  • Data: 2007-07-21 07:45:43
    Temat: Re: umowa o dzieło, a zaliczki na podatek dochodowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 20 Jul 2007, A W wrote:

    > Witam,
    >
    > Od pewnego czasu pracuję na umowę o dzieło

    ...to już Ci powyjaśniali, mam nadzieję jasno i wyraźnie.
    Dopiszę jeszcze jeden szczegół:

    > znajomy zwrócił mi uwagę, że w umowie nie mam zapisu, w którym pracodawca
    > zobowiązuje się co miesiąc uiszczać zaliczki na PD.
    [...]
    > Niby mogę udać się do US i zapytać

    Weź Ty, i nam coś wytłumacz, dobrze?

    Na jakiej podstawie Twój zamawiający (a nie pracodawca) wypłaca Ci
    wynagrodzenie (acz nie pensję)?

    Bo według przepisów, to *TY* masz obowiązek *wystawić rachunek*
    i na tym rachunku *ująć kwotę podatku*!
    Fakt, że płatnik podatku (zamawiający) ma obowiązek sprawdzić
    prawidłowość jego wyliczenia, pobrać go i wpłacić do US, w niczym
    nie zmienia faktu, że rachunek jest TWÓJ!
    Spytam z głupia frant: masz gdzieś kopie tych rachunków?

    I jeśli przypadkiem jest tak, że powierzasz sporządzenie rachunku
    zamawiającemu :> (tak, Ty powierzasz, bo to TWÓJ ustawowy obowiązek,
    w myśl Ordynacji Podatkowej, fakt że prawdopodobnie zamawiający
    "sam z siebie" każe swojej księgowej sporządzić dla Ciebie stosowny
    "kwit", który PODPISZESZ JAKO TWÓJ RACHUNEK niewiele zmienia) to
    przecież nic Cię nie zwalnia z odpowiedzialności za powierzoną
    czynność (wypisanie kwot na rachunku).

    > Tak samo mógłbym zapytać pracodawcy - ale sezon urlopowy.

    ...nie pracodawcy, a zamawiającemu... :)

    > Ze względu na specyfikę pracy nie jestem w stanie dokładnie określić,
    > dokładnej wysokości wynagrodzenia, ani też tego zleceniodawca rzeczywiście
    > opłaca zaliczki. "Na oko" wydaje się, że tak. Zleceniodawcą jest spora firma,

    Nie zleceniodawcą.
    Zlecenie to JESZCZE INNA umowa.

    > ale ww. problem spędza mi sen z oczu, dlatego pytam tutaj o tak późnej porze.

    Możliwości widzę ze dwie:
    - jesteś "w czarnej strefie", nic nie podpisujesz, bierzesz pieniądze do
    kieszeni i jak będzie wtopa to wszyscy pójdą siedzieć
    - normalnie wystawiasz rachunki, zamawiający rozlicza podatek jak trzeba,
    tylko nie masz zwyczaju czytać dokumentów które TY PODPISUJESZ jako
    TWOJE DOKUMENTY (a nie "dokumenty zamawiającego").

    W tym drugim przypadku wręcz korci zapytać, czy przypadkiem nie jesteś
    skłonny popodpisywać np. kilku weksli in blanco, tak na wszelki wypadek
    i na zapas? ;)

    pzdr, Gotfryd