  • 1. Data: 2007-12-11 13:30:57
    Temat: wyszukiwarka internetowa - co mozna a co nie?
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Witam,

    Przypuśćmy, że chciałbym stworzyć własną wyszukiwarkę
    książek. Podstawowe dane o książkach zbierałaby ona
    (mechanizm) ze stron www wydawnictw, a inne dane o każdej
    książce (pozwalające na szybkie jej odnalezienie)
    byłyby dopisywane 'ręcznie'.
    Na stronie wyszukiwarki wyświetlałyby się informacje
    o książkach i linki prowadzące do stron wydawnictw
    i ew. miniaturki okładek. nic więcej. zero komerchy.

    Na ile jest to w zgodzie z prawem?

    Czy wiele się zmienia jeśli byłaby tam rónież
    oferta mojej firmy tematycznie związana z książkami?

    Lub dalej idąc reklamy i linki sponsorowane?

    Gdzie jest ta granica legalności?

    Zauważyłem, że np. wyszukiwarka images.google.com
    nie wyswietla reklam ani linków sponsorowanych.

    Piotr

  • 2. Data: 2007-12-11 13:50:10
    Temat: Re: wyszukiwarka internetowa - co mozna a co nie?
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Tue, 11 Dec 2007 14:30:57 +0100, PiotrB. napisał(a):

    > Na stronie wyszukiwarki wyświetlałyby się informacje o książkach i linki
    > prowadzące do stron wydawnictw i ew. miniaturki okładek. nic więcej.
    > zero komerchy.
    >
    > Na ile jest to w zgodzie z prawem?

    No to Ci powiem, że zdaniem niektórych serwisów ogłoszeniowych coś
    takiego jak http://wroom.pl jest niezgodne z prawem.
    Boki zrywam ale cóż.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://Money.pl poleca ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 3. Data: 2007-12-11 21:51:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 11.12.2007 Olgierd <n...@o...com> napisał/a:
    > No to Ci powiem, że zdaniem niektórych serwisów ogłoszeniowych coś
    > takiego jak http://wroom.pl jest niezgodne z prawem.
    > Boki zrywam ale cóż.

    No jeśli te "podstawowe dane o książce" pobrane ze stron wydawnictwa to
    będzie np. ich opis czy minirecenzja to ja bym nie zrywał.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2007-12-11 21:53:24
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@o...com> writes:

    > No to Ci powiem, że zdaniem niektórych serwisów ogłoszeniowych coś
    > takiego jak http://wroom.pl jest niezgodne z prawem.

    Agregowanie danych?

  • 5. Data: 2007-12-11 22:21:13
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 11-12-2007 o 22:51:42 Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    napisał:

    > No jeśli te "podstawowe dane o książce" pobrane ze stron wydawnictwa to
    > będzie np. ich opis czy minirecenzja to ja bym nie zrywał.

    to byłyby suche dane. bez opisów.
    ale np. jedną z danych byłby Autor książki, nazwa wydawnictwa.

    Piotr

  • 6. Data: 2007-12-11 22:35:09
    Od: industrial <i...@o...eu>

    PiotrB. wrote:
    > Witam,
    [...]

    Możesz zrobić taką wyszukiwarkę.
    Z zastrzeżeniem: jeśli kopiujesz jakieś większe partie tekstu, musisz
    określić czy nie stanowią przedmiotu ochrony z punktu widzenia prawa
    autorskiego. To dotyczy np. recenzji itd.

    ind.

  • 7. Data: 2007-12-12 03:20:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 11.12.2007 PiotrB. <p...@n...pl> napisał/a:

    > to byłyby suche dane. bez opisów.
    > ale np. jedną z danych byłby Autor książki, nazwa wydawnictwa.

    No to powinno być ok. Trochę sporne moga się okazać miniaturki okładek.
    Paradoksalnie, jakbyś te książki sprzedawał to sytuacja byłaby bardziej
    klarowna (art. 33 z trójką).

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2007-12-12 07:39:12
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 11-12-2007 o 23:35:09 industrial <i...@o...eu> napisał:

    > Możesz zrobić taką wyszukiwarkę.
    > Z zastrzeżeniem: jeśli kopiujesz jakieś większe partie tekstu, musisz
    > określić czy nie stanowią przedmiotu ochrony z punktu widzenia prawa
    > autorskiego. To dotyczy np. recenzji itd.

    również z wyświetlaniem reklam na stronie wyszukiwarki?

    czy zmienia się coś jeśli wyszukiwarka umożliwia
    porównywanie przedmiotów i np. na podstawie zebranych
    danych ocenia je, generuje ranking?
    chodzi mi o to, że np. ktoś może sobie tego nie zyczyć
    ponieważ po jawnym porównaniu jego wytworu z wytworami
    konkurencyjnymi widoczne będzie, że jego produkt jest
    gorszy, co może zniechęcić do zakupu potencjalnych klientów.

    mam jeszcze wątpliwości co do obrazków - miniaturek.
    jak widzi to prawo autorskie? mozna wyświetlać miniaturkę
    zdjęcia przedmiotu/okładki książki itp.?

    Piotr

  • 9. Data: 2007-12-12 08:32:40
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 12 Dec 2007 05:51:42 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > No jeśli te "podstawowe dane o książce" pobrane ze stron wydawnictwa to
    > będzie np. ich opis czy minirecenzja to ja bym nie zrywał.

    Jeśli klikniesz w link to zobaczysz, że jest to wyszukiwarka ogłoszeń
    motoryzacyjnych. Ogłoszenie takie nie jest utworem, natomiast baza
    ogłoszeń oczywiście jest bazą w rozumieniu stosownej ustawy. Zatem
    przysługuje jej ochrona na zasadach tam określonych, ale i można
    korzystać ze zgromadzonych danych w sposób dozwolony ustawą.
    Czego np. QXL za cholerę nie chce zrozumieć. Ja się śmieję, ale ludzie
    mają stresa.

  • 10. Data: 2007-12-12 08:34:10
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Tue, 11 Dec 2007 22:53:24 +0100, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > Agregowanie danych?

    Prawnicy QXL nie są w stanie zrozumieć art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie
    baz danych. Co więcej, kompletnie nie dostrzegają art. 7 ust. 4 tejże
    ustawy.