    From: industrial <i...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wyszukiwarka internetowa - co mozna a co nie?
    Date: Wed, 12 Dec 2007 17:33:00 +0100

    PiotrB. wrote:
    > również z wyświetlaniem reklam na stronie wyszukiwarki?

    Tak.

    > czy zmienia się coś jeśli wyszukiwarka umożliwia
    > porównywanie przedmiotów i np. na podstawie zebranych
    > danych ocenia je, generuje ranking?

    Nie, chyba, że jakieś wydawnictwo zapłaci Ci za podwyższenie ocen jego
    książek lub zrobisz inny podobny "przekręt". Póki to odbywa się na
    podstawie np. głosowania odwiedzających, wszystko jest w porządku.
    Zresztą tego typu strony istnieją i mają się dobrze.

    > chodzi mi o to, że np. ktoś może sobie tego nie zyczyć
    > ponieważ po jawnym porównaniu jego wytworu z wytworami
    > konkurencyjnymi widoczne będzie, że jego produkt jest
    > gorszy, co może zniechęcić do zakupu potencjalnych klientów.

    Można wyobrazić sobie sytuację, w której producent zażąda od Ciebie
    usunięcia opinii rażąco niezgodnej z prawdą. Jakiś czas temu głośny był
    wyrok, w którym sąd ukarał właściciela strony internetowej za wypowiedź
    użytkownika - idąc tym tropem, jest pewna teoretyczna możliwość, że
    możesz mieć kłopoty związane z taką wyszukiwarką. Wydaje mi się jednak,
    że to tylko w skrajnym przypadku, a w dodatku masz ogromne szanse na
    wygranie ewentualnego procesu.

    > mam jeszcze wątpliwości co do obrazków - miniaturek.
    > jak widzi to prawo autorskie? mozna wyświetlać miniaturkę
    > zdjęcia przedmiotu/okładki książki itp.?

    Tak, o ile:
    a) zrobiłeś zdjęcie sam;
    b) nabyłeś autorskie prawa majątkowe do niego;
    c) - najważniejsze w Twoim przypadku - zdjęcie nie ma charakteru
    twórczego, tzn. w uproszczeniu jest to po prostu odwzorowanie okładki
    książki lub wyglądu przedmiotu, nie w jakiejś oryginalnej aranżacji.

    ind.