    From: "Czeresniak" <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron.
    Date: Thu, 5 Feb 2009 17:05:01 +0100

    Trzy miesiące temu pracodawca zaproponował mi rozwiązanie umowy o pracę za
    porozumieniem stron.
    W trakcie rozmowy na temat rozwiązania umowy dyrektor powiedział, że jest
    trudna sytuacja, brak zleceń itp. Jednak przedstawione przez pracodawcę
    pismo zawierało tylko formułę "Strony porozumienia jednomyślnie ustalają, iż
    z dniem ... umowa o pracę łącząca pracodawcę i pracownika zostanie
    rozwiązana na mocy porozumienia stron"
    Zgodnie z Art. 10. Ust. 1. Ustawy z dnia z dnia 13 marca 2003r. o
    szczególnych zasadach rozwiązywania ... jest napisane, że:

    "Przepisy art. 5 ust. 3-7 i art. 8 (mówiące o wysokości odprawy) stosuje
    się odpowiednio w razie konieczności rozwiązania przez pracodawcę
    zatrudniającego co najmniej 20 pracowników stosunków pracy z przyczyn
    niedotyczących pracowników, jeżeli przyczyny te stanowią wyłączny powód
    uzasadniający wypowiedzenie stosunku pracy lub jego rozwiązanie na mocy
    porozumienia stron, a zwolnienia w okresie nieprzekraczającym 30 dni
    obejmują mniejszą liczbę pracowników niż określona w art. 1."

    Mój pracodawca zatrudnia więcej niż 20 pracowników.
    Ja to zrozumiałem tak, że rozwiązanie za porozumieniem stron bez podania
    przyczyny jest rozwiązaniem z "przyczyn niedotyczących pracowników" i że
    odprawa mi się należy. Zresztą brak zapisu świadczącego o winie pracownika
    według mnie świadczy o przyczynie niedotyczącej pracownika, nawet brak
    przyczyny rozwiązania jest przyczyną niedotyczącą pracownika.
    Niestety okres rozwiązania umowy zawarty w porozumieniu już upłynął a ja
    odprawy nie otrzymałem :-(

    W związku z brakiem przelewu odprawy zamierzam napisać pismo do pracodawcy z
    ponagleniem, tylko nie wiem czy moje rozumowanie jest zasadne.
    Czy istnieje jakiś organ w stylu UOKiK udzielający wiarygodnych i
    bezpłatnych porad prawnych w sprawach prawa pracy?

    Pozdrawiam
    Marek