  • From: "Leszek Kowalski" <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: brak przerw w pracy - da się coś odzyskać?
    Date: Tue, 4 Aug 2009 17:26:02 +0200

    Witam !!

    Przeszło dwa lata pracowałem u pewnego małego pracodawcy (zatrudniał do 10
    osób). Niestety stosunek pracy został rozwiązany dyscyplinarnie (o co toczy
    się sprawa w Sądzie), ale nie o to chodzi.

    U pracodawcy była kontrola z Państwowej Inspekcji Pracy. Owa kontrola
    stwierdziła wiele nieprawidłowości (m.in. nierzetelne prowadzenie ewidencji
    czasu pracy, brak przerw w czasie pracy, brak badań pracowników). Wobec
    pracodawcy zostało wszczęte postępowanie administracyjne.

    Jestem ciekaw, czy teraz mam możliwośc w jakikolwiek sposób dochodzić
    wynagrodzenia/odszkodowania za brak przerw wliczanych do czasu pracy?
    Zgodnie z kodeksem pracy pracownikowi przysługuje conajmniej 15 minutowa
    przerwa wliczana do czasu pracy. Łatwo wyliczyć, że miesięcznie daje to
    około 300 minut = 5 godzin. Licząc stawkę godzinową po 8zł wychodzi 40zł
    miesięcznie. 40zł x24 miesiące = 880zł - więc gra jest warta świeczki.
    Pytanie tylko czy jest jakaś prawna możliwość odzyskania tych pieniędzy bądź
    otrzymania jakiegoś odszkodowania? W gre wchodzi tylko droga Sądowa,
    ponieważ na polubowne załatwienie sprawy nie ma co liczyć.

    Ponadto Inspektor dopatrzył się jak już wspomniałem błędnego naliczania
    wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. W moim przypadku za I
    kwartał tego roku jest to kwota 65zł i mam zamiar wysłać pracodawcy na tą
    kwotę przesądowe wezwanie do zapłaty. Ale co z pozostałym okresem gdy byłem
    zatrudniony? Skoro pracodawca nie prowadził ewidencji czasu pracy, to w jaki
    sposób ja (i pracodawca) ma udowodnić ile i kiedy pracowałem? Nie posiadam
    kwitków z wypłaty (bo takich pracodawca nie dawał), ani dokładnych zapisków
    kiedy pracowałem. Mogę coś sprobowac odtworzyć (ile godzin w danym miesiącu
    przepracowałem), ale czy to dla Sądu będzie wiążące - takie własnoręcznie
    stworzone zestawienie? Co w przypadku gdy się pomylę przy wyliczeniach
    (zażądam za dużo)?

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski