    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: samowola budowlana?
    Date: Sat, 18 Jul 2009 12:00:09 +0200

    mdm pisze:

    > W momencie wybudowania obowiązywała ustawa prawo budowlane z 1974 roku i
    > według tej ustawy pozwolenie na budowę mozna było uzyskac tylko jesli
    > dysponowało sie tytułem prawnym do nieruchomości. I właśnie ta sprawa mnie
    > ciekawi. Firma X pozwolenie zapewne dostała mimo, ze własciciel nigdy się na
    > budowę nie godził. Może wiesz jak sie te sprawy załatwiało za czasów PRL? Bo
    > wydaje mi się, że jeśli pozwolenie wydano ze złamaniem ówcześnie
    > obowiązującego prawa, to powinno to mieć jakieś konsekwencje dla obecnego
> [...]

    Szczerze mówiąc, nie wiem, jak to się wtedy załatwiało. Stwierdzenie
    nieważności takich starych decyzji albo wznowienie postępowań toczy się
    w trybie obecnego Kodeksu postępowania administracyjnego, ale naprawdę
    odpuściłbym sobie ten wątek sprawy (żmudny i bardzo wątpliwe czy do
    czegoś doprowadzi).

    Moja rada jest następująca: w tym stanie faktycznym mamy do czynienia z
    wykonywaniem służebności prowadzącym do zasiedzenia po 30 latach (dobrą
    wiarę bym wykluczył). Roszczenie z art. 222 par. 2 KC przerwie bieg
    zasiedzenia, ale najprawdopodobniej doprowadzi do tego, że
    przedsiębiorstwo energetyczne wystąpi o przymusowe ustanowienie takiej
    służebności za wynagrodzeniem (co jak sądzę, byłoby satysfakcjonujące).
    Dodatkowo, należy zgłosić roszczenie o wynagrodzenie za bezumowne
    korzystanie z rzeczy przez te 20 parę lat - w grę mogą wchodzić całkiem
    spore pieniądze.

    Procedura standardowa: najpierw pismo do przedsiębiorstwa
    energetycznego, a jeśli nie będzie ono skore do negocjacji, to pozew do
    sądu.

    pozdrawiam
    kuba