  • Data: 2007-08-29 12:49:52
    Temat: Udostępnianie informacji o rozkładach jazdy a prawo
    Od: t...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    Witajcie!

    Jako niezmotoryzowany często korzystam z transportu publicznego i
    nierzadko spotykam się z potrzebą sprawdzenia rozkładów jazdy będąc
    daleko od cywilizacji - z dokładnością do jej namiastki w postaci
    telefonu komórkowego. Już dawno wpadłem na pomysł stworzenia bramki
    WAP do baz danych rozkładów jazdy udostępnianych w Internecie (przez
    WWW). Teraz, korzystając z wolnego czasu, stworzyłem prosty testowy
    serwis, który pośredniczy pomiędzy komórką a stroną rozklad.pkp.pl.

    Po skończeniu, jak to często bywa, zacząłem się zastanawiać nad
    konsekwencjami prawnymi - w związku z tym moje pytania. Czy mogę
    napotkać na jakieś prawne problemy, jeśli udostępniłbym publicznie
    (dodam: całkowicie bezpłatnie) swój serwis? Widzę tu co najmniej 3
    aspekty:
    1) Korzystanie z cudzej bazy danych - czy taka baza danych połączeń
    podpada pod Ustawę o Ochronie Baz Danych?
    2) Korzystanie z cudzego oprogramowania, choć dostępnego publicznie
    (jedno to baza danych z rozkładami a drugie to program wyszukujący
    konkretne połączenia, przesiadki itd.)
    3) Czy dając użytkownikom możliwość wysłania zapytania z komórki do
    zewnętrznej strony i odpowiednio formatując odpowiedź faktycznie to JA
    korzystam z tej zewnętrznej strony czy oni? (dodam, że oczywiście -
    głównie ze względów technicznych - na odesłanej ,,komórkowej'' stronie
    nie ma np. reklam będących na stronie rozkładu PKP).

    Dodam, że PKP udostępnia serwis wap.pkp.pl dający niemal identyczną
    funkcjonalność, jednak po zapłaceniu złotówki i tylko na 10 minut.
    Dlatego pewnie podobne do mojej inicjatywny zupełnie są im nie w smak.

    Pozdrawiam!
    Andrzej Chodor