    From: industrial <i...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wyszukiwarka internetowa - co mozna a co nie?
    Date: Wed, 12 Dec 2007 20:46:25 +0100

    PiotrB. wrote:
    > Powinienem chyba wyjaśnić, iż książki to tylko
    > przykład. Może lepszym przykładem byłaby tu coś w rodzaju
    > serwisów typu skąpiec z tym, że nie chodziłoby tu o porównanie
    > cen lecz wielu innych cech, a porównywanymi produktami byłyby
    > innego rodzaju produkty np. .... powiedzmy, że
    > gotowe projekty domów. Tak to jest dobry przykład.

    Nie wyobrażam sobie, jaki obrazek mógłbyś zamieścić dla gotowego
    projektu domu, żeby nie można było uznać go za utwór. Przypuszczam, że
    byłyby to komputerowe modele projektowanych budynków, a na to już nie
    możesz sobie pozwolić bez uzyskania zgody.

    > tu raczej nie byłoby problemu ponieważ opinię wyrabiałby sobie
    > sam czytelnik na podstawie np. przyrównania wielu cech produktu
    > do pewnych obowiązujących standardów i swoich własnych
    > subiektywnych potrzeb.

    Czyli np. wymiary, moc, pojemność czegoś itp. mierzalne cechy? Jeżeli
    tylko dane są zgodne z rzeczywistością (a najlepiej podane przez
    producenta), to nie ma problemu.

    > a np. taka miniaturka obrazka przedstawiająca wygląd domku (trzymając się
    > tego przykładu)? myślę, że taka ilustracja ma charakter twórczy.

    Jak już napisałem wyżej - tak, moim zdaniem ma to charakter twórczy bo
    jest wynikiem pracy twórczej autora ilustracji.

    > Czyli nie ma zastosowania kryterium wielkości? że miniaturkę można pokazać,
    > a obrazu w normalnych rozmiarach nie?

    Miniaturę możnaby uznać za dozwolony cytat. Zwłaszcza gdyby to była
    miniatura jednego z wielu obrazków dołączonych do projektu. Praktycznie
    jdnak narażasz się na konsekwencje ze strony autorów - nawet gdyby nie
    byli w stanie udowodnić naruszenia swoich praw w sądzie, to dla Ciebie
    jest to kłopot.

    Mam wrażenie, że nie chcesz ujawniać założeń swojego projektu i stąd te
    przykłady - jeśli chcesz, napisz do mnie maila, wyjaśnij o co chodzi,
    może odpowiem Ci z większą precyzją.

    ind.