  • Data: 2021-07-26 23:31:29
    Temat: Re: strzelał do dzika
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2021-07-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Przy wyzszych tez sa wzory, z empirycznmi wspolczynnikami,
    > ale pociski sa jeszcze szybsze, czesto naddzwiekowe.

    > Tak mi sie wydaje, ze tu nie o laminarnosc chodzi - pociski sa na to
    > za szybkie. Jakies inne przejscie, czy nawet przejscia.

    Zapewne bariera dźwięku. Ale nawet przyjmując tę laminarność, to w
    fizyce czy bardziej iżynierii przepływowej płynów / gazów to wszystko
    jest raczej dobrze opisane, w tym dla stanóoe przejsciowych. Reynolds i te
    sprawy. Wydawałoby się, że dla samolotów powinno być też :)

    > Przy czym ... laminarnosc czasem przeszkadza - patrz pilki do golfa i
    > "turbulizatory".

    Laminarność często przeszkadza. Weźmy takie wymienniki ciepła. Żle
    zaprojektujesz chłodnicę i faktycznie samolot spada.

    > Hm, wydawalo mi sie, ze samoloty laminarnie nie lataja - za szybkie.
    > Szybowcom sie zdarza. Ale moze mam jakas stara wiedze, albo sa rozne
    > laminarne
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzyd%C5%82o_laminarn
    >
    > Tak czy inaczej - zagadnienie jest ciezkie matematycznie, prosciej
    > zmierzyc.

    Prościej zasymulować.

    > No, ciekaw jestam, czy taki pocisk jest groznejszy, czy wcale nie -
    > wyzej sie wzniesie, bedzie dluzej hamowal.

    Pewnie zależy jak się ten pocisk ułoży, czyli pewnie od kąta wystrzału.
    Nie specjalnie chciałby dostać w łeb swobodnie spadającym pociskiem,
    nawet kilkugramowym, lecącym z prędkością graniczną (czy jak to tam się
    zwie) czubkiem w dół.

    Tak na chłopski rozum to wydaje się, że jest tylko jakiś zakres kątów,
    gdzie dostanie takim pociskiem jest w miarę bezpieczne. Jeśli kąt zbyt
    mały, to składowa pozioma prędkości będzie wciąż duża. Jeśli kąt duży,
    wzniesie się wysoko i może też narozrabiać.

    --
    Marcin