  • 31. Data: 2009-06-06 15:29:01
    Temat: Re: Urlop okolicznościowy - ślub
    Od: spp <s...@o...pl>

    Melisa pisze:

    > No dobra "złośliwe niedowiarki" teraz będę cytować zgodnie z Kodeksem
    > Pracy:

    Ależ szanowna Koleżanko.

    Nikt z nas nie twierdził, że nie może być związku między żądaniem urlopu
    okolicznościowego z okazji ślubu a ... ślubem. Żaden z tych przepisów
    nie podaje jednak ile dni przed a ile po można go wykorzystać - ważne
    jest jedynie powiązanie tych dwóch faktów. I im dłuższy odstęp od ślubu
    tym trudniej go wykazać. :)

    --
    spp

  • 32. Data: 2009-06-06 15:29:19
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Melisa" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No dobra "złośliwe niedowiarki" teraz będę cytować zgodnie z Kodeksem
    > Pracy:

    No i super :)
    Niemniej jednak to, co napisałaś wcześniej, to nie do końca prawda.

    A tu proszę:
    "Co do zasady, zwolnienie z pracy nie musi nastąpić w terminie zdarzenia,
    jednakże pracownik powinien udokumentować zależność pomiędzy zdarzeniem a
    terminem zwolnienia."
    http://www.serwisprawa.pl/artykuly,41,582,urlop_okol
    icznosciowy
    Tak więc sama widzisz :)
    I jeszcze:
    http://www.portalkadrowy.pl/?doc_id=178366
    [ponieważ dostęp jest płatny, to wklejam całość]

    "Udzielenie urlopu okolicznościowego w późniejszym terminie "

    Czy urlop okolicznościowy, np. z tytułu zgonu (1 dzień) można odebrać
    później, czy jest jakiś termin, np. do miesiąca od wystąpienia
    okoliczności?

    Pracownik nie jest zobowiązany wykorzystać przyznany urlop okolicznościowy,
    np. w dniu ślubu czy zgonu członka rodziny, ani też np. w ciągu miesiąca od
    danego zdarzenia. Wykorzystanie urlopu w terminie późniejszym musi być
    jednak uzasadnione i mieć ścisły związek z wydarzeniem, od którego zależy
    prawo do zwolnienia.

    1. Urlop okolicznościowy - na szczególne sytuacje
    Pracownikowi przysługują dodatkowe dni wolne na czas uczestniczenia w
    ważnych wydarzeniach rodzinnych. Wymiar urlopu okolicznościowego wynosi 1
    lub 2 dni, w zależności od rodzaju wydarzenia i stopnia pokrewieństwa.
    Zwolnienia ze względu na ważne wydarzenia rodzinne pracodawca nie może
    udzielić pracownikowi z własnej inicjatywy. Pracownik musi się sam zwrócić
    o udzielenie urlopu okolicznościowego. Za czas zwolnienia pracownik
    zachowuje prawo do wynagrodzenia.
    2. Wykorzystanie urlopu okolicznościowego - nie ma ustawowego terminu
    W zasadzie to pracownik decyduje, kiedy chce skorzystać z urlopu
    okolicznościowego. Pracownik nie musi wykorzystywać należnego mu urlopu
    okolicznościowego np. w dniu ślubu czy innego ważnego wydarzenia
    rodzinnego. Oczywiście, najczęściej urlop okolicznościowy jest
    wykorzystywany w dniu pogrzebu czy narodzin dziecka, ale często pracownik
    potrzebuje innego dnia na załatwienie formalności w urzędach i załatwienie
    innych spraw natury organizacyjnej. Dlatego nie zawsze urlop musi być
    wykorzystany w dniu uroczystości. Co do zasady zatem, np. w przypadku
    wykorzystania urlopu okolicznościowego z tytułu urodzenia się dziecka
    powinno to nastąpić w dniach następujących bezpośrednio po urodzeniu się
    dziecka. Udzielenie tego zwolnienia w terminie późniejszym mogłoby być
    jedna uzasadnione, gdyby pracownik udowodnił, że w tym właśnie czasie ma
    załatwić sprawy związane z urodzeniem dziecka (np. w urzędzie stanu
    cywilnego). 2 dni zwolnienia od pracy przysługują pracownikowi w razie
    ślubu pracownika. Zakład pracy powinien udzielić takiego zwolnienia w
    terminie wskazanym przez pracownika, przy czym - z uwagi na cel
    zwolnienia - powinien on w zasadzie pokrywać się z datą zdarzenia, które
    jest przyczyną zwolnienia (datą ślubu). Jeżeli tak nie jest, wówczas zakład
    pracy może udzielić pracownikowi zwolnienia w innym terminie - na
    załatwienie formalności związanych ze ślubem.

