eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawowindaRe: winda
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!2.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed9.news.xs4all.nl!news.uzoreto.
    com!peer01.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.
    neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.n
    eostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Date: Sat, 5 Feb 2022 11:34:39 +0100
    MIME-Version: 1.0
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:91.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/91.5.1
    Content-Language: pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    References: <roslp6a22nai$.1ldfh4aq1f2gi$.dlg@40tude.net>
    <61fc0df1$0$540$65785112@news.neostrada.pl> <stigrc$kej$1@gioia.aioe.org>
    <61fd4f08$0$494$65785112@news.neostrada.pl>
    <61fe5088$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: winda
    In-Reply-To: <61fe5088$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 47
    Message-ID: <61fe52bf$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 185.192.243.253
    X-Trace: 1644057279 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 552 185.192.243.253:63679
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 3419
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:821435
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 05.02.2022 o 11:25, Użytkownik pisze:


    >> Akurat kolega obok mi przypomniał i ma racje, że tam są dwa uzwojenia.
    >> Ostatni raz miałem coś takiego gdzieś na początku lat 90-tych
    >> poprzedniego stulecia. Porypało mi się. Silniki windowe mają dwa
    >> uzwojenia, i przy rozruchu najpierw kręci wolniej, potem szybciej, a
    >> potem przed przystankiem wolniej.
    >>
    > Nie do końca. Stare windy od razu startują na dużej prędkości. Zwalniają
    > na niską prędkość tylko przed przystankiem, na którym ma nastąpić
    > zatrzymanie kabiny. >
    > Silniki startują na dużej prędkości, ale chwilę trwa zanim silnik się
    > rozpędzi i kabina zacznie się poruszać z prędkością nominalną. Wszystko
    > dzięki temu, że napęd windy jest realizowany indukcyjnym silnikiem
    > asynchronicznym w którym występuje poślizg.

    I przy tym rozruchu jest największy prąd w obwodzie.
    >
    > Oczywiście masz rację, że najwięcej energii tracone jest w trakcie
    > rozruchu silnika indukcyjnego, bo poza energią potrzebną na
    > przemieszczenie masy z puntu A do punktu B, winda musi zużyć dodatkową
    > energię potrzebną na rozruch silnika, a która zostaje zmarnowana w
    > trakcie zatrzymania. Może kiedyś się nawet pokuszę podłączyć pod stary
    > dźwig analizator sieci z rejestratorem, aby pomierzyć te straty.

    Są dostępne charakterystyki silników. Nie sądzę, byś szczególnie inne
    wyniki uzyskał.
    >
    > Z tego powodu jazda windy o np. 10 pięter nie zużywa 10 razy więcej
    > energii niż jazda o jedno piętro ponieważ do każdej jazdy trzeba dodać
    > dość duże straty związane z rozruchem i zatrzymaniem kabiny, które są
    > takie same zarówno przy jeździe o jedno czy o 10 czy nawet o 100 pięter.

    No i dlatego prześmiewałem zawsze regulaminy uzależniające opłatę za
    windę od piętra, na którym ktoś mieszka.
    >
    > W przypadku nowych dźwigów straty energii związane z rozruchem i
    > zatrzymaniem są zminimalizowane i są wielokrotnie mniejsze niż w starych
    > dźwigach. Tutaj stosowane są silniki synchroniczne, sterowane falownikami.
    >
    Tylko "nowe windy", to już nie moje czasy. Natomiast nadal "na czuja"
    twierdzę, ze większość strat jest przy rozruchu. Przede wszystkim
    falownik strat tarcia czy bezwładności nie załatwi.

    --
    Robert Tomasik

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1