    From: "'Krzysztof'" <k...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: szkody w sklepie
    Date: Fri, 31 Dec 2010 13:36:11 +0100

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Ty tak na poważnie trollujesz, czy nie zdajesz sobie sprawy z tego,
    > że jak Z TWOJEGO UBEZPIECZENIA w razie szkody spowodowanej przez coś
    > za co ODPOWIADA SĄSIAD Twoja ubezpieczalnia wypłaci Ci odszkodowanie,
    > to później pójdzie ona z regresem do tego sąsiada???
    > I albo on ma swoje OC (i z niego pokryje, o ile zmieści się
    > w limicie :P), albo ON TO ZAPŁACI z własnej kieszeni!

    Ty tak na poważnie trollujesz twierdząc, że moja ubezpieczalnia naśle na
    mojego sąsiada komornika w celu egzekucji zapłaty za szkody wynikłe z
    powodu rury, która pękła w jego mieszkaniu, choć sąsiad nie był temu winny
    lub też nie był w stanie temu w żaden sposób zapobiec?

    > Przecież w takim przypadku (sąsiad nie ma ubezpiecznia) dla niego
    > dużo zdrowiej i taniej nie czekać na deszcz, tylko jak najszybciej
    > pokryć szkody. Tobie.
    > Będzie miał słuszne pretensje, jak pójdziesz do "swojej" ubezpieczalni,
    > bo oni sobie od niego to ściągną. Z nawiązką.

    Wiesz, jakoś dziwnym trafem nigdy niczego od nikogo nie ściągali, a miałem
    w swoim życiu 2 takie przypadki. Za każdym razem otrzymywałem odszkodowanie
    i koniec. W końcu po to_ja_płacę składki co roku, by z tego tytułu
    oczekiwać odszkodowania.
    Nie wszystko da się załatwić regresem. Powiedziałbym wręcz, że znikomy
    procent spraw można tak załatwić. Przede wszystkim warunkiem jest
    udowodnienie celowości czyjegoś działania lub jego bezsprzecznej winy
    (zaniedbanie, niedopilnowanie, zaniechanie itp. prowadzące do powstania
    szkody). Zatem udowadniaj sąsiadowi winę w momencie, gdy rura w jego
    ścianie pęka, a on nawet spojrzeniem się do tego nie przyczynił. Na tej
    zasadzie mógłbyś próbować udowodniać, że winą sąsiada jest to, że jego
    samochód przesunięty przez huragan staranował Twoje auto. No w końcu
    to_jego_samochód.

    > Zaiste, zdumiewasz sposobem przedstawiania niektórych spraw!

    Może wystarczy dokładnie i ze zrozumieniem czytać :)

    K.