  • 33. Data: 2009-06-06 17:10:07
    Od: Melisa <a...@w...pl>

    spp pisze:

> [...]
    > nie podaje jednak ile dni przed a ile po można go wykorzystać - ważne
    > jest jedynie powiązanie tych dwóch faktów. I im dłuższy odstęp od ślubu

    Ale jest też nazwany "OKOLICZNOśCIOWYM" i wszystkie "mózgi"
    interpretujące przepisy K.P. zwracały na ten, jakże istotny szczegół,
    uwagę. Ja podałam przykład, który wyjaśniał, że w tym czasie pracownik
    nie miał obowiązku świadczenia pracy, gdyż przebywał np. na DłUGIM
    urlopie wypoczynkowym. A to był ( w moim zakładzie) najczęstszy powód
    odmowy udzielenia urlopu okolicznościowego na ślub. W przypadku
    narodzin "obowiązywał" 7-14 dniowy okres wykorzystania.
    --
    Mel

  • 34. Data: 2009-06-06 17:14:08
    Od: spp <s...@o...pl>

    Melisa pisze:

> [...]
    > odmowy udzielenia urlopu okolicznościowego na ślub. W przypadku
    > narodzin "obowiązywał" 7-14 dniowy okres wykorzystania.

    Trudno - pozostajemy przy swoich zdaniach.
    Dla mnie zakładowe interpretacje nie są prawem.

    --
    spp

  • 35. Data: 2009-06-06 17:57:56
    Od: Melisa <a...@w...pl>

    Baloo pisze:

    > Użytkownik "Melisa" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No i super :)
    > Niemniej jednak to, co napisałaś wcześniej, to nie do końca prawda.

    Prawda. Zwykle prawda nie ma końca:-) Każdy chciałby ją naginać do
    własnych potrzeb. Ja podałam nie tylko przepisy, ale i ich
    funkcjonowanie w praktyce.

    > A tu proszę:

    (...)

    > Tak więc sama widzisz :)

    No widzę, ale w mojej wypowiedzi nie ma sprzeczności; anie jeśli chodzi
    o przepisy, ani jeśli chodzi o praktykę - wszystko zgodnie z paragrafem.
    Skoro nie ma ścisłej i jednoznacznej interpretacji w tym zakresie,
    należy ustalić reguły "gry" i zawrzeć je w zakładowym regulaminie pracy,
    wtedy nie będzie żadnych wątpliwości, w przeciwnym wypadku, trzeba
    każdorazowo "naginać" je tak, aby "wilk był syty i owca cała";-)

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    >Jeżeli tak nie jest, wówczas zakład pracy może udzielić pracownikowi zwolnienia
    >w innym terminie - na załatwienie formalności związanych ze ślubem.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Akurat ja to wszystko wiem, trzeba było tłumaczyć pytającemu.:-)

    Oczywiście, najczęściej śluby odbywają się w sobotę i w niedzielę, gdy
    większość z nas ma przecież wolne, a urlop udzielamy na dzień, w którym
    świadczymy pracę. W przypadkach systemu np. czterobrygadowego pracownik
    otrzyma urlop na sobotę i niedzielę, jeśli właśnie w tym dniu ma
    obowiązek świadczenia pracy.
    To takie proste:-)
    --
    Mel

  • 36. Data: 2009-06-06 18:27:03
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > No widzę, ale w mojej wypowiedzi nie ma sprzeczności;

    W Twojej pierwszej wypowiedzi? (bo o nią mi chodziło)
    No cóż - są same sprzeczności :)
    Dla przypomnienia - napisałaś:
    "Urlop okolicznościowy jest na daną okoliczność (czy to ślub czy też
    pogrzeb)i tylko może być udzielony wtedy, gdy w tym dniu masz obowiązek
    świadczenia pracy. I za żadne dwa tygodnie, ani nawet za tydzień przed
    lub po taki urlop nie przysługuje."
    I to jest właśnie ta nieprawda :) Bo może być udzielony także w późniejszym
    terminie.

