  • Data: 2009-09-07 21:51:07
    Temat: darowizna mieszkania >> sprzedaż >> spłata kredytu
    Od: xpiast <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Chciałem prosić o radę w zakresie mojej dość złożonej sytuacji i
    komentarz dotyczący związnych z nią spraw podatkowych.

    Opis sytuacji:

    Mieszkanie A:
    Jestem współwłaścicielem (razem z moją żoną, wspólnota majątkowa)
    własnościowego mieszkania nabytego na rynku pierwotnym (um.
    przedwstępna grudzień 2005 r., notarialna um. kupna-sprzedaży lipiec
    2007 r.), na zakup którego zaciągnęliśmy kredyt mieszkaniowy (styczeń
    2006 r.) - kredyt ten sukcesywnie spłacamy (pozostało: 28 lat).
    Mieszkanie posiada KW, jest obciążone hipoteką w związku z w/w
    kredytem.
    Jest to zarówno moje jak i mojej żony pierwsze mieszkanie.

    Mieszkanie B:
    W 2007 r. zmarła moja ciocia - siostra mojego ojca.
    W toku postępowania spadkowego po tejże cioci, przeprowadzonego w 2009
    r. mój ojciec stał się jedynym właścicielem spółdzielczego mieszkania
    własnościowego. Mieszkanie nie posiada KW (podobno to sytuacja
    normalna).

    Mój ojciec chce przekazać mi posiadane przez siebie mieszkanie B jako
    darowiznę.
    Po ewentualnym sformalizowaniu tejże darowizny mieszkanie B zostałoby
    (jeden z wariantów) sprzedane, a uzyskane z tej sprzedaży pieniądze
    chciałbym przeznaczyć na spłatę części kredytu związanego z zakupem
    mieszkania A (części, gdyż szacunkowa wartość aktualna mieszkania B to
    jedynie ok. 50% całości kredytu jaki pozostał nam do spłacenia).

    Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, iż jakkolwiek jedynymi
    właścicielami mieszkania A jestem ja oraz moja żona, to kredyt na to
    mieszkanie został zaciągnięty na 4-ch współkredytobiorców: ja, moja
    żona, moja mama oraz mój ojciec - w tamtych czasach to była jedyna
    opcja pozwalająca nam na zaciągnięcie kredytu w pożądanej przez nas
    wysokości. W umowie kredytowej nie jest sprecyzowany żaden udział
    procentowy kredytobiorców.

    Moje pytania związane z opisaną sytuacją:
    1. Czy opisana darowizna mieszkania B (darczyńca: mój ojciec,
    obdarowany: ja) jest zwolniona z podatku od darowizny?
    2. W przypadku sprzedaży mieszkania B oraz przeznaczeniu pieniędzy na
    spłatę wcześniej zaciągniętego kredytu na mieszkanie A czy będę
    zwolniony z podatku dochodowego związanego ze sprzedażą mieszkania B?
    3. Czy są wymagane jakieś doddatkowe warunki aby tak (pyt. 2) się
    stało?
    4. Czy spłatę kredytu na mieszkanie A z uzyskanych w opisany wyżej
    sposób pieniędzy można traktować jako "cele mieszkaniowe"?
    5. Czy na powyższe ma wpływ, że po dokonaniu darowizny właścicielem
    mieszkania B będę ja, natomiast właścicielami mieszkania A jesteśmy ja
    oraz moja żona, a kredyt na to mieszkanie został zaciągnięty na 4-ch
    współkredytobiorców?
    6. Jeśli nie sprzedam mieszkania B otrzymanego w darowiźnie (tylko je
    np. wynajmę lub po prostu zachowam) to czy wciąż (?) jestem zwolniony
    z podatku od darowozny?
    7. Czy jeszcze jakiekolwiek dodatkowe obciążenia podatkowe związane z
    powyższymi operacjami na mnie ciążą?

    Zdaję sobie sprawę, że sporo od Państwa oczekuję, jednak bardzo proszę
    o pomoc - przeczytałem kilkukrotnie odpowiednie Ustawy, przeszukałem
    różne fora oraz artykuły i mam nieodparte wrażenie, że na powyższe
    tematy wiem mniej niż wiedziałem zanim zacząłem szukać...

    Uprzejmie jeszcze raz proszę o pomoc.
    Pozdrawiam,
    Ziemowit