    From: s...@e...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wywłaszczenie??
    Date: 21 Feb 2007 23:58:45 -0800

    > A ja mam inne pytanie, takie na które ustawa nie daje mi bezposredniej
    > odpowiedzi. Mam działkę budowlana, niedawno zmieniono miejscowy plan i
    > wiadomo już, że moja działka zostanie wykupiona przez gminę (poszerzenie
    > drogi) Problem w tym, że drogę będą poszerzać moze w 2010 a może jeszcze
    > później... Stąd moje pytanie: czy mogę zażądać od gminy wykupu już teraz,
    > argumentując tym ze na tej działce przecież i tak niczego nie mogę wybudować?

    Art. 98. 1. Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne,
    powiatowe, wojewódzkie, krajowe - z nieruchomości, której podział
    został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa,
    odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa
    z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna
    albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także
    do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek
    użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego
    działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w
    którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo
    orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy
    wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg
    publicznych.

    3. Za działki gruntu, o których mowa w ust. 1, przysługuje
    odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub
    użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Przepis art. 131 stosuje
    się odpowiednio. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek
    właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i
    wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu
    nieruchomości.

    Art. 131. 1. W ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi
    wieczystemu wywłaszczonej nieruchomości może być przyznana, za jego
    zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna.
    2. Nieruchomość zamienną przyznaje się z zasobu nieruchomości Skarbu
    Państwa, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz Skarbu Państwa, lub z
    zasobu nieruchomości odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego,
    jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz tej jednostki.
    3. Nieruchomość zamienna może być przyznana w porozumieniu z Prezesem
    Agencji Nieruchomości Rolnych, z Zasobu Własności Rolnej Skarbu
    Państwa, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz Skarbu Państwa.
    4. Różnicę między wysokością odszkodowania ustalonego w decyzji a
    wartością nieruchomości zamiennej wyrównuje się przez dopłatę
    pieniężną.
    5. Przeniesienie praw do nieruchomości zamiennej na rzecz osoby,
    której zostało przyznane odszkodowanie, następuje z dniem, w którym
    decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna. Decyzja ta stanowi
    podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej.

    Art. 130. 1. Wysokość odszkodowania ustala się według stanu i wartości
    wywłaszczonej nieruchomości w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu. W
    przypadku gdy starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji
    rządowej, wydaje odrębną decyzję o odszkodowaniu, wysokość
    odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości w dniu pozbawienia
    lub ograniczenia praw, a w przypadkach, o których mowa w art. 98 ust.
    3 i art. 106 ust. 1, według stanu odpowiednio w dniu wydania decyzji o
    podziale lub podjęcia uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału
    oraz jej wartości w dniu wydania decyzji o odszkodowaniu.
    2. Ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii
    rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości.

    z pozdrowieniami Sewer