> [...]
    > nie będzie żadnych wątpliwości, w przeciwnym wypadku, trzeba każdorazowo
    > "naginać" je tak, aby "wilk był syty i owca cała";-)

    No i o to wszystkim chodziło, ale Ty na początku uważałaś inaczej.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    > Akurat ja to wszystko wiem, trzeba było tłumaczyć pytającemu.:-)

    Jasne. Wiesz. Zatem dlaczego nie napisałaś tego na początku?

  • 37. Data: 2009-06-06 18:41:54
    Od: Melisa <a...@w...pl>

    spp pisze:

    > Trudno - pozostajemy przy swoich zdaniach.
    > Dla mnie zakładowe interpretacje nie są prawem.

    Ktoś musi je interpretować, jeśli były wątpliwości o wyjaśnienie
    występowało się do MPPiSS, a pracownik zawsze może wystąpić do Sądu
    Pracy. Układ zbiorowy opiera się na przepisach KP. i może być TYLKO
    bardziej korzystny dla pracowników. (Interpretacja na korzyść.:-)
    --
    Mel

  • 38. Data: 2009-06-06 19:08:30
    Od: Melisa <a...@w...pl>

    spp pisze:

    > Dla mnie zakładowe interpretacje nie są prawem.

    Nie mówię tylko o zakładowych, lecz o wykładniach, wytycznych,
    orzecznictwie sądowym, o opracowaniach, wzorach i przykładach
    z orzecznictwem sądu pracy umieszczonych w KP i etc.(Choćby i Uchwały
    Sądu Najwyższego rozstrzygające zagadnienia prawne).
    To wszystko składa się na opasłe tomiska KP., z którymi trzeba być za
    pan brat. Podążać na bieżąco za zmianami, które w ostatnich latach
    wysypywały się jak grzyby po deszczu....;-)
    --
    Mel

  • 39. Data: 2009-06-06 19:27:13
    Od: spp <s...@o...pl>

    Melisa pisze:

> [...]
    > pan brat. Podążać na bieżąco za zmianami, które w ostatnich latach
    > wysypywały się jak grzyby po deszczu....;-)

    "W praktyce stosuje się; jeśli ślub odbywa się w sobotę, a jest to dzień
    wolny od pracy, pracodawca może udzielić urlop okolicznościowy na piątek
    lub na poniedziałek, lub też na poniedziałek i wtorek. "

    To Twoje słowa. Wynika z nich, że _musi_ to być dokładnie w dniu ślubu
    lub bezpośrednio sąsiadującym.

    Ja od początku uważałem, że jedynym kryterium pozwalającym na udzielenie
    urlopu okolicznościowego jest jego powiązanie ze ślubem ale
    niekoniecznie w dniu ślubu. Termin tego urlopu jest do ustalenia między
    pracodawcą a pracownikiem i że należy się kierować zdrowym rozsądkiem -
    nie można go wziąć za wcześnie, nie można za późno (bo trudno będzie
    przekonać pracodawcę o tym związku).

    Poza tym - nie różnią nas żadne inne poglądy na ten temat. :)

    --
    spp

  • 40. Data: 2009-06-06 20:17:16
    Od: Melisa <a...@w...pl>

    Baloo pisze:

> [...]
    > lub po taki urlop nie przysługuje."
    > I to jest właśnie ta nieprawda :) Bo może być udzielony także w

    W późniejszym terminie - czyli nie w sobotę i niedzielę, bo wtedy był
    ślub i przyjęcie weselne,(a przecież nie było obowiązku świadczenia
    pracy), więc urlop okolicznościowy był przesuwany na np. poniedziałek i
    wtorek, kiedy był obowiązek świadczenia pracy.( aby odpocząć po nocy
    poślubnej.;-))) Czy to nie było w późniejszym terminie?

    I w tej interpretacji nie ma sprzeczności jeśli chodzi o KP., nieprawdaż?

    Chodziło mi szczególnie o tę wypowiedź: ("o ile załapie się na dany rok").
    Cytuję:
    "Wydaje mi się, że nie ma większego znaczenia, kiedy ktoś ten urlop
    wykorzysta (o ile załapie się na dany rok). Pracownikowi z zasady należą
    się 2 dni urlopu okolicznościowego związanego ze ślubem, ale równie
    dobrze może go wykorzystać miesiąc po ceremonii, bo np. dopiero wtedy
    jedzie w podróż poślubną". (Emka)