  • Data: 2008-06-23 11:12:11
    Temat: Re: umowa przedwstępna a zadatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 23 Jun 2008, s...@g...com wrote:

    > A co ze słowami "W braku odmiennego zastrzeżenia umownego.." Czy nie
    > oznacza to tego, że mogą się umówić, że ten zadatek przekaże później,
    > zobowiązując się do tego?

    Nie zaprzeczam, że z samej zasady swobody umów wynikałoby, że
    powinno tak być :)
    Ale słowa które cytujesz (konkretnie z 394 KC) obwarowane są określeniem
    "zadatek dany przy zawarciu umowy" - IMVHO regulacja po prostu nie
    dotyczy przypadku, kiedy ten zadatek nie zostanie "dany przy zawarciu".
    Albo jak kto woli: "zadatek do zapłacenie w terminie późniejszym to nie
    będzie zadatek w rozumieniu art.394" :)
    Żle myślę?

    > kupującego? Nie wiem tylko, jak miałoby wyglądać żądanie kupującego
    > zwrotu podwójnego zadatku, gdyby to sprzedający odstąpił.

    ...przez potrącenie?
    Znaczy jedną wysokość potrąca (to czego nie wpłacił), reszty się domaga.

    pzdr, Gotfryd