  • 1. Data: 2002-09-11 16:30:35
    Temat: Re: bezpodstawne wzbogacenie ?
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    Użytkownik "stroke" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:alnqnv$3br$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...

    > (..) Jaka powinna byc reakcja pana X ?

    Hmm.. jak by Ci to powiedzieć ... chyba zwykła przyzwoitość nakazywałaby
    aby nie swoje po prostu oddać.

    Pix

  • 2. Data: 2002-09-11 16:39:08
    Od: t...@w...pdi.net

    pix <p...@w...pl> wrote:

    > Hmm.. jak by Ci to powiedzieć ... chyba zwykła przyzwoitość nakazywałaby
    > aby nie swoje po prostu oddać.

    Uczciwosc raczej w przypadku np. znalezionego portfela a tu mamy wszystko na
    tacy lacznie z nieuczciwym odbiorca. Bank po odkryciu pomylki szybciutko
    sciagnie kase z konta a smiesznie bedzie jak nie bedzie mial co sciagnac bo
    zlodziej gdzies juz kase wyprowadzil. Do tego dochodzi pytanie o przyczyny
    pomylki - oszukany klient zawiadamia policje a ta sprawdza w jaki sposob
    doszlo do pomylki bo niewykluczone, ze to nie przypadek. Ale bank ktory
    dokonuje przelewu an podstawie blednych danych? Moze i w banku tez doszlo do
    "pomylki"?

    > Pix

    Z powazaniem
    Tomasz Leszczynski
    (...)

  • 3. Data: 2002-09-11 16:48:30
    Od: Marcin Nowakowski <m...@n...irc.pl>

    t...@w...pdi.net wrote:
    > Uczciwosc raczej w przypadku np. znalezionego portfela a tu mamy wszystko na
    > tacy lacznie z nieuczciwym odbiorca.

    Przeciez moglby zadzwonic do osoby (jesli ma dane) do ktorej mialy
    trafic pieniadze i zglosic ze trafila do niego, przy czym 10%
    znaleznego zostaje u X'a

    > Bank po odkryciu pomylki szybciutko
    > sciagnie kase z konta a smiesznie bedzie jak nie bedzie mial co sciagnac bo
    > zlodziej gdzies juz kase wyprowadzil.

    Nie zakladaj ze zlodziej, bo on nie ukradl. Bank tez sie nie pomylil.
    Pomylila sie firma spedycyjna

    > Do tego dochodzi pytanie o przyczyny
    > pomylki - oszukany klient zawiadamia policje a ta sprawdza w jaki sposob
    > doszlo do pomylki bo niewykluczone, ze to nie przypadek.

    Wina firmy spedycyjnej.

    > Ale bank ktory
    > dokonuje przelewu an podstawie blednych danych? Moze i w banku tez doszlo do
    > "pomylki"?

    Jesli numer konta sie zgadza (istnieje taki), to bank przelewa. Bo
    niby jak mialby sprawdzic reszte danych (byla na ten temat dluga
    dyskusja na pl.biznes.banki). Twoj interes (w sensie wysylajacego)
    zeby wpisal _poprawne_ dane.

    --
    p.
    Marcin "MCR" Nowakowski - m...@i...pl - UIN:53375070 - GG:1824096

  • 4. Data: 2002-09-11 17:24:03
    Temat: bezpodstawne wzbogacenie ?
    Od: "stroke" <p...@o...pl>

    Witam.
    Załózmy, że pan X dostał omyłkowo przelewem na konto 5 000zł od firmy
    spedycyjnej której był kilku krotnie klientem. pieniadze miały trafić do
    klienta o tym samym nazwisku, ale innym imieniu i adresie zamieszkania.
    Numer konta prawdopodobnie został pobrany z bazy danych klientów firmy
    spedycyjnej, gdzie nie trudno pomylić osoby o tym samym nazwisku. Bank nie
    zwrócił uwagi na dane adresata uznając wyższość numeru konta bankowego. Jaka
    powinna byc reakcja pana X ? Oczywiście nie spieszy mu sie do oddania tych
    pieniedzy.

  • 5. Data: 2002-09-11 17:37:20
    Od: Marcin Nowakowski <m...@n...irc.pl>

    stroke wrote:
    > troche to nie tak ...
    > POmyłka nastapiła nie w banku a w firmie spedycyjnej.

    Toz przeciez napisalem ;)

    > Jedyna wina banku to
    > to ze nie zweryfikowali danych osobowych z numerem konta.

    Bo tego sie nie robi, wyobraz sobie Panienke w okienku, ktora ksieguje
    setki/tysiace przelewow. A system jak zweryfikuje? Jesli konto ma Jan
    Kowalski a na przelewie wpiszesz J.Kowalski, J. Kowalski, JAN
    KOWALSKI, to system odrzuci, a jesli to firma, ktorej nazwa ma
    kilkadziesiat znakow? "Iks" spolka akcyjna, "Iks" S.A., jak widac
    kombinacji masa. Wiec to juz Twoj problem jesli wpisujesz zle dane.

    > Poprostu przelali
    > pieniądze na konto podane przez firme.

    No bo tak system ksiegowal. Tak ma byc :)

    > Klient który miał otrzymac pieniądze
    > i tak je dostanie, stratna bedzie firma która popełniła błąd.

    Dokladnie.

    > Wydaje mi sie
    > ze od teraz to sprawa miedzy firma a panem X. Ale co firma moze zrobic ?

    Zadzwonic do Pana X, powiedziec mu o zaistnialej sytuacji (kilka
    godzin temu na pl.biznes.banki ktos pisal o tym, jak ING Bank Slaski
    mial awarie i cos z ksiegowaniem pomylili, pracownicy dzwonia i pytaja
    klientow czy zechca zwrocic kase) i zapytaj czy ma ochote na oddanie
    kasy. Jak nie ma, to pozostaje zalatwienie sprawy droga prawna. Swoja
    droga, w takim przypadku chyba nalezy sie 10% znaleznego (jesli to X
    zadzwoni do firmy).

  • 6. Data: 2002-09-11 18:27:30
    Od: "stroke" <p...@o...pl>

    troche to nie tak ...
    POmyłka nastapiła nie w banku a w firmie spedycyjnej. Jedyna wina banku to
    to ze nie zweryfikowali danych osobowych z numerem konta. Poprostu przelali
    pieniądze na konto podane przez firme. Klient który miał otrzymac pieniądze
    i tak je dostanie, stratna bedzie firma która popełniła błąd. Wydaje mi sie

  • 7. Data: 2002-09-11 20:37:33
    Od: t...@w...pdi.net

    Marcin Nowakowski <m...@n...irc.pl> wrote:

    > Przeciez moglby zadzwonic do osoby (jesli ma dane) do ktorej mialy
    > trafic pieniadze i zglosic ze trafila do niego, przy czym 10%
    > znaleznego zostaje u X'a

    Dokladnie. Wtedy jest w porzadku. Ale nie do osoby tylko do firmy
    spedycyjnej. Niby dlaczego osoba do ktorej mialy trafic pieniadze mialaby w
    ogole rozmawiac z jakims "iksem". Klient robi afere firmie spedycyjnej i
    chyba w kazdym wypadku sprawe ma wygrana.

    > Nie zakladaj ze zlodziej, bo on nie ukradl. Bank tez sie nie pomylil.
    > Pomylila sie firma spedycyjna

    OK. Nie zlodziej. Uczciwy inaczej. Sam napisal, ze Pan X nie bardzo chce sie
    rozstac z tymi pieniazkami. Czy to oznacza co oznacza proponuje juz nie
    rozstrzasac :-)

    > Wina firmy spedycyjnej.

    Czyli firma robi sledztwo u siebie po zaalarmowaniu jej przez klienta ktory
    kasy nie dostal.

> [...]
    > niby jak mialby sprawdzic reszte danych (byla na ten temat dluga
    > dyskusja na pl.biznes.banki). Twoj interes (w sensie wysylajacego)

    Aha, to przynajmniej ustalilo sie w kwestii winy. Bank jest czysty. To
    upraszcza sprawe - gorzej ze zwrotem kasy. Moze nie obejsc sie bez sadu.

  • 8. Data: 2002-09-11 20:51:12
    Od: Marcin Nowakowski <m...@n...irc.pl>

    t...@w...pdi.net wrote:
    > Dokladnie. Wtedy jest w porzadku. Ale nie do osoby tylko do firmy
    > spedycyjnej. Niby dlaczego osoba do ktorej mialy trafic pieniadze mialaby w
    > ogole rozmawiac z jakims "iksem".

    A tutaj masz racje. To nie jej problem, miala otrzymac kase i nie
    powinno jej interesowac w jaki sposob.

    > Klient robi afere firmie spedycyjnej i
    > chyba w kazdym wypadku sprawe ma wygrana.

    Tak, firma musi pokazac dowod nadania, jak nie ma, to jej problem,
    dochodza jeszcze odsetki karne.

    > OK. Nie zlodziej. Uczciwy inaczej.

    ;-)

    > Czyli firma robi sledztwo u siebie po zaalarmowaniu jej przez klienta ktory
    > kasy nie dostal.

    I oberwie sie pewnie ksiegowej:)

    > Aha, to przynajmniej ustalilo sie w kwestii winy. Bank jest czysty. To
    > upraszcza sprawe - gorzej ze zwrotem kasy. Moze nie obejsc sie bez sadu.

    Wszystko zalezy od tego, co "iks" zrobi.

  • 9. Data: 2002-09-12 00:42:29
    Od: "Grzegorz Podsiadło" <e...@s...pl>

    wrote in news:alnrjb$3rt$1@news.tpi.pl:

    > [...] Bank po odkryciu pomylki szybciutko sciagnie kase z konta [...]

    Bank niczego nie ściągnie - gdyby to zrobił to mógłby mieć problemy.
    Wina jak nic leży po stronie firmy spedycyjnej, która może najpierw
    grzecznie poprosić o odesłanie pieniędzy. Jeśli nic z tego nie wyjdzie
    pozostaje sąd cywilny. Polecam archiwum pl.biznes.banki - pojawiał się
    kilka razy ten temat.

    --
    empeg

    {6F1672E7-9284-483B-A3FC-5AFAC2548D84}

  • 10. Data: 2002-09-12 08:13:18
    Od: "Dominik Jan Domin" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > niby jak mialby sprawdzic reszte danych (byla na ten temat dluga
    > dyskusja na pl.biznes.banki). Twoj interes (w sensie wysylajacego)

    Zależy od banku. Ten, z którego ja korzystam - sprawdza. Przynajmniej
    sprawdził, gdy raz jeden znajomy wpisał mi zły adres (tj nie zameldowania, a
    zamieszkania - mimo zgodności imion (używam obydwu) i nr konta - odmówił
    przelania pieniędzy.

    Pozdrawiam

    Dominik Jan Domin