  • Data: 2003-03-26 20:26:53
    Temat: Re: zakaz uzywania telefonu kom. na poczcie ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    | Czy poczta ma prawo powoływać się na ten zapis i czy zakaz taki jest
    | zasadny ?

    Moim zdaniem powołany artykuł nie pasuje do problemu, albowiem Ty nie masz
    obowiązku zgłaszania swojego urządzenia ponieważ pracuje ono na wykupionej
    przez operatora telefonii częstotliwości. Ten artykuł tyczy się na przykład
    krótkofalarzy, bo oni pracują na innej częstotliwości. Nie pierwszy raz ktoś
    powołuje się na głupią podstawę prawną.
    Spójrz do druków wniosków kredytowych w większości banków, gdzie od wielu
    lat i do dziś poucza się klienta o odpowiedzialności karnej za fałszywe
    zeznania (wdanie 247 kk, a teraz 233 kk). Takich przykładów jest więcej.
    Co do samego używania telefonów komórkowych na poczcie, to ja spotkałem się
    w urzędach pocztowych z informacją, że wynika to z planu ochrony obiektu. Że
    niby tajemnice mógłbyś w ten sposób zdobyć? Moim zdaniem też głupie.
    Mnie się wydaje, że skoro telefony mają homologację (a mają) to nie mogą
    stwarzać zagrożenia dla otoczenia.
    Moim zdaniem, wszelkie zakazy albo nakazy muszą wynikać z ustaw, albo z
    aktów prawnych powszechnie obowiązujących wydanych na ich podstawie i w
    ramach przyznanych taką ustawą uprawnień. Osobiście nie znam ustawy
    zakazującej używania telefon na poczcie, jak również ustawy, która
    upoważniałaby kogokolwiek do wydania takiego zakazu. Piszę nie znam, co nie
    znaczy że nie ma. Jednak w przepisach karnych (a musiałoby być takie
    przestępstwo albo wyrocznie) mniej więcej się orientuję.
    Bez ogólnie obowiązującego przepisu, to tego typu wywieszki nie mają żadnej
    mocy prawnej. Nikt nie ma obowiązku wchodząc do budynku odczytywać
    wszystkich umieszczonych na nim wywieszek. Obowiązek respektowania znaków
    drogowych (które są w podobnej formie) wynika z ustawy. Nie ma ustawy
    nakazującej pieszemu czytanie tabliczek i przewidującej sankcję karną za
    niezastosowanie się do takich przepisów. Tak więc chwilowo jestem zdania, że
    na poczcie można używać telefonu komórkowego.

    | Poza tym jaka jest definicja "pola elektromagn. wielkiej
    | częstotliwości" i czy dotyczy telefonów komórkowych ?

    Telefon komórkowy wytwarza pole elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości.
    Nie ma to jednak znaczenia. Korzystasz ze starego tekstu kodeksu wykroczeń.
    Od bodaj 2001 roku już nie mówi się tam o urządzeniach wytwarzających pole
    elektromagnetyczne tylko o działalności telekomunikacyjnej. Tym samym podana
    przez pocztę podstawa prawna jest jeszcze bardziej kretyńska w mojej ocenie.