    From: "Piotrek" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: selekcja w klubach a jej legalność
    Date: Fri, 27 Mar 2009 20:09:21 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > W odpowiedzi na pismo z czwartek 26 marzec 2009 22:24
    > (autor Andrzej Lawa
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <g...@n...lechistan.com>):

    > No i co z tego? Czy jakość klubu może wpływać na prawo jego członków do
    > decydowania o kolejnych członkach?

    Tylko że temat dyskusji nie dotyczy elitarnych, "zamkniętych" klubów z jasno
    określonymi warunkami członkostwa, o wstępie do których może decydować np.
    specjalna karta. Problem z klubami, o jakich my tu dyskutujemy, bierze się
    właśnie z braku kryteriów jednoznacznie określających kto tam może wejść, a kto
    nie i decyzja o wpuszczeniu/niewpuszczeniu kogoś do takiego miejsca zależy
    najczęściej od widzimisię jakiegoś wyrośniętego prymitywa bez skończonej
    podstawówki (nie bywam w takich miejscach, ale domyślam się, że właśnie tacy
    osobnicy prowadzą wspomnianą "selekcję"). Poza tym problem i tak dotyczy tylko
    i wyłącznie mężczyzn (w życiu nie słyszałem, żeby ofiarą takiej selekcji padła
    kobieta).

    Problemu by nie było gdyby przed wejściem do takiego klubu wywieszono tabliczkę
    z listą warunków, które trzeba spełnić, żeby wejść i konsekwentnie ich
    przestrzegano (tzn. ktoś, kto nie spełnia chociaż jednego, po prostu nie
    wchodzi niezależnie od tego jak jasne ma włosy i krótką kieckę, ale ktoś, kto
    spełnia wszystkie, wchodzi niezależnie od tego jak bardzo nie podoba
    się "bramkarzowi").

    Oczywiście po zdecydowaniu się na taką formalizację wymagań właściciel miałby
    już pełne prawo dowolnie ustalać sobie wspomniane kryteria, niezależnie od tego
    jak bardzo dziwne by one były i czego by dotyczyły (od fryzury czy koloru oczu
    po napis, jaki trzeba mieć na metce przy bluzie), ale w praktyce pewnie by z
    tym nie przesadzał-nie opłacałoby mu się zbytnio zaostrzać kryteriów wstępu, bo
    mogłoby się okazać, że za mało osób je spełnia i prowadzenie klubu przestaje
    się opłacać.