wykonując czynności służbowe, nie jest do końca osobą prywatną. Ba, nawet za
    szkody wyrządzone podczas wykonywania pracy, nie odpowiada on (bezpośrednio)
    lecz odpowiedzialność ponosi jego pracodawca.

    Inny przykład - pracodawca każe nosić Ci identyfikator, z imieniem
    nazwiskiem, stanowiskiem i zdjęciem. Czy możesz mu odmówić jego noszenia
    podczas gdy świadczysz pracę? Pewnie możesz, ale wg mnie będzie to
    wystarczającym powodem do wypowiedzenia takiej osobie umowy o pracę.

    Wg mnie Jan Kowalski mieszkający pod konkretnym adresem, lubiący chodzić
    po górach i uprawiający działkę, to nie to samo co Jan Kowalski, na
    stanowisku XYZ. Po prostu wskazując na tego drugiego Kowalskiego pomimo, że
    fizycznie to ta sama osoba, nie wnikam w jakikolwiek sposób w sferę jego
    życia prywatnego, a jedynie interesuje mnie on jako ktoś kto w imieniu firmy
    rozpatruje moją reklamację, gdyby zamiast imienia i nazwiska był tam numer
    służbowy, to w sumie na to samo by wyszło.

  • 34. Data: 2009-09-03 10:40:20
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 03 Sep 2009 12:27:51 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Nie ma przepisu, ale jest orzeczenie sądu.

    Masz na myśli wyrok SN I PK 590/02? No jasne, ale tu znów jest mowa o
    prawie pracodawcy -- a nie osoby trzeciej -- co więcej w samej treści
    uzasadnienia jak wół napisali, że "Nie może to jednak oznaczać
    nieskrępowanego prawa pracodawcy do ujawniania nazwiska pracownika.
    Należy przyjąć, że ujawnienie przez pracodawcę nazwiska pracownika musi
    być usprawiedliwione celem działania pracodawcy, łączącym się z jego
    zadaniami i obowiązkami związanymi z prowadzeniem zakładu, musi być
    niezbędne oraz nie może naruszać praw i wolności pracownika. Wskazane
    kryteria znajdują obecnie oparcie w art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy, jednakże
    mają one znaczenie ogólniejsze, niezależne od tego, czy w danej sytuacji
    istnieją podstawy do stosowania tej ustawy, czy nie. Wyznaczają one
    bowiem adekwatne i mieszczące się w ramach porządku prawnego przesłanki
    uzasadniające ujawnianie nazwiska pracownika przez pracodawcę."

    No i teraz wskaż mi usprawiedliwiony interes osoby trzeciej?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 35. Data: 2009-09-03 10:41:28
    Od: spp <s...@o...pl>

    Marcin Wasilewski pisze:

> [...]
    > rozpatruje moją reklamację, gdyby zamiast imienia i nazwiska był tam numer
    > służbowy, to w sumie na to samo by wyszło.

    "Dane osobowe [...] Oznacza wszelkie informacje dotyczące
    zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. ...
    Informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby,
    jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań."

    Nie sądzisz, że kilka kliknięć to nadmierny czas lub koszt? Jeden z
    dyskutantów zrobił to przecież. :)

    Hmmm, numer powiadasz to to samo? Raczej nie. Tutaj nie widziałbym
    upublicznienia czyichkolwiek danych osobowych.

    --
    spp

  • 36. Data: 2009-09-03 10:54:15
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    spp napisal:
    > Nie sądzisz, że kilka kliknięć to nadmierny czas lub koszt? Jeden z
    > dyskutantów zrobił to przecież. :)

    A skad bedziesz wiedzial, ze Kowalski z firmy XYZ jest tym
    samym Kowalskim z ulicy Pcimskiej w Koziej Wolce? Sadzisz,
    ze kadry beda chetne do nieskrepowanego udzielania informacji?

    A jezeli do klienta jest wysylane pismo podpisane imieniem
    i nazwiskiem, to pracownik niech sie buja z pracodawca,
    ktory wymaga takiego podpisu zamiast np. pieczatki
    'Obsluga reklamacji nr 4'. Klient dostal pismo i jest
    to teraz dokument w jego dyspozycji, a roszczenia pracownika
    firmy XYZ wobec klienta sa kompletnie bezzasadne.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 37. Data: 2009-09-03 10:57:09
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 03 Sep 2009 12:32:58 +0200, Marcin Wasilewski napisał(a):

> [...]
    > prozaicznego - zwyczajnie je przeoczyłem. Tym niemniej uważam, że
    > człowiek wykonując czynności służbowe, nie jest do końca osobą prywatną.

    To są czynności pracownicze, nie służbowe, jeśli mamy być do końca strict.

    > Ba, nawet za szkody wyrządzone podczas wykonywania pracy, nie odpowiada
    > on (bezpośrednio) lecz odpowiedzialność ponosi jego pracodawca.

    To wynika z przepisu, więc jest poza dyskusją -- pomijając, że nie ma
    związku ze sprawą.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 38. Data: 2009-09-03 11:01:28
    Od: spp <s...@o...pl>

    Jacek_P pisze:

    > ... Klient dostal pismo i jest
    > to teraz dokument w jego dyspozycji, a roszczenia pracownika
    > firmy XYZ wobec klienta sa kompletnie bezzasadne.

    Ależ jak rozumiem to są roszczenia Pana XYZ (nie pracownika firmy) wobec
    autora postu (nie klienta firmy). :) Przecież ten list został
    umieszczony na jakimś publicznym forum i to upublicznienie nie ma
    żadnego związku z postępowaniem reklamacyjnym.

    --
    spp

  • 39. Data: 2009-09-03 11:35:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

> [...]
    > uzasadniające ujawnianie nazwiska pracownika przez pracodawcę."
    >
    > No i teraz wskaż mi usprawiedliwiony interes osoby trzeciej?

    Nie ma *jeszcze*.

    --
    Liwiusz

  • 40. Data: 2009-09-03 11:36:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    spp pisze:

> [...]
    >
    > Hmmm, numer powiadasz to to samo? Raczej nie. Tutaj nie widziałbym
    > upublicznienia czyichkolwiek danych osobowych.

    Czyli co, pracownik może zgłosić się do wszystkich, do których
    wysyłał pisma z informacją, że on już nie pozwala przetwarzać jego
    danych i żąda ich usunięcia?

    --
    Liwiusz