    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 13 May 2013 22:48:20 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: umowa działu spadku

    On Sat, 11 May 2013, Viola wrote:

    > UMOWA O DZIAŁ SPADKU
    > Zawarta dnia YYYYYYY w XXXXXXXX
    [...]

    > Anna Maria XXXXXXXXX przenosi własność do swojego udziału w spadku na rzecz
    > Jacka XXXXXXXXX

    Powiem tak: nie mam pojęcia, czy taka forma jest przyjęta, ale mi się
    trochę nie widzi.
    Trochę :)
    Tak zwyczajnie, z dwu powodów:
    1. umowa o dział spadku jest wielostronna, każde jednostronne oświadczenie
    powinno mieć swój "bilans", coś w stylu "a Jacek toto przyjmuje";
    przecież przyjęcie czegokolwiek wiąże się również z przyjęciem
    pewnych zobowiązań, ale nadto:
    2. i ten powód IMVHO jest ważniejszy: dział spadku NIE obejmuje
    rozporządzania UDZIAŁAMI spadku (tymi można rozporządzać bez
    dokonania działu!) lecz PRZEDMIOTAMI wchodzącymi w skład.
    IMVHO, "dział całego spadku" polega na wyczerpaniu listy składników
    wchodzących w skład spadku, poprzez określenie co każdym z nich
    zrobić.
    Nie z udziałami spadkowymi, a każdym ze składników.
    Intencją jest, aby zamiast "udziału 20% spadku" dostać być może
    "20% udziału w domu, 20% udziału w samochodzie" itede. - a że przy
    okazji możliwa jest nieopodatkowana "zamiana" udziałami w przedmiotach
    to dobrze, ale właśnie (IM*V*HO) "przedmiotach" :D

    > Jednocześnie tytułem spłaty Jacek XXXXXXX zobowiązuje się do zapłaty kwoty
    > 4000zł na rzecz Anny Marii XXXXXXX do dnia YYYYYY oraz kwoty 4000 zł na rzecz
    > Adama Józefa XXXXXXX do dnia YYYYYY.

    Odnotowujemy.

    > § 4
    > Podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu dokonywanych dopłat strony
    > poniosą w częściach równych.

    To skopiowałeś z jakiegoś starego wzoru?
    Przepis zmienił się już DAWNO temu:

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,22,57,460,,2
    0110205,ustawa-z-dnia-9092000-r-o-podatku-od-czynnos
    ci.html
    +++
    Art. 4. Obowišzek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, cišży:
    [...]
    5) przy umowie o dział spadku lub o zniesienie współwłasnoœci
    - na podmiocie nabywajšcym rzeczy lub prawa majštkowe
    ponad udział w spadku lub we współwłasnoœci;
    ---

    Nie ma możliwości przenoszenia obowiązku podatkowego, PCC płacą
    tylko konkretne strony umowy.
    Kiedyś tak było, że odpowiedzialność była solidarna, choć
    to RÓWNIEŻ powodowało nieważność powyższego zapisu z p. widzenia
    skarbówki, za to komplikowało dyskusję nad podstawą opodatkowania :D
    (idzie o groszową różnicę wynikłą z kwoty równej PCC od PCC :))

    pzdr, Gotfryd