  • 1. Data: 2007-08-29 12:49:52
    Temat: Udostępnianie informacji o rozkładach jazdy a prawo
    Od: t...@g...com

    Witajcie!

    Jako niezmotoryzowany często korzystam z transportu publicznego i
    nierzadko spotykam się z potrzebą sprawdzenia rozkładów jazdy będąc
    daleko od cywilizacji - z dokładnością do jej namiastki w postaci
    telefonu komórkowego. Już dawno wpadłem na pomysł stworzenia bramki
    WAP do baz danych rozkładów jazdy udostępnianych w Internecie (przez
    WWW). Teraz, korzystając z wolnego czasu, stworzyłem prosty testowy
    serwis, który pośredniczy pomiędzy komórką a stroną rozklad.pkp.pl.

    Po skończeniu, jak to często bywa, zacząłem się zastanawiać nad
    konsekwencjami prawnymi - w związku z tym moje pytania. Czy mogę
    napotkać na jakieś prawne problemy, jeśli udostępniłbym publicznie
    (dodam: całkowicie bezpłatnie) swój serwis? Widzę tu co najmniej 3
    aspekty:
    1) Korzystanie z cudzej bazy danych - czy taka baza danych połączeń
    podpada pod Ustawę o Ochronie Baz Danych?
    2) Korzystanie z cudzego oprogramowania, choć dostępnego publicznie
    (jedno to baza danych z rozkładami a drugie to program wyszukujący
    konkretne połączenia, przesiadki itd.)
    3) Czy dając użytkownikom możliwość wysłania zapytania z komórki do
    zewnętrznej strony i odpowiednio formatując odpowiedź faktycznie to JA
    korzystam z tej zewnętrznej strony czy oni? (dodam, że oczywiście -
    głównie ze względów technicznych - na odesłanej ,,komórkowej'' stronie
    nie ma np. reklam będących na stronie rozkładu PKP).

    Dodam, że PKP udostępnia serwis wap.pkp.pl dający niemal identyczną
    funkcjonalność, jednak po zapłaceniu złotówki i tylko na 10 minut.
    Dlatego pewnie podobne do mojej inicjatywny zupełnie są im nie w smak.

    Pozdrawiam!
    Andrzej Chodor

  • 2. Data: 2007-08-29 13:00:15
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On Aug 29, 2:49 pm, t...@g...com wrote:
> [...]
    > napotkać na jakieś prawne problemy, jeśli udostępniłbym publicznie
    > (dodam: całkowicie bezpłatnie) swój serwis? Widzę tu co najmniej 3

    Tak jak i PKM roznym, w Katowicach i chyba w Lodzi i Warszawie
    istnieja takie platne serwisy. W Jaworznie istnieje darmowy calodobowy
    numer informacyjny i oczywiscie ich wlasna strona wap. Wiec w
    pierwszym przypadku jesli wystapisz z zapytaniem czy mozesz korzystac
    udostepniajac za darmo w innej formie niz jest teraz to niektorzy
    powiedza "prosze a my umiescimy link do pana na naszej stronie" a inni
    powiedza nie i sami zrobia platne.

  • 3. Data: 2007-08-29 15:49:51
    Od: t...@g...com

    On 29 Sie, 15:00, SzalonyKapelusznik <s...@g...com>
    wrote:

    > [ciach]
    > a inni powiedza nie i sami zrobia platne.

    Właśnie w tym jest problem - większość powie ,,nie'' i będzie chciała
    na swoim rozkładzie zarabiać. Pytanie tylko, czy tym ,,nie'' trzeba
    się przejmować i czy w ogóle trzeba się pytać o zgodę.
    BTW, choć to już z zupełnie innej beczki, wcale nie jest powiedziane
    że płatne rozkłady jazdy w ogóle na siebie zarabiają. To trochę tak,
    jakby Microsoft na swoich stronach umieścił informację: ,,chcesz się
    dowiedzieć czegoś o naszych produktach - wyślij sms na nr 71##'. Ze
    swojego doświadczenia wiem, że częściej jeżdżę pociągami, bo mają
    dobry rozkład w Internecie i nie muszę jechać na dworzec żeby dostać
    szczegółowe informacje w niezłej formie; gdyby PKSy miały coś takiego,
    pewnie w 50% wybierałbym autobusy.

  • 4. Data: 2007-08-29 21:12:12
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    t...@g...com wrote:

    [...]

    > 1) Korzystanie z cudzej bazy danych - czy taka baza danych połączeń
    > podpada pod Ustawę o Ochronie Baz Danych?

    Tego typu informacje raczej spokojnie można podciągnąć pod informacje
    publiczną. Dostęp do informacji publicznej reguluje ustawa z 6 września
    2001 o dostępie do informacji publicznej.

    Tak więc z pozyskaniem danych o połączeniach nie powinno być problemu.

    Co do reszty Twoich wątpliwości to powinieneś uzyskać zgodę właścicieli
    serwisu.

    [...]

    Powodzenia

    Piotrek

  • 5. Data: 2007-08-29 21:21:38
    Od: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>

    http://www.pkp.com.pl/cop/rozkladsms

    > Pozdrawiam!
    > Andrzej Chodor

    Takoż i ja -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!

  • 6. Data: 2007-08-30 09:33:27
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On Aug 29, 11:12 pm, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:
> [...]
    >
    > Tak więc z pozyskaniem danych o połączeniach nie powinno być problemu.
    >
    > Co do reszty Twoich wątpliwości to powinieneś uzyskać zgodę właścicieli

    Tak jesli skopiowałby ta baze na swoj serwer, ale jesli program bedzie
    za kazdym zapytaniem wchodzil na rozklad umieszczony na serwerze
    przewoznika to sie moze cos porobic.

  • 7. Data: 2007-09-03 21:48:48
    Od: gonzo_102 <g...@W...TO.o2.WYTNIJ.pl>

    Dnia Wed, 29 Aug 2007 05:49:52 -0700, t...@g...com napisał(a):

    > Dodam, że PKP udostępnia serwis wap.pkp.pl dający niemal identyczną
    > funkcjonalność, jednak po zapłaceniu złotówki i tylko na 10 minut.
    > Dlatego pewnie podobne do mojej inicjatywny zupełnie są im nie w smak.

    wap.bahn.de - rozkład pkp w formie wap i to za darmo (tylko bez polskich
    znaków, ale to chyba nie problem).

    gonzo_102