eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoUszkodzona przesyłka. › Uszkodzona przesyłka.
  • Data: 2003-03-27 14:06:20
    Temat: Uszkodzona przesyłka.
    Od: "Kaflara" <b...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    pytanko, jak ze jestem laikiem i nie znam sie na prawie chce zapytac z których art.
    poczta polska odpowiada za uszkodzenie zawartośći paczki pocztowej. (Dz.U.95.117.564
    )

    Ponizej dołanczam tresc tej ustawy. Z góry dziekuje za szybką odpowiedz. ]




    Rozdział 4


    Odpowiedzialność podmiotów świadczących usługi pocztowe i telekomunikacyjne za ich
    niewykonanie lub nienależyte wykonanie


    Art. 57. 1. Podmiot świadczący usługę pocztową lub telekomunikacyjną o charakterze
    powszechnym odpowiada za jej niewykonanie lub nienależyte wykonanie jedynie w
    zakresie określonym w ustawie.
    2. Podmiot świadczący usługę pocztową lub telekomunikacyjną nie mającą charakteru
    powszechnego odpowiada za jej niewykonanie lub nienależyte wykonanie na podstawie
    przepisów Kodeksu cywilnego.
    3. Podmiot świadczący usługę pocztową lub telekomunikacyjną w obrocie zagranicznym
    odpowiada za jej niewykonanie lub nienależyte wykonanie w zakresie i na zasadach
    określonych w umowach międzynarodowych.


    Art. 58. 1. Podmiot świadczący usługę pocztową lub telekomunikacyjną o charakterze
    powszechnym ponosi odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie
    usługi, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło wskutek siły
    wyższej, niezachowania przez nadawcę lub adresata przepisów lub regulaminów
    obowiązujących przy korzystaniu z danej usługi albo z winy zleceniodawcy.
    2. W razie przyjęcia przesyłki przez odbiorcę bez zastrzeżeń, wszelkie roszczenia
    przeciwko Poczcie Polskiej wygasają. Nie dotyczy to jednak roszczeń z tytułu
    opóźnionego doręczenia przesyłki nadanej jako ekspresowa, jak również roszczeń z
    tytułu niewidocznych uszkodzeń przesyłki, jeżeli odbiorca w ciągu tygodnia od chwili
    przyjęcia przesyłki zawiadomił o nich Pocztę Polską.
    3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego
    niedbalstwa Poczty Polskiej.


    Art. 59. Jeżeli szkoda jest następstwem czynu niedozwolonego, podmiot świadczący
    usługę pocztową lub telekomunikacyjną ponosi odpowiedzialność na podstawie przepisów
    Kodeksu cywilnego.


    Art. 60. Minister Łączności, w drodze rozporządzenia, określa:
    1) warunki korzystania z usług pocztowych o charakterze powszechnym,
    2) świadczenia dodatkowe do tych usług i warunki ich wykonywania,
    3) terminy, po których upływie doręczenie telegramu, przesyłki nadanej jako
    ekspresowa lub przekazu pocztowego uważa się za opóźnione,
    4) wypadki, w których telegram lub przekaz pocztowy uważa się za nie doręczone.


    Art. 61. 1. Odszkodowanie za utratę poleconej przesyłki listowej, bez względu na jej
    zawartość, ustala się w wysokości pięćdziesięciokrotnej opłaty za traktowanie
    przesyłki jako poleconej.
    2. Odszkodowanie za uszkodzenie poleconej przesyłki listowej zawierającej dokumenty
    lub książki ustala się w wysokości rzeczywiście poniesionej szkody, przy czym
    odszkodowanie to nie może przewyższać kwoty należnej w razie utraty takiej
    przesyłki.


    Art. 62. 1. Odszkodowanie za utratę listu wartościowego lub paczki z podaną wartością
    wypłaca się w wysokości kwoty zadeklarowanej przez nadawcę.
    2. Odszkodowanie za ubytek lub uszkodzenie listu wartościowego albo paczki z podaną
    wartością ustala się w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których ubytek lub
    uszkodzenie stwierdzono, przy czym odszkodowanie to nie może przewyższyć kwoty
    zadeklarowanej przez nadawcę.


    Art. 63. 1. Odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie paczki bez podanej
    wartości ustala się w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy.

    2. Odszkodowanie za zawartość paczki ekspresowej przeznaczonej dla odbiorcy
    zamieszkałego w miejscowym obszarze pocztowym, zepsutą wskutek opóźnionego jej
    doręczenia, ustala się w wysokości zwykłej wartości rzeczy, które uległy zepsuciu.
    3. W wypadkach określonych w ust. 1 i 2 odszkodowanie nie może przewyższać
    piętnastokrotności najniższej opłaty za przewóz paczki jednokilogramowej, pomnożonej
    przez wagę danej paczki podaną w kilogramach, przy czym część kilograma liczy się za
    cały.


    Art. 64. Odszkodowanie za opóźnione doręczenie przesyłki nadanej jako ekspresowa
    ustala się w wysokości pięciokrotnej opłaty za traktowanie przesyłki jako
    ekspresowej.


    Art. 65. 1. Odszkodowanie w razie niedoręczenia przekazu pocztowego ustala się w
    wysokości pięciokrotnej opłaty za nadanie tego przekazu.
    2. Odszkodowanie za opóźnione doręczenie telegraficznego lub ekspresowego przekazu
    pocztowego ustala się w wysokości pięciokrotnej opłaty za traktowanie przekazu jako
    ekspresowego.


    Art. 66. 1. Odszkodowanie za niedoręczenie telegramu stanowi kwotę pięciokrotnej
    opłaty za nadanie tego telegramu.
    2. Odszkodowanie za zniekształcenie treści telegramu lub korespondencji umieszczonej
    w telegraficznym przekazie pocztowym w stopniu takim, że treść ta stała się
    niezrozumiała lub zmieniony został jej sens, ustala się w wysokości pięciokrotnej
    opłaty za nadanie tego telegramu.
    3. Odszkodowanie za opóźnione doręczenie telegramu ustala się w wysokości
    pięciokrotnej opłaty za nadanie tego telegramu.


    Art. 67. Odszkodowanie za niewykonanie lub nienależyte wykonanie świadczeń
    określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 60 pkt 2 jako dodatkowe ustala
    się w wysokości pięciokrotnej opłaty za dane świadczenie dodatkowe.


    Art. 68. 1. W razie niemożności korzystania przez okres dłuższy jednorazowo niż 3 dni
    z abonamentu telefonicznego lub telegraficznego, podmioty świadczące usługi o
    charakterze powszechnym ponoszą odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte
    wykonanie umowy o korzystanie z danego abonamentu.
    2. W wypadkach określonych w ust. 1 odszkodowanie ustala się w wysokości 1/30
    miesięcznej opłaty abonamentowej za każdy dzień przerwy w korzystaniu z abonamentu.


    Art. 69. Niezależnie od odszkodowania podmioty świadczące usługi o charakterze
    powszechnym zwracają w całości opłatę za nie wykonane świadczenie. Gdy usługę
    zrealizowano częściowo, zwrot dotyczy części opłaty nie znajdującej pokrycia w
    spełnionym świadczeniu. Podmioty te zwracają także, w wypadku niewykonania usługi,
    sumy pieniężne wpłacone na przekazy pocztowe.


    Art. 70. 1. Prawo dochodzenia roszczeń wynikających z niniejszej ustawy przysługuje
    osobie fizycznej lub prawnej, która zawarła umowę o świadczenie usługi pocztowej lub
    telekomunikacyjnej o charakterze powszechnym.
    2. W razie przyjęcia przesyłki pocztowej przez adresata, roszczenie o odszkodowanie
    określone w ust. 1 przysługuje adresatowi tej przesyłki.
    3. Nadawca przesyłki pocztowej, przekazu pocztowego lub telegramu może zrzec się na
    rzecz adresata swego prawa dochodzenia roszczeń wynikających z niniejszej ustawy.
    4. Adresat przesyłki pocztowej, któremu zgodnie z ust. 2 przysługuje prawo
    dochodzenia roszczenia o odszkodowanie, może zrzec się tego prawa na rzecz nadawcy.
    5. Roszczenia dochodzone na podstawie ustawy przedawniają się z upływem 1 roku od
    dnia następnego po dniu zawarcia umowy o świadczenie usługi pocztowej lub
    telekomunikacyjnej o charakterze powszechnym.


    Art. 71. 1. Prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym na podstawie ustawy lub
    przepisów wydanych w jej wykonaniu przysługuje po wyczerpaniu drogi postępowania
    reklamacyjnego.
    2. Reklamację można zgłosić w każdej jednostce organizacyjnej podmiotu wykonującego
    tę usługę.
    3. Drogę postępowania reklamacyjnego uważa się za wyczerpaną, jeżeli dłużnik nie
    zapłacił dochodzonej należności w terminie 3 miesięcy od dnia wniesienia reklamacji.

    4. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji do dnia
    udzielenia odpowiedzi na reklamację i zwrócenia załączonych dokumentów, najwyżej
    jednak na okres przewidziany do załatwienia reklamacji.
    5. W odniesieniu do usług o charakterze powszechnym, pocztowych i
    telekomunikacyjnych, Minister Łączności określi, w drodze rozporządzenia, warunki,
    jakim powinna odpowiadać reklamacja, oraz szczegółowy tryb postępowania
    reklamacyjnego.


    Art. 72. Spory między Pocztą Polską, podmiotami świadczącymi usługi telekomunikacyjne
    o charakterze powszechnym a osobami korzystającymi z tych usług rozstrzygają sądy
    powszechne.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1