  • 52. Data: 2024-01-18 12:32:30
    Temat: Re: Znów poszukiwania telefony
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 21:53:17 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Wynika to z technicznych ograniczeń. Często dostaje się trójkąt o boku
    > kilkunastu kilometrów i to w dodatku bez pewności, że z nim jest
    > telefon, bo faktyczna charakterystyka anteny przypomina takie
    > rozciągnięte jajo.
    >
    > Istnieją możliwości dokładnego śledzenia, ale s one uwarunkowane kilkoma
    > kwestiami, których nie chcę tu omawiać. W wypadku ratowania życia robi
    > się wszystko co możliwe.

    No chyba nie calkiem, skoro przez 12h nie dało sie zlokalizowac z
    dokladnością chocby do 2km ..

    > Najgorsze jest szerzenie opinii, że to się
    > zawsze daje dokładnie namierzyć, bo powoduje że zamiast podejmować
    > równolegle inne możliwe działania wszyscy czekają na ten namiar.

    No ale sie daje, bo jak piszesz powyzej "nie chce omawiać".

    > Najlepiej by było odczytać położenie z GPS-a telefonu, ale nie zawsze
    > się da. Czasem ludzie blokują taką możliwość, bo w internecie piszą, że
    > władze namierzają obywateli.

    Patrz przypadki googla z USA, a to ponoc taki praworządny kraj.

    > Większość ludzi nie robi niczego, co
    > mogłoby wzbudzić zainteresowanie kogokolwiek. W krytycznym momencie
    > zaczyna się problem.

    Wiekszosc ludzi nie ustawia też jakos ambitnie telefonu, tylko
    korzysta z domyslnych ustawien ... sprzedawcy/producenta/operatora.
    A jak wyłączają, to i włączyć potrafią - ale muszą być przytomni.

    Trzeba też miec odpowiedni telefon ... mam wrażenie, ze teraz 90% ma,
    ale wsród staruszków moze być gorzej.

    No i tu niestety prztyczek w Google - odpal Mapy, albo inny systemowy
    program, i odczytaj pozycję. Nie jest to łatwe.

    Są natomiast rózne apki ułatwiające lokalizowanie, ale trzeba je
    zainstalować.

    Jest tez jak widać pewne rozwiązanie systemowe, na nowszych
    telefonach, ale Polska nie chce wdrożyc.
    Zaraz - a nie jest wdrożone? Jak te samochody zgłaszaja wypadki?
    Aaa - przez producenta?

    J.

  • 51. Data: 2024-01-18 12:32:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 21:57:48 +0100, Shrek wrote:

    > Czasem tak, a czasem dość dokładną lokalizację. Jak nie sprawdzisz to
    > się nie dowiesz.

    Skoro leżała w polu, to raczej nie była dokładna.
    Może czystym przypadkiem, ale trudno polegać na przypadku.

    Gdy BTS gęsciej stoją, to i dokładność rośnie, ale 500m w miescie
    to raczej sporo. Ale w miescie ludzie chodzą, to ktos sie natknie.
    Chyba ze w domu leży, albo noc ..

    > No chyba żeby nie...

    > Problem w tym że nie podjęto rownolegle a po prostu nie sprawdzono "bo
    > nie zawsze się uda".

    Kto ich tam wie. Może coś próbowali.
    Po tej nastolatce powinni być trochę podkręceni.

    Cos tam Fakt pisze, ze 11 lokalizacji sprawdzali, ale ile w tym prawdy
    ..

    J.

  • 53. Data: 2024-01-18 12:38:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 22:00:19 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Nie wiem, czy wszystkie, ale co najmniej część tych systemów działa tak,
    > ze nie wysyła współrzędnych GPS, tylko adres obliczony na ich podstawie.

    Dla samochodów to troche głupio by było.

    > Czasem to lepiej, bo dysponuje się patrol na dany adres. Ale czasem to
    > geolokowanie działa źle i mamy dwa zgłoszenia w pobliżu i trudno
    > jednoznacznie stwierdzić, czy dotyczą tego samego zdarzenia. Bo
    > teoretycznie mogą być dwa wypadki obok siebie.

    Np jedna Kia i jedno BMW 500m dalej.

    > Dzieje się tak, gdy w
    > sąsiedztwie miejsca zdarzenia nie ma jakiegokolwiek adresu. System
    > podaje najbliższy, a to czasem może być przykładowo druga strona rzeki,
    > na ktĂłrej nie ma mostu.

    To i tak lepiej niĹź "default location" w USA :-)

    https://www.denverpost.com/2016/08/10/lawsuit-kansas
    -home-600-million-ip-addresses/

    Dobrze, ze tam policjanci mają swoje ograniczenia :-)

    Bo u nas to jaby to wyglądało?
    AT by wpadło o poranku, czy długo nikt by nie wpadał, bo po co sie
    ruszac zza biurka?

    > No i te systemy czasem wzywają pomocy z nieznanych powodów - ot nagle
    > uzna, Ĺźe trzeba.

    Jak to z automatami.

    J.

  • 54. Data: 2024-01-18 12:41:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 22:00:15 +0100, Shrek wrote:

    > To trochę dziwne, bo operatorzy się chwalą że mają.

    No wlasnie widzisz ... nasi się tak chwalą?

    > Minster określa minimalne wymagania. Operatorzy twierdzą że mogą więcej.

    Może i mogą, ale skoro nie wymaga?
    Kolejna sprawa, to zapisywanie tych lokalizacji, jakby prokurator
    chciał sprzed pól roku np ...

    > A ja im bardziej czytam, tym bardziej dochodzę do wniosku że mogą
    > znacznie więcej niż twierdzi robert. CHoć zapewne nie zawsze. No ale jak
    > nie zapytasz to nie dostaniesz odpowiedzi.

    No właśnie. Wiec poszukaj może jakis wiarygodnych informacji co mogą,
    i w jaki sposób ...

    J.

  • 55. Data: 2024-01-18 12:48:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 22:02:23 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > JA się dziwię, że nie ma jeszcze takiej aplikacji SOS, która wysyła do
    > CPR pozycje GPS. Telefony z reguły mają odbiorniki.

    W zasadzie jest - "Ratunek"
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pa
    gasolutions.emergencycall_pl&hl=pl&gl=US

    A że GOPR potrafi, WOPR potrafi, a CPR nie potrafi ... może policjanci
    wiedzą dlaczego :-)

    Jest też jak widać systemowe rozwiązanie AML/ELS - ale u nas znów CPR
    nie potrafi ...

    No cóż - moze po tych dwóch wypadkach coś się ruszy, w koncu jest nowa
    władza, nowy minister ...

    J.

  • 56. Data: 2024-01-18 12:52:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 22:09:15 +0100, Shrek wrote:

    > Nie udostępniam pozycji, znajdowanie telefonu działa bo właśnie sprawdziłem.

    > Raczej pomoże. Zresztą w nowych androidach nie da się łatwo wyłączyć
    > GPS, co najwyżej dostęp aplikacji do niej. Google zaginiony telefon
    > znajdije bez pośrednictwa aplikacji którym możesz ten dostęp wyłączyć -
    > przynajmniej stockowe androidy.

    Hm, chyba jednak daje sie łatwo - wśród ikonek szybkich ustawien mam
    i lokalizacje - można wyłączyc.

    Problem w tym, ze obecnie to chyba wyłącza całą usługę lokalizacji,
    nie tylko GPS.

    Chyba nie da sie teraz w Androidzie wyłączyc samego GPS - wiec co
    pewien czas będzie włączał i baterię rozładowywał.

    J.

  • 57. Data: 2024-01-18 13:02:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 22:15:30 +0100, Shrek wrote:

> [...]
    > pozwalające określić położenie osoby z dokładnością do 50 metrów za
    > pomocą GPS. Należą do nich m.in. Belgia, Estonia, Finlandia, Irlandia,
    > Malta, Słowenia, Wielka Brytania, a także Litwa, którą być może
    > zmobilizowała do tego sprawa w TSUE. Teraz komisja finansuje jego
    > wdrożenie w w Niemczech, Danii, Francji, Chorwacji, na Węgrzech, w
    > Portugalii i Szwecji. To oznacza, że Polska należy już tylko do 13
    > krajów, w którym nie można precyzyjnie i szybko zlokalizować osoby
    > dzwoniącej o pomoc. KE tymczasem zamierza wprowadzić do Kodeksu
    > łączności elektronicznej taki obowiązek.

    obowiazek-dokladnej-lokalizacji,468898.html

    Tylko ze jak zjedziesz na dół i przeczytasz "Co to jest AML", albo
    https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Mobile_Locati
    on

    To wychodzi na to, ze to nie operator namierza, tylko telefon przy
    dzwonieniu na 112 sam wysyła swoją pozycję, w/g GPS i innych źródeł.

    Wymaga odpowiedniego telefonu ... Android i Apple maja, choć
    Austria Android only

    Z komentarza Koppa wynika jednak, ze implementacja jest stosunkowo
    łatwa, i prawie nie wymaga pieniędzy, w dodatku u nas połowa juz jakby
    zrobiona - tzn jest ta platforma lokalizacyjna, przez którą operatorzy
    mają zgłaszać pozycje przy dzwonieniu na 112.

    > https://krakow.naszemiasto.pl/112-lokalizacja-telefo
    nu-osoby-dzwoniacej-statystyki/ar/c4-2874518

    Ale o dokładnosci nie napisali.
    A w Krakowie BTSy gęsto.

    J.

  • 58. Data: 2024-01-18 13:29:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.01.2024 o 12:32, J.F pisze:

    > No chyba nie calkiem, skoro przez 12h nie dało sie zlokalizowac z
    > dokladnością chocby do 2km ..

    Bo to szczere pole i dokładność może być kilkanaście kilometrów. U nas
    masę BTS-ów ma deklarowane zasięgi 16 km

    > No ale sie daje, bo jak piszesz powyzej "nie chce omawiać".

    Czasem daje, a czasem nie. Nie chcę omawiać kiedy daje. Nie zależy to od
    chciejstwa, tylko szeregu niuansów technicznych.

> [...]
    > No i tu niestety prztyczek w Google - odpal Mapy, albo inny
    > systemowy program, i odczytaj pozycję. Nie jest to łatwe.

    To jest skomplikowane. Ale możesz wysłać SMSem pinezkę, albo większością
    komunikatorów.

> [...]
    > telefonach, ale Polska nie chce wdrożyc. Zaraz - a nie jest wdrożone?
    > Jak te samochody zgłaszaja wypadki? Aaa - przez producenta?

    Nie wiem, jak one zgłaszają. Do Policji przychodzi tzw. formatka i tu
    jest właśnie problem, bo tam nie ma cyferek z położeniem, tylko adres. A
    tą geolokacją różnie bywa.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 59. Data: 2024-01-18 13:32:47
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.01.2024 o 13:02, J.F pisze:
    > A w Krakowie BTSy gęsto.

    Ta kobieta nie zginęła w Krakowie. To wiocha kilka kilometrów obok.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 60. Data: 2024-01-18 13:33:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.01.2024 o 12:48, J.F pisze:
    > No cóż - moze po tych dwóch wypadkach coś się ruszy, w koncu jest nowa
    > władza, nowy minister ...

    A gdzie wolność obywatela? :-)
    --
    (~) Robert Tomasik