    From: "treneros" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zachowek
    Date: Fri, 9 Apr 2004 00:36:30 +0200

    Użytkownik "mikiW" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:c50lmj$31cm$1@news2.ipartners.pl...
    > Czy mój wniosek (po 'inzynierskim' przejrzeniu kodeksu),
    > że o zachowek można wstąpić tylko spadku z testamentem,
    > jest słuszny?
    >

    > hipotetyczna sytuacja:
    > Matka przed śmiercią przepisuje mieszkanie
    > i darowuje pieniądze Wnuczętom (dzieciom Córki).
    > W chwili śmierci nie ma nic. Nie sporządziła testamentu.
    >
    > Czy w poniższej sytuacji Córka może wystąpić o zachowek po Matce,

    Wedlug Kodeksu Cywilnego zachowek to roszczenie o zaplate SUMY
    PIENIEZNEJ, ktora stanowi rownowartosc okreslonej czesci tzw. czystego
    spadku.
    Wysokosc zachowku i osoby uprawnione okresla art. 991 kc:
    [...]
    Art. 991. § 1. Zstępnym, małżonkowi oraz rodzicom spadkodawcy, którzy
    byliby powołani do spadku z ustawy, należą się, jeżeli uprawniony jest
    trwale niezdolny do pracy albo jeżeli zstępny uprawniony jest
    małoletni - dwie trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu
    przypadał przy dziedziczeniu ustawowym, w innych zaś wypadkach -
    połowa wartości tego udziału (zachowek).
    [...]
    W powyzszej sytuacji, zakladajac ze nie zyje juz malzonek zmarlej,
    uprawniona do zachowku jest tylko Corka zmarlej (zakladajac ze byla
    jedynaczka). To czy istnial testament, czy nie nie ma tu nic do
    znaczenia. Mozliwa jest bowiem sytuacja, ze spadkobierca dochodzacy do
    dziedziczenia z ustawy bedzie rowniez uprawniony do zachowku, jesli
    jego udzial w spadku nie pokrywa naleznego mu zachowku. Tak tez
    wyglada opisana wyzej sytuacja: do dziedziczenia dochodzi Corka
    Zmarlej a brak jest majatku spadkowego, gdyz Zmarla za zycia
    rozdysponowala swoim majatkiem. Jezeli bowiem zmarla za zycia
    rozdysponowala swoim majatkiem w formie darowizn i te darowizny
    podlegaja uwzglednieniu przy ustalaniu zachowku, to uprawniona moze
    zadac zachowku, mimo ze masa spadkowa formalnie nie istnieje.
    Zobowiazanymi do wyplaty zachowku beda obdarowani (Wnuczeta).

    > i co by wchodziło w jego skład?

    Uprawnienie z tytulu zachowku ma ZAWSZE postac roszczenia o wyplate
    pewnej SUMY PIENIEZNEJ, uprawniony NIE otrzymuje spadku w naturze, a
    jedynie pieniadze.

    Wysokosc zachowku zalezy od kilku rzeczy:
    - czy Corka Zmarlej jest trwale niezdolna do pracy - zachowek wynosi
    2/3 udzialu spadkowego, jesli nie to 1/2 udzialu spadkowego
    - czy sa inni spadkobiercy Zmarlej
    - czy darowizny dokonane przez Zmarla zostaly dokonane na rzecz
    Wnuczat przed wiecej niz 10 lat przed smiercia
    - czy Corka nie zostala wydziedziczona, nie odrzucila spadku z ustawy,
    nie zrzekla sie dziedziczenia po spadkodawcy, nie zostala uznana za
    niegodna dziedziczenia (zakladam ze nic takiego nie mialo miejsca)

    Zakladajac ze:
    - Corka Zmarlej jest zdolna do pracy - zachowek wynosi 1/2
    - nie ma innych spadkobiercow
    - darowizny zostaly dokonane nie wczesniej niz na 10 lat przed
    smiercia
    to Corka Zmarlej moze zadac od Wnuczat zachowku w wysokosci 1/2 *
    wartosc_spadku_po_doliczeniu_darowizn

    Nalezy wiec obliczyc wartosc darowizn dokonanych przed smiercia przez
    Zmarla. O kwote odpowiadajaca polowie tej wartosci moze ubiegac sie
    Corka Zmarlej od Wnuczat.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-