  • Data: 2008-12-11 16:46:43
    Temat: Rozwód przez sąd w Szwecji?
    Od: Piotr <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Moja żona wyjechała w celach zarobkowych do Szwecji. Pozostaje tam od
    prawie dwóch lat. Dwa miesiące temu, złożyła w polskim sądzie pozew o
    rozwód ze mną bez orzekania winy. Na pierwszej rozprawie (bez
    obecności powódki, która na niej się nie stawiła) zgłosiłem wniosek o
    orzeczenie przez sąd rozwodu ze wskazaniem jej wyłącznej winy. Kolejna
    rozprawa na której zamierzam przedstawić dowody winy powódki za rozpad
    związku ma odbyć się w styczniu przyszłego roku. Tymczasem żona,
    zdając sobie sprawę z tego, że polski sąd najprawdopodobniej orzeknie
    rozwód z jej winy, złożyła kolejny pozew o rozwód, ale tym razem do
    sądu w Szwecji informując mnie wcześniej, że znalazła "inny, prostszy
    sposób na rozwód ze mną". Jaki to sposób, zrozumiałem po otrzymaniu
    pisma z sądu w Szwecji, w którym jestem wzywany do odpowiedzi na
    pytanie, czy zgadzam się na rozwód natychmiast, czy też z półrocznym
    tzw. czasem na zastanowienie się? W piśmie zawarte jest też krótkie
    zeznanie żony w którym zawarła kłamstwo odnośnie jakoby wcześniejszej
    naszej separacji. Wiem, że wybiegu z pozwem do szwedzkiego sądu żona
    użyła w celu uniknięcia orzeczenia o winie przez sąd w Polsce.
    Czy jestem zobowiązany odpowiedzieć na pytanie tamtejszego sądu w
    sytuacji, gdy w toku jest sprawa przed sądem w Polsce?
    Czy muszę uznać ewentualny wyrok szwedzkiego sądu i czy będzie on dla
    mnie wiążący?

    Zależy mi na orzeczeniu winy żony za rozpad pożycia przez sąd w
    Polsce. Jak do tego doprowadzić w opisanej sytuacji?

    W Szwecji żona przebywa od prawie dwóch lat, ma tzw. stały pobyt i
    legalną pracę.