  • Data: 2003-07-24 16:22:44
    Temat: Re: przejechanie psa
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "skandal" <s...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    news:bfp08h$560$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > a to ja tak troche zbocze z tematu...
    > czy pies na przejsciu dla pieszych traktowany jest jako
    > pieszy czy jako jakas martwa przeszkoda?

    Jako zwierzę pędzone przez człowieka (lub pozostawione bez nadzoru - jeśli
    tego pędzącego nie ma).

    Pieszym nie jest, martwą przeszkodą też (jeszcze) nie.

    Zresztą tu masz definicję pieszego z odpowiedniej ustawy:

    Art. 2.
    Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    18) pieszy - osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i nie wykonującą
    na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego
    uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower,
    motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w
    wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10
    lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej,

    Pies osobą nie jest, więc tym bardziej nie będzie pieszym.

    A oto fragment przepisów dotyczących pędzenia zwierząt (czyli np.
    wyprowadzania spa na spacer):

    Art. 37.
    1. Zwierzęta w stadzie mogą być pędzone po drodze tylko pod odpowiednim
    nadzorem. Zwierze pojedyncze może być prowadzone tylko na uwięzi.
    2. Poganiacz zwierząt jest obowiązany:
    1) iść po lewej stronie pędzonych zwierząt,
    2) w okresie niedostatecznej widoczności nieść latarkę z widocznym z
    odległości co najmniej 150 m światłem białym.

    Czyli - jak ktoś się szwenda po drodze z psem biegającym luzem już 'na dzień
    dobry' łamie przepisy.

    A droga do "wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza,
    _chodnika_, _drogi_dla_pieszych_ lub _drogi_dla_rowerów_, łącznie z
    torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa,
    przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem
    lub pędzenia zwierząt,"

    (podkreślenia moje - wynika z nich, że łażenie po chodniku z psem latającym
    luzem to też łamanie ustawy o ruchu drogowym)