  • Data: 2021-07-26 13:55:26
    Temat: Re: strzelał do dzika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 16:32:55 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Gdyby spadający pocisk mógł komuś większą krzywdę wyrządzić, to nikt by
    > nie pozwolił na strzelanie strzału ostrzegawczego. Tu
    > https://tiny.pl/9x8wj w dziale "Prędkość graniczna" to fajno opisano i
    > nie ma sensu, bym jakoś sam to tu opisywał. To ogarnia składową pionową.
    >
    > Składowa pozioma jest o wiele trudniejsza do ogarnięcia metodami
    > matematycznymi.

    A ja tu ciagle o duzej skladowej poziomej.

    > Wzory zastosowane tam wyżej sprawdzają się dotąd, dokąd
    > mamy tzw. przepływ laminarny, czyli stosunkowo niewielką prędkość.

    Przy wyzszych tez sa wzory, z empirycznmi wspolczynnikami,
    ale pociski sa jeszcze szybsze, czesto naddzwiekowe.

    > Później już pomimo zaawansowanych metod symulacji jak dotąd nikt nie
    > wymyślił nic lepszego, niż odstrzelenie kilku konkretnych pocisków i
    > zmierzenie radarem prędkości na konkretnym dystansie. Potem powstaje
    > taka tabelka (przykładowa - bo każdy producent amunicji ma swoją):
    > https://www.skawinski.pl/upload/am_sb1.html. Przede wszystkim problem
    > jest moment przejścia przez fazę nielaminarną - tak naprawdę o ile się
    > orientuję nikomu się tego matematycznie opisać nie udało.

    Tak mi sie wydaje, ze tu nie o laminarnosc chodzi - pociski sa na to
    za szybkie. Jakies inne przejscie, czy nawet przejscia.

    Przy czym ... laminarnosc czasem przeszkadza - patrz pilki do golfa i
    "turbulizatory".

    > Kilka
    > samolotów spadło, zanim się zorientowano, że w ogóle jest taki problem.
    > A zorientowano się jak samoloty zaczęły latać tak ponad 500 km/h.

    Hm, wydawalo mi sie, ze samoloty laminarnie nie lataja - za szybkie.
    Szybowcom sie zdarza. Ale moze mam jakas stara wiedze, albo sa rozne
    laminarne

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzyd%C5%82o_laminarn

    Tak czy inaczej - zagadnienie jest ciezkie matematycznie, prosciej
    zmierzyc.

> [...]
    > opuścić w ogóle - bo jeśli tylko nie mamy jej w budynku, to do
    > realizacji w praktyce będzie to trudne. Krytycznym jest, by opuszczający
    > pocisk po powrocie na ziemię nie miał owych 17 J. Dlatego strzelnice są
    > atestowane na różne energie wylotowe broni. Teraz te atesty trzeba
    > odpowiednio rozumieć, bo to podobnie jak nośnością mostu.
    >
    > Przykładowo: większość strzelnic LOK-owskich atestowano do 1.000 J.
    > Załatwia to karabinki sportowe (kal. 5,6LR ma 120 J) i w zasadzie
    > większość broni krótkiej (TT ma w najmocniejszej wersji ~750 J). Jeśli

    Hm, a jaka to ma wysokosc kulochwytu i w jakiej odleglosci?
    Mowisz, ze gwarantuje, ze pocisk zwolni do bezpiecznej predkosci zanim
    opadnie na poziom gruntu?

    > Co się stanie, jeśli na takiej strzelnicy strzelimy 5.000 J? W
    > przeważającej większości wypadków nic. W jakimś tam ułamku promila
    > przypadków problemem może być opuszczający strzelnicę pocisk.

    No, ciekaw jestam, czy taki pocisk jest groznejszy, czy wcale nie -
    wyzej sie wzniesie, bedzie dluzej hamowal.

    Tu co prawda podaja 7400m donosnosci ...
    https://en.wikipedia.org/wiki/M2_Browning

    ale ciekawe jaki kat podniesienia i jaka energiia koncowa.
    No i to jednak 18kJ.

    J.