  • 1. Data: 2007-02-22 07:58:45
    Temat: Re: wywłaszczenie??
    Od: s...@e...pl

    > A ja mam inne pytanie, takie na które ustawa nie daje mi bezposredniej
    > odpowiedzi. Mam działkę budowlana, niedawno zmieniono miejscowy plan i
    > wiadomo już, że moja działka zostanie wykupiona przez gminę (poszerzenie
    > drogi) Problem w tym, że drogę będą poszerzać moze w 2010 a może jeszcze
    > później... Stąd moje pytanie: czy mogę zażądać od gminy wykupu już teraz,
    > argumentując tym ze na tej działce przecież i tak niczego nie mogę wybudować?

    Art. 98. 1. Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne,
    powiatowe, wojewódzkie, krajowe - z nieruchomości, której podział
    został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa,
    odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa
    z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna
    albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także
    do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek
    użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego
    działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w
    którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo
    orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy
    wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg
    publicznych.

    3. Za działki gruntu, o których mowa w ust. 1, przysługuje
    odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub
    użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Przepis art. 131 stosuje
    się odpowiednio. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek
    właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i
    wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu
    nieruchomości.

    Art. 131. 1. W ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi
    wieczystemu wywłaszczonej nieruchomości może być przyznana, za jego
    zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna.
    2. Nieruchomość zamienną przyznaje się z zasobu nieruchomości Skarbu
    Państwa, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz Skarbu Państwa, lub z
    zasobu nieruchomości odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego,
    jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz tej jednostki.
    3. Nieruchomość zamienna może być przyznana w porozumieniu z Prezesem
    Agencji Nieruchomości Rolnych, z Zasobu Własności Rolnej Skarbu
    Państwa, jeżeli wywłaszczenie następuje na rzecz Skarbu Państwa.
    4. Różnicę między wysokością odszkodowania ustalonego w decyzji a
    wartością nieruchomości zamiennej wyrównuje się przez dopłatę
    pieniężną.
    5. Przeniesienie praw do nieruchomości zamiennej na rzecz osoby,
    której zostało przyznane odszkodowanie, następuje z dniem, w którym
    decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna. Decyzja ta stanowi
    podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej.

    Art. 130. 1. Wysokość odszkodowania ustala się według stanu i wartości
    wywłaszczonej nieruchomości w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu. W
    przypadku gdy starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji
    rządowej, wydaje odrębną decyzję o odszkodowaniu, wysokość
    odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości w dniu pozbawienia
    lub ograniczenia praw, a w przypadkach, o których mowa w art. 98 ust.
    3 i art. 106 ust. 1, według stanu odpowiednio w dniu wydania decyzji o
    podziale lub podjęcia uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału
    oraz jej wartości w dniu wydania decyzji o odszkodowaniu.
    2. Ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii
    rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości.

    z pozdrowieniami Sewer

  • 2. Data: 2007-02-22 08:09:14
    Od: "Mont" <w...@i...pl>

    Ponawiam pytanie o ustawę z jakiej wywodzą sie te przepisy. POzdr Mont

  • 3. Data: 2007-02-22 08:30:18
    Od: s...@e...pl

    On 22 Lut, 09:09, "Mont" <w...@i...pl> wrote:
    > Ponawiam pytanie o ustawę z jakiej wywodzą sie te przepisy. POzdr Mont

    ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /tekst
    jednolity : Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm./

  • 4. Data: 2007-02-22 08:50:24
    Od: "Mont" <w...@i...pl>

    ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /tekst
    jednolity : Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm./

    Dzięki, a jak to się ma do cytowanej powyżej :

    Ustawa z dnia 18 października 2006 r. o zmianie ustawy o szczególnych
    zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg
    krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2006 nr 220
    poz. 1601),

    POZDR Mont

  • 5. Data: 2007-02-22 10:25:58
    Od: "Marcin Danilczuk" <j...@N...gazeta.pl>

    No ale to nie daje odpowiedzi na moje pytanie. Ustawa nie precyzuje kiedy
    gmina ma obowiązek wykupić ode mnie działkę. A sprawa wygląda tak: włozyłem
    sporo kasy w zakup dość drogiej działki i na drugą mnie nie stać. Działki
    sprzedać nie mogę, bo nikt jej z takimi ograniczeniami nie kupi. Mam czekac
    az gmina się zlituje i ją ode mnie wykupi, a co jeśli to nastąpi za 20 lat??
    Chodzi mi o to, czy mam jakąś mozliwość zażądania wykupu już teraz.

  • 6. Data: 2007-02-22 13:20:53
    Od: s...@e...pl

    Cała działka została przeznaczona w palenie zagospodarowania
    przestrzennego pod poszerzenie drogi ?? Bo jeżeli część to można ja
    podzielić /zgodnie z ustaleniami mpzp/ i wtedy część działki
    wydzielona pod drogę /poszerzenie drogi/ przechodzi z mocy prawa na
    własność właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Następnie
    byłemu właścicielowi przysługuje prawo roszczenia do odszkodowania w
    formie pieniężnej lub w postaci nieruchomości zamiennej.
    Jeżeli uchwalono plan to zapewne zainteresowane strony były
    zawiadamiane o wyłożeniu projektu planu i mogły wnosić zarzuty i
    protesty. Skorzystał Pan z tego prawa? Bo już na tym etapie trzeba
    było "bronić" swojej własności. Co do wykupu działki - kwestia
    negocjacji - mogą ale nie muszą.
    Co do odszkodowań z tytułu uchwalenia mpzp nie będę się wypowiadał -
    nie znam tematu.

  • 7. Data: 2007-02-22 13:35:38
    Od: "ksli" <k...@p...onet.pl>

[...]

    ---
    ale ale ten przepis dotyczy postępowania w sprawie podziału działki
    a w tej sprawie zdaje się jeszcze nikt żadnej działki nie dzielił

    choć faktycznie podział może być wszczęty także z urzędu
    na cele publiczne

    ksli

  • 8. Data: 2007-02-22 13:38:27
    Od: s...@e...pl

    On 22 Lut, 09:50, "Mont" <w...@i...pl> wrote:
> [...]
    > zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg
    > krajowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2006 nr 220

    Przejcie prawa własności do nieruchomości następuje z mocy prawa po
    wydaniu decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi za odszkodowaniem, które
    ustala sie wg zasad określonych w ustawie o gospodarce
    nieruchomościami.

  • 9. Data: 2007-02-22 13:56:33
    Od: s...@e...pl

    > ale ale ten przepis dotyczy postępowania w sprawie podziału działki
    > a w tej sprawie zdaje się jeszcze nikt żadnej działki nie dzielił

    tak, ale generalnie chciałem przybliżyć procedurę /czyli co zrobić aby
    otrzymać odszkodowanie/

    > choć faktycznie podział może być wszczęty także z urzędu
    > na cele publiczne

    Tak, ale prawo własność tak wydzielonej działki może przejść na rzecz
    Skarbu Państwa lub innej jednostki tylko w drodze czynności
    cywilnoprawnej bądź wywłaszczenia.

  • 10. Data: 2007-02-26 08:56:06
    Od: "ksli" <k...@p...onet.pl>

> [...]

    Tak, ale prawo własność tak wydzielonej działki może przejść na rzecz
    Skarbu Państwa lub innej jednostki tylko w drodze czynności

    znam decyzję PREZYDENTA RZESZOWA :-)
    wydaną na podstawie art. 98
    w sprawie podziału, w tym wydzielenia działki na drogę publiczną
    którą posłano do Ksiąg Wieczystych celem ujawnienia
    praw własności gminy Miasto Rzeszów do działki drogowej
    tak wydzielonej - uznając przejście własności ex lege

    Sąd jeszcze nie wydał postanowienia

    i co ty na to?
    zwłaszcza, że piszesz z Urzędu Miasta -

    mam nawet prośbę do Ciebie o wyjaśnienie mi tej sprawy
    bo coś się teraz pogubiłem

    ksli