  • Data: 2004-11-17 19:31:28
    Temat: Re: wykonana usługa a proces sądowy
    Od: "Wirtualna" <w...@s...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Del Mar" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:cng30p$4vr$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Potrzebujuę porady w pewnej sprawie. Na prośbę znajomego, zgodziłem się
    > wykonać dla niego - odpłatnie - pewną usługę zwiazaną z montażem urządzeń
    > komputerowych. Znajomy za usługę mi zapłacił, choć na jego prośbę nie
    > podpisaliśmy żadnej umowy, wszystko odbyło się więc "na czarno" - bez
    > rachunków, umów, gwarancji, za to taniej. Z chwilą zakończenia usługi
    > wszystko działało perfekcyjnie - na co mam kilku świadków. Problemy
    zaczeły
    > się po kilku tygodniach, kiedy to przy wykorzystanych w tym celu
> [...]

    Czy znajomy jest przedsiębiorcą?
    Na moje oko była to umowa zlecenie (rozumiem, że nie prowadzisz działalności
    gospodarczej w tej branży), ergo znajomy jest płatnikiem ZUSu i podatku.
    Teraz pytanie, czy transakcja miała miejsce w tym roku - jeśli tak, to
    jesteśmy w domciu, gdyż ty nie popełniłeś żadnego przestępstwa. Co więcej,
    wykaż w zeznaniu podatkowym przychód w kwocie jaką dostałeś i odprowadź od
    tego podatek, wyjaśniając Urzędowi Skarbowemu na piśmie, że nie bardzo
    wiesz, jak się z tego rozliczyć, bo płatnik nie przysłał ci w terminie PIT-a
    (któregośtam, z rozliczeniem zaliczek na podatek dochodowy).

    Nic na czarno z twojej strony - umowa nie musi być stwierdzona pismem, ty
    masz obowiązek wykazać dochód w zeznaniu za dany rok podatkowy złożonym do
    30 kwietnia roku następnego - zleceniodawca musi w terminie 20 dni od upływu
    miesiąca zapłacić zaliczkę na twój podatek - on tego nie zrobił, więc na
    czarno, to robił twój znajomy, a nie ty. Upewnij mnie proszę, że twój
    znajomy jest przedsiębiorcą! Opisz co robi i w jakiej formie prawnej.

    p.
    